skip to main content

Co se děje, je katastrofa, říká šéf českého Penny Marketu. Očekává zdražování

4 minuty čtení

Celý život pracuje v retailu. Takovou jízdu jako teď ovšem ještě Jens Krieger nezažil. Inflace a nejistota dodávek mění zažitá pravidla, ale šéf českého Penny Marketu si drží klid. Jednoduše to musíme zvládnout, říká. 

Jakmile prošedivělá stařenka spatří v obchodě mezi regály vysokého upraveného muže v padnoucím obleku, kterého v hledáčku zkoumá fotograf, hned si to k němu namíří. „Chodím sem nakupovat ráda, ale chtělo by to víc místa v uličkách,“ vpálí bez pozdravení a pokračuje s nákupním vozíkem dál. Jens Krieger kývne a usmívá se. 

Coby CEO Penny Marketu v Česku má přesně tyhle zpětné vazby rád. Jedna z jeho nejoblíbenějších pracovních náplní jsou právě návštěvy poboček v celém Česku, kde chce vidět, jak byznys, který řídí z Radonic u Prahy, funguje ve skutečnosti. „Jenom v obchodech uvidíte, jaká je realita,“ říká muž, který s maloobchodem spojil celou svou profesní kariéru.

To, co zažívá nyní, ale podle něj nemá v retailu obdoby. Nebo jak říká manažerským slangem: „Jsou před námi obrovské výzvy.“ Na mysli má válku na Ukrajině a její dopady.

„Všichni jsme si v únoru mysleli, že po dvou letech pandemie se zase vrátíme do normálnější doby. Co se teď děje, je katastrofa. Humanitární, ale i hospodářská s dopady pro nás všechny v Evropě,“ říká muž, který stojí v čele českého Penny Marketu poslední čtyři roky.

Reklama

Pro maloobchod je podle něj aktuálně největší otázka, jak se bude vyvíjet dál zásobování a dodavatelské řetězce, kde všude a jak výrazně se projeví válka na Ukrajině a kam až zamíří inflace.

„Mnoho surovin je dražších už teď a to stále nevíme, jak bude nakonec vypadat na podzim sklizeň na Ukrajině,“ říká Krieger s tím, že celý obchod tak intenzivně řeší, aby si zajistil zásobování v dalším půlroce i příští rok. 

Zatímco dřív bylo běžné, že se plánovalo na rok dopředu, dneska je to mnohem rychlejší. „Každý den musíte řešit problémy s dodavateli, kteří buď nemají suroviny, nebo musí zdražit. To je na denním pořádku.“

„Ale vidím v tom i pozitivní dopad, krize stmeluje lidi v týmu a zaměstnanci si cení práce v retailu,“ věří Krieger a dodává, že pro něj samozřejmě současná krize znamená i to, že jeho pracovní dny jsou delší, než bývaly.