Nemůžete se dočkat, až budete rozbalovat dárky od svých blízkých? Podívali jsme se pod pokličku českých e-shopů, abychom zkusili odhadnout, co se podle dostupných dat s největší pravděpodobností objeví třeba i pod vaším stromečkem.

Máloco je dnes považováno za intimnější informaci o člověku než historie jeho vyhledávání na internetu. Studie ukázaly, že detailní analýza toho, co na internetu vyhledáváme, dokáže predikovat velké životní změny, ukazuje na naše povahové rysy či předpovídá možné trable s duševním zdravím. Ale také spotřební chování.

Veškerý internetový provoz pečlivě sleduje izraelský Similarweb, který je ve svém oboru chápán za naprostou špičku. Jeho analýzám ostatně věří i všudypřítomný Google, který izraelskou společnost využívá v případech, kdy by musel své analytické služby poskytovat dvěma přímo si konkurujícím společnostem. Similarweb v Praze letos otevřel velké vývojářské centrum.

„Jako každý rok i letos zaznamenávají e-shopy před Vánocemi nárůst návštěvnosti. Zajímavé však je, že meziročně vzrostl i segment e-commerce. Ačkoli by se mohlo zdát, že nakupování přes internet je již zcela běžné, ukazuje se, že je zde stále prostor pro růst a získávání nových zákazníků,“ řekl viceprezident Similarwebu pro výzkum a vývoj Yoav Shmaria.

„Letošní nárůst těsně před Vánocemi je aktuálně na úrovni osmnácti procent oproti loňskému roku,“ dodal Yoav Shmaria, který zároveň novou pražskou pobočku vede.

Podle něj nikoho nepřekvapí, že lidé na internetu nakupují dárky, vypichuje však některé čísla, která sváteční nákupní horečku dobře vystihují. Stačí se podívat na stavebnice Lego. Jejich výskyt ve vyhledávání se v měřeném období zvýšil oproti říjnu o pět tisíc procent.

„I když nelze s jistotou říci, že nejoblíbenější produkty budou také nejčastěji k nalezení pod vánočním stromečkem, obrovské nárůsty u některých produktů tento předpoklad podporují. Naše údaje pak mohou sloužit jako inspirace pro prodejce, které výrobky se například vyplatí více inzerovat,“ doplňuje Shmaria.

Analytici Similarwebu nechali Forbes nahlédnout pod pokličku spotřebitelského chování Čechů na internetu v předvánoční době, kdy miliony lidí kupují dárky pod stromeček svým blízkým.

Data postavená na klíčových slovech a nasbíraná v intervalu od 15. listopadu do 13. prosince se zaměřila na hlavní cíle dárkových nákupčích: elektroniku, knihy, hračky, oblečení, kosmetiku a alkohol.

Elektronika

Apple iPhone 16 Pro a Apple iPhone 16 Pro Max lineup
info Foto se souhlasem Apple

Podíl e-commerce giganta Alza.cz českého miliardáře Aleše Zavorala, desátého nejbohatšího Čecha, tvoří společně s retailovým královstvím Datart podle odhadů kolem poloviny českého trhu s elektronikou. Právě na tyto dva e-shopy se data zaměřují.

A co na nich lidé hledali nejvíce? Suverénem je nejnovější model telefonů od Applu, tedy iPhone 16 v základní verzi i v modelu pro náročnější se zkratkou „Pro“. Jen stránky s těmito dvěma modely si lidé otevřeli více než 56000krát. Vyhledávané byli i starší modely iPhonů, především 15 a 13.

Jistý unikát si ale připsal jiný mobilní přístroj. Xiaomi Redmi Note 13 Pro, který pořídíte za cenu kolem pěti tisíc korun, vystřelil ve vyhledávání o 402 procent. Vyhledávaná byla i samotná čínská značka Xiaomi. Mezi nejvyhledávanější telefony se probojoval ještě Samsung S24 s více než dvanácti tisíci zobrazeními.

Tradičně v elektronice bodovala zábava a hry. Právě Playstation 5 zůstává v tomto segmentu v čele a to i po čtyřech letech od jeho vydání. Stránky s touto konzolí přilákaly téměř 45 tisíc návštěvníků a jeho vyhledávanost se v těchto 28 dnech oproti 28 předchozím zvýšila o téměř 32 procent. Popularitu prokázala také ruční konzole Switch od japonského Nintenda.

Herní segment měl v ohni i další želízka. Nejvíce času lidé trávili i na stránkách procesoru AMD Ryzen 7 či u čerstvě vydané počítačové hry Stalker 2.

Knihy

info Foto Anthony Tran / Unsplash

Knižní data obstarala analýza e-shopů Megaknihy a Knihy Dobrovský. Při obrovském množství knih byl tentokrát rozptyl mnohem větší, přesto se ale jasně ukazuje, že nehledanějšími produkty byly ty pro děti.

Růžový fenomén prasátka Peppy opanoval i knihkupce. Lidé kromě toho ale také velmi často hledali sedmý díl fantasy ságy pro mladé Percy Jackson či pohádkové příběhy Dobrou noc a sladké sny a Pohádky o Koblížkovi.

