Vstupujeme do nové éry, kdy i zaměstnanci musejí o své kariéře začít přemýšlet jako podnikatelé a musejí si umět vybudovat svou osobní značku a lákat možné pracovní nabídky automaticky k sobě. A přesně tohle vám umožní LinkedIn.

Jenže jenom to, že na LinkedIn budete mít profil, nestačí. Vzhledem k tomu, kolik lidí ho používá – a má tedy zájem o práci, kterou můžete chtít i vy -, se o něj musíte starat. Jestli chcete být vidět. Co dělat, abyste zvýšili svoje šance, že dostanete nabídku, která vás ve vaší kariéře posune dál? Vyzkoušejte těchto 7 kroků.

1. Nezapomeňte na klíčová slova

Vyhledávání na LinkedIn je z velké části založeno na klíčových slovech. Zkuste se proto vcítit do kůže HR pracovníka, který třeba nemá takové znalosti oboru jako vy, a zamyslete se nad tím, pod kterými klíčovými slovy by vás mohl chtít najít.

Nemusíte vymýšlet žádný souvislý text, ale stačí tato slova jednoduše v části Souhrn nebo přímo u konkrétní pozice v části Pracovní zkušenosti vyjmenovat.

Myslete i na to, že LinkedIn neumí hledat části slov, takže pokud chcete uvést, že máte zkušenosti např. s projekt managementem, ideální je zmínit klíčové slovo na profilu v různých podobách včetně management, managerial apod.

Nezapomeňte ani na zkratky, zvlášť pokud jsou používanější než jejich plné znění. A pozor na překlepy – i když se je LinkedIn snaží odstraňovat, chyba v názvu pozice nebo zaměstnavatele vás může stát šanci, že si vás někdo všimne.

2. Staňte se Hvězdou

LinkedIn rozlišuje pět úrovní síly vašeho profilu – od Začátečníka až po nejvyšší úroveň Hvězda. A i na sílu vašeho profilu má vliv  to, jak aktivní při práci s LinkedIn jste.

Lidé se silnějším profilem se logicky zobrazí ve vyhledávání výše. A představte si recruitera, který LinkedIn prohledá a najde si 700 profilů lidí, kteří by se mu mohli hodit. Rozdíl mezi tím, jestli je váš profil na úrovni Začátečník nebo Hvězda, mohou být stovky dalších lidí. V praxi to může znamenat, že se k vašemu profilu vůbec nedostane, protože si reálně prohlédne pouze 300 profilů.  Na víc nebude mít čas nebo mu k obsazení dané pozice prvních 300 profilů bude prostě stačit.

Jak tedy dostat váš profil na úroveň Hvězda a zobrazovat se ve výsledcích vyhledávání výše?

  • Nastavte si lokalitu a obor
  • Nastavte si aktuální pozici s popisem
  • Nastavte si alespoň dvě předchozí pozice
  • Vyplňte vzdělání
  • Nadefinujte si alespoň tři dovednosti
  • Váš profil musí obsahovat fotografii
  • A musíte mít alespoň 50 spojení (myšleno těch 1. stupně)

3. Buďte ve skupinách 

Na LinkedIn existují různé druhy skupin – oborové, firemní, alumni a další. Každý uživatel se může připojit až do 50 z nich. Skupiny ale neslouží k diskusím, i když to byl pravděpodobně jejich původní záměr. K čemu tedy jsou?

Zaprvé, jejich členové se mohou mezi sebou kontaktovat zasíláním LinkedIn zprávy, aniž by spolu byli spojení. A zadruhé, skupiny lze využívat pro cílená vyhledávání. Např. pokud bude recruiter hledat manažery se zkušeností v logistice, může si vyfiltrovat členy skupin zabývající se logistikou, kteří jsou na pozici manažer.

Tím, že budete ve skupině, jednoduše zvyšujete svoje šance, že vás potenciální zaměstnavatel najde a zkontaktuje.

4. Ukažte, že umíte jazyky

LinkedIn profil obsahuje sekci Jazyky, kde můžete uvést vaše jazykové dovednosti.

Pokud ale žádnou úroveň neuvedete, nutíte recruitera, aby se vás na znalost daného jazyka doptal. A i to může být důvod, proč raději sáhne po člověku, který má znalost na profilu přesně uvedenou. A myslete i na to, abyste svůj profil měli ve více jazykových mutacích. Hodí se to hlavně tehdy, pokud hledáte práci v zahraničí. Ne všude je angličtina číslo jedna.

5. Buďte aktivní, nečekejte

Doba, kdy při hledání nové práce stačilo jenom odpovědět na inzerát a čekat, co se stane, je dávno pryč. Skrze inzerci se dnes zveřejňuje asi jen 10 % z celkového počtu skutečně otevřených pozic. Takže se určitě vyplatí kontaktovat cílové společnosti přímo a na nic nečekat.

Možná máte seznam vysněných zaměstnavatelů nebo těch, kteří jednoduše spadají do vašeho oboru – to všechno jsou společnosti, kde můžete uplatnění najít. Na LinkedIn vám nic nebrání v tom, abyste si našli HR pracovníky těchto společností a pro začátek se s nimi spojili, abyste o sobě dali vědět.

6. Vylaďte si titulek 

Když se váš profil zobrazí ve výsledcích hledání nebo někomu pošlete LinkedIn pozvánku či zprávu, první, co dotyčný uvidí, je vaše fotografie, jméno a právě titulek. Tím tato zdánlivě nepodstatná část vašeho profilu získává na důležitosti. Při vytváření titulků buďte originální a nezůstávejte u obecných popisků.

Pokud jste např. Social Media Expert, váš originální titulek by mohl vypadat následovně: Social Media Expert driving successful campaigns on a shoestring budget. 700%+ ROI in the past 12 months. Nebojte se do titulku napsat to, čím jste jedineční.

7. Publikujte

Říká se, že „Content is the king“. LinkedIn se v tomhle ohledu snaží být trochu jako Facebook – tj. obsahově orientované médium. Před pár lety zavedl možnost psát články a píše je skupina tzv. influencerů – několik set vybraných vlivných podnikatelů a jiných profesionálů, jako jsou Richard Branson, Elon Musk, Jack Welch, Bill Gates, Barbara Corcoran. Dnes už mají možnost psát tyto články na LinkedIn prakticky všichni.

LinkedIn profily dále podporují tzv. Rich Media. To znamená, že můžete do části Souhrn a v detailech jednotlivých vašich pozic vkládat multimediální prvky jako fotografie, videa, prezentace a další formáty.

Máte tedy spoustu možností, jak dát recruiterům, manažerům a možným budoucím kolegům elegantně vědět, že tady jste, co umíte, a nenásilně se jim připomínat například i sdílením a „lajkováním“ jejich obsahu. Platí totiž pravidlo, že kandidáti se hledají na pozice, ne pozice pro kandidáty. To, že budete recruiterům každý měsíc volat, jestli pro vás něco nemají, není nejefektivnější taktika.