Kolik stojí ručně šitá hračka, domácí vařená marmeláda nebo napsat a vydat knížku? Někdy se nám to může zdát dost. Možná ale jen netušíme, co cena skutečně zahrnuje a jak