Dospělé čtenáře pak táhla především česká próza, literatura seberozvoje a historie. Mezi nejvyhledávanějšími knihami byla například Psychologie peněz, Atomové návyky či Inteligentní investor.

Hojně Češi hledali například knihu od Vlastimila Ondráka Soud krví a železem, která pojednává o ukrajinském nacionalismu. Jako oblíbená se ukázala i krimi romance Butcher and Blackbird. Kromě toho bodovaly publikace alternativní medicíny či kniha Emoce pod kontrolou.

Právě posledně zmíněná zažila raketový vzestup: oproti předchozímu se zájem o ní zvedl o 1450 procent. Ještě větší nárůst zaznamenala kniha Urla od Petry Stehlíkové, tu lidé hledali oproti přelomu listopadu a října o 3800 procent více. Z českých autorů se výrazně prosadil ještě Patrik Hartl.

Hračky

Kostky lega
info Foto Sen / Unsplash

Drobná zajímavost ohledně spotřebního chování rodičů. Podle amerického bulvárního deníku New York Post utrácejí více za dárky pro své děti ti rodiče, jejichž ratolesti stále věří na existenci Santy Clause. Data o víře v Ježíška ale dostupná nejsou. Místo toho se můžeme podívat na data z vyhledávání na e-shopech Bambule a Pompo.

Mezi nejmenšími očividně frčí prostředky hromadné dopravy, protože podle Similarwebu byly na těchto e-shopech nejvíce vyhledávané výrazy trolejbus, autobus a tramvaj. Zářila i stálice jako kočárek pro panenky či panenka Elsa z Ledového království.

Zvláštního zájmu mezi dětmi se těší figurky z mobilní hry Brawl Stars, která loni svým tvůrcům vydělávala kolem deseti milionů dolarů měsíčně. Že ji vyhledávají i české děti, ukazují čísla: jejich vyhledávání vzrostlo u dvou zmíněných prodejců hraček o 2700 procent.

O skokovém navýšení vyhledávání stavebnice Lego už řeč byla, zbývá jen doplnit, že stejně markantní růst zaznamenaly i figurky zvířátek ze série Little Pet Shop. Možná to bude nápověda pro nějaké ty last minute nákupy českých rodičů.

Kosmetika a drogerie

Kosmetika Orveda
info Foto Orveda

Sadou šamponů urazit nelze, alespoň jednu podobnou věc najdeme pod stromečkem všichni. V Česku dávalo smysl zaměřit se na největšího tuzemského e-commerce hráče, e-shop Notino miliardáře Michala Zámce, podle žebříčku Forbes čtyřiačtyřicátého nejbohatšího Čecha.

Mezi nejvyhledávanějšími pojmy se ocitly značky jako Sol de Janeiro, Victoria’s Secret, Dior, Rituals, The Ordinary, Yves Saint Laurent či parfém od zpěvačky Ariany Grande. Své zastoupení měly i produkty pro muže, ve vyhledávání bodovala česká značka Angry Beards.

Největší nárůst ve vyhledávání ve sledovaném období zaznamenaly hydratační krémy (+5000 procent), parfém Eros od Versace (+1000 procent) a produkty na bělení zubů (+824 procent).

Oblečení

info Foto Mika Baumeister / Unsplash

Takzvaní měkkouši, měkké dárky obvykle obsahující oblečení, se najdou pod každým stromkem. Které značky na e-shopech Zalando a About You zaujaly nejvíce? Byly to hlavně Vans, Carhartt, Marks and Spencer, Ralph Lauren, North Face, Lululemon, Mango, Tommy Hilfiger či Bershka.

Dámy, pokud si přejete pod stromečkem šaty či nové boty, můžete mít štěstí. Právě na těchto stránkách totiž strávili lidé nejvíce času. Konkrétně šlo o značky Polo Ralph Lauren, UGG či Dr. Martens.

Skutečně trendujícím doplňkem byly hodinky Olivia Burton Lucky Bee, které zaznamenaly nárůst ve vyhledávání přes pět tisíc procent. Stejné to bylo s kategorií dámských lodiček.

Alkohol

info Foto Pixabay

Při faktu, že Česko patří ve výzkumech stabilně mezi alespoň první tři země ve spotřebě alkoholu na hlavu, nebude překvapením, že se Češi vzájemně rádi obdarovávají nějakou tou lahví. Similarweb monitoroval aktivitu na největším portálu svého druhu v Česku Alkohol.cz.

Pod stromkem, alespoň podle výsledků vyhledávání, naleznete s největší pravděpodobností bourbon Jack Daniel’s, rumy Cachaca či Bumbu, ale také třeba francouzský pomerančový likér Grand Marnier.

Nakupující ale zaujaly i méně tradiční segmenty nabídky alkoholů, konkrétně destiláty z divoce rostoucí agáve známé pod názvem mezcal či v mnoha zemích zakázaný nápoj absint.