Když píšu tenhle článek, sedím ve své kanceláři na Main Street v San Franciscu. Až tady skončím, pojedu domů do čtvrti Richmond District, sbalím si kufry a vyrazím na letiště. Přistanu v New Yorku, ubytuju se v hotelu na Midtown, absolvuju deset schůzek na Manhattanu, zastavím se v obchodě FAO Swartz a nakoupím dárky pro děti. Pak se vrátím na letiště JFK a poletím domů.

Jen čtyři lidé/organizace na světě budou mít přehled o tom, kde se pohybuju: moje žena (protože jsem jí to řekl), Apple (protože používám aplikaci Siri), NSA (protože je to NSA) a teď i Uber.

Služba, kterou Uber nabízí, je velmi praktická a pro mě osobně čím dál tím víc nepostradatelná. Uber ví, kde bydlím, kde pracuji a jím, kam cestuju, kde bydlím a koho navštívím a kdy tohle všechno dělám.

Nejsem už jen obyčejný pasažér, jsem zlatý důl na osobní data a – jestli jste si toho ještě nevšimli – Uber právě vytáhl krumpáč a pustil se do jejich těžby.

Tento rok se bude Uber postupně přeměňovat na “big data” společnost – podobně, jako to udělaly Google, Facebook nebo Visa, které sbírají cenné osobní informace a samy je využívají při nabízení nových služeb nebo je prodávají jiným firmám.
Nedávno představil Uber v Americe novou službu. Zákazníci mohou své účty propojit s účtem Starwood Prefered Guest. Výhoda pro zákazníka: sbírá body pokaždé, když využívá Uber. A co za to? Zákazník dává Uberu právo sdílet informace o své osobě s hotelovou společností Starwood. A myslím tím VŠECHNY informace. Podívejte se na tenhle screenshot:

Uber7

Šílené? Možná. Cenné? Určitě. Pro Uber, Starwood a taky pro mě. Jednou měsíčně létám do naší pobočky v Seattlu. Uber to ví, protože mě pokaždé veze na letiště v San Franciscu a o pár hodin později mě vyzvedne v cíli. V Seattlu mě pak přiveze do hotelu Hyatt a někdo z marketingového týmu Starwoodu v tu chvíli uroní slzu. Jsem byznysmen na cestách, aktivní člen klubu Starwood, který si právě vybral jiné ubytování než od Starwoodu. A oni to vědí, protože Uber to ví. A ještě dřív, než se to dozvím já, mě budou zleva zprava bombardovat výzvy, abych se příště, až budu v Seattlu, ubytoval u Starwoodu.

To samé umí Uber s aerolinkami, restauracemi, nočními kluby a bary – kdykoli se v Uberu přemisťujete z bodu A do bodu B, pak se z A nebo z B, případně z obou stávají potenciální zájemci o vaše osobní data.

Už žádná neosobní data

Asi víte, že Visa, Mastercard a American Express mají celá oddělení, která obchodují s informacemi o platebních operacích svých klientů. Prodají je komukoli, kdo zaplatí. Momentálně vydělávají řádově stovky milionů dolarů na jejich prodeji investičním firmám, bankám a hedgeovým fondům. Za pět let by tato částka měla dosáhnout jedné miliardy. Rozdíl je v tom, že tyto firmy vymažou všechny identifikační údaje klienta a prodávají jen souhrnnou informaci – takže “vy” vlastně nejste vy. Oproti tomu klienti Uberu – během zlomku vteřiny a jediným kliknutím – prodají přesně tyto své osobní údaje za body nebo bonusové kilometry. A i kdybyste svá data nevydali, Uber bude mít přístup alespoň k souhrnným anonymním informacím.

Je tak trochu ironií, že jeden z účastníků v posledním investičním kole Uberu využil právě tato hromadná data z kreditních karet, aby prověřil, jaký potenciál Uber má (mluvilo se o ročním růstu 800 procent) a následně se rozhodl, že ocenění firmy na 42 miliard dolarů je fér.

Co frčí a co ne

Uber ví o těch nejlepších nočních klubech, restauracích a momentálně má nejspíš stejné množství informací o dopravě, jako Waze (celosvětová komunitní navigační aplikace), která shodou okolností prodává místním vládám data ze svých navigací. Když se zkombinují tahle data s těmi osobními, které zákazníci dobrovolně poskytují výměnou za benefity, znamená to, že Uber se může stát – a skutečně se i stává – zpracovatelem velkých dat. Nikdy to nebude jeho hlavní byznys, nadále zůstane v první řadě taxislužbou, ale rozhodně půjde o velmi významnou část jeho zisků.

Tak a teď v Uberu určitě vědí, že máme s manželkou výročí. Nejspíš už rezervovali skvělou restauraci s živou hudbou a oba nás přijedou vyzvednout. Proto jim mohu s klidným svědomím poslat i své číslo občanky.

Autor: Ron Hirson


Čtěte také:

Taxikář, který si vydělá 6 milionů korun ročně. Seznamte se s uberpodnikatelem

Uber tlačí – Jančura zlevní. K bílým taxíkům Audi přidá low-cost větev