Celá řada haute couture značek začala v době koronakrize vyrábět zdravotnický materiál, zároveň se ale snaží alespoň v rámci možností vrátit do fungování před epidemií.

Už na začátku pandemie koncern LVMH, zahrnující mimo jiné značky Dior nebo Givenchy, oznámil, že se výroba v jeho manufakturách místo parfémů zaměří na akutně nedostatkovou dezinfekci. Z továren tak začaly odcházet tuny antibakteriálního gelu pro francouzské nemocnice a zaměstnanci dál mohli chodit do práce. Vedení ukázalo, že umí na nastalou situaci zareagovat a v době krize myslet i na veřejný zájem.

K výrobě dezinfekce se brzy připojilo i Bulgari a další značky na sebe nenechaly dlouho čekat. Oděvní dílny začaly sloužit k šití roušek a ochranných plášťů pro lékaře. Značka Louis Vuitton ve svém ateliéru šila ochranné pláště pro zaměstnance šesti pařížských nemocnic, zatímco část jejích zaměstnanců na ně doma stříhala díly. Podobnou cestou se vydaly i Chanel, Burberry či Prada, s rouškami se přidaly i Balenciaga, Saint Laurent a mnozí další.

A nezůstává jen u oblečení a doplňků, zapojily se i automobilky Lamborghini a Ferrari. V Lamborghini začali vyrábět ochranné štíty, zatímco slavná továrna Ferrari v Maranellu zaměstnala své oddělení vývoje výrobou filtrů do dýchacích masek. Členové vedení Ferrari mezi sebou zároveň vybrali téměř dva miliony eur, které poputují na podporu lokálních komunit v Itálii.

Právě pro finanční pomoc různým charitám se rozhodla celá řada značek. Řadí se k nim například Hermès, který věnoval kromě tisíců kusů masek a dezinfekce pařížským nemocnicím 20 milionů eur a zároveň udržuje pro své zaměstnance nezměněnou mzdu, klenotnické značky Tiffany & Co. a Graff nebo diamantová společnost De Beers.

Ta poslala 2,5 milionu dolarů na pomoc v boji proti koronaviru Botswaně a Namibii, kde má partnerské doly. Více než tři miliony dolarů věnovali na boj s covid-19 představitelé holdingu Capri, sdružujícího značky Versace, Michael Kors a Jimmy Choo. 600 tisíc dolarů vybraným newyorským nemocnicím daroval i obchodní dům Saks.

Návrhář Ralph Lauren pak rozdělil mezi čtyři charity dokonce 10 milionů dolarů. „Věříme, že nezáleží na tom, odkud někdo je, všichni jsme propojení. Proto podnikáme výrazné kroky, abychom v krizi pomohli našim týmům a komunitám,“ okomentoval to v tiskové zprávě.

Některé značky spolupracují přímo s vědeckými institucemi, které se zabývají výzkumem nové nemoci. Zatímco Burberry financuje výzkum vakcíny probíhající na Univerzitě v Oxfordu a Dolce & Gabbana zase výzkum imunity proti tomuto viru na univerzitě Humanitas v Miláně, výzkum financovaný Pradou probíhá také v Miláně a zaměřuje se na to, proč onemocnění postihuje více muže než ženy. Tři výzkumné instituce v Itálii podpoří stipendiem i Bottega Veneta. Salvatore Ferragamo pak pomáhá financovat rekonstrukci florentské nemocnice I Fraticini.

Iniciativy na pomoc v době koronaviru se nevyhnuly ani České republice. Uzavření restaurací zasadilo gastronomii tvrdou ránu, a tak se značka luxusních vín Moët Hennessy rozhodla vyrazit na pomoc finediningovým podnikům. Ve spolupráci s restaurací Vinograf zavedly možnost si do vybraných restaurací koupit online voucher na 3000 korun, který se dá využít až do konce října a jako dárek k němu zákazníci dostanou od společnosti lahev kvalitního vína.

Moët Hennessy pomáhá finediningovým restauracím. | Foto Moët Hennessy

Postupné uvolňování opatření v Itálii pak umožňuje značkám se alespoň v omezené míře vrátit do normálu a obnovit standardní produkci. 20. dubna se pro běžný provoz otevřela první továrna Prady v Toskánsku a jejích 300 zaměstnanců se mohlo vrátit k obvyklé práci. Týden poté se přidaly i další továrny napříč zemí. Do práce se vrátila i část zaměstnanců značek Gucci nebo Valentino.

Louis Vuitton zvládl během karantény představit novinku ve svém sortimentu: vlastní kolekci sportovního náčiní. Zákazníci mohou vybírat ze švihadla, setu pálek a míčků na ping-pong a sady dvou tříkilových činek. Ceny startují na 670 dolarech za švihadlo a šplhají až ke 2720 dolarům, což je cena za set činek. Všechny produkty mají samozřejmě atraktivní design a nechybí na nich logo značky.

Sada na stolní tenis od Louise Vuittona. | Foto Louis Vuitton

Značka se ale zaměřila i na virtuální produkty. Populární hra Animal Crossing, kde si hráči vytváří simulovanou postavičku a její život, začala nabízet mezi standardním oblečením pro postavičky i možnost vybrat si luxusnější kousky: kromě Louise Vuittona je na výběr i třeba Chanel nebo Fendi.