Pražská Palmovka dostala nádech New Yorku. Praha tam totiž testuje nové černé cedule s bílými nápisy, které mají v budoucnu navigovat cestující hromadnou dopravou po celé Praze. A na první pohled připomínají právě navigační systém newyorského metra.

Nový design informačního a navigačního systému pro městskou hromadnou dopravu má být modernější, lépe čitelný a jednotný pro všechny typy dopravy.

Nová grafika je dílem studia Side2, které vyhrálo mezinárodní graficko-designérskou soutěž. Na podobě spolupracovalo s architektonickým ateliérem A69 a také s písmolijnou Superior Type, kterou založil typograf Vojtěch Říha. Člen výběru Forbesu 30 pod 30 z roku 2018 je hlavou týmu, který novým navigačním prvkům vytvořil na míru speciální font.

„Písmo se na první pohled nezdá ničím výjimečné, což je vlastně dobře. Důležitou součástí navrhování totiž byl požadavek, aby písmo bylo skvěle čitelné, a to především ve spěchu. Takže tam jsou detaily, které běžně člověk nevnímá, ale jež podporují čitelnost textu,“ popisuje Říha. A dodává, že bylo celkem náročné vytvořit písmo, které musí být extrémně užitné, ale zároveň i něčím charakteristické.

Superior Type je pod písmem podepsaná jako písmolijna, přičemž samotný font vytvořil člen týmu Matyáš Machat. Podle Vojtěcha Říhy mělo grafické studio Side2 od počátku jasnou představu, jak mají jednotlivé prvky vypadat, a úkol pro Superior Type byl dodat abecedu na míru. „Ale zároveň jsme s nimi průběžně celý koncept probírali,“ říká Říha.

Stanice metra Palmovka je prvním místem, kde Praha novou grafiku testuje a kde bude sbírat i postřehy od cestujících. Následovat budou stanice Háje a Karlovo náměstí a v plánu je i testování nových 3D nosičů.

Novou grafiku na zastávkách povrchové dopravy i navigační prvky pro pěší chce město otestovat také na Palackého náměstí. „V pilotní fázi se zaměřujeme hlavně na čitelnost, velikost písma a srozumitelnost. A testujeme, jak se budou zvolené materiály chovat v současných světelných podmínkách,“ říká Tomáš Machek za designérské studio Side2.

Pro Superior Type je zakázka významná především v rámci českého prostředí. V globálu jde ale vlastně o malý zářez v portfoliu písmolijny. Z devadesáti procent tvoří jejich klientelu studia ze zahraničí. „Naše fonty si kupují zahraniční studia a používají je pak na vizuální identitu pro své klienty. Děláme teď na dalších fontech a také rozšiřujeme studio,“ konstatuje Říha s tím, že se Superior Type stále daří a zakázek je dost.

K typografii to Vojtěcha Říhu táhlo už od dětství, kdy dostal od rodičů knihu Krásné písmo od Františka Muziky, které podrobně rozebírá vznik a vývoj latinkového písma. „To mě naprosto zasáhlo,“ vzpomínal pro Forbes v roce 2018, kdy se dostal do výběru 30 pod 30. Postupně se vypracoval na světově uznávaného typografa a jeho písma, většinou kuriózních názvů jako Kakao, Pramen či Kunda Book, vyhrávají mezinárodní ceny a píše jimi celý svět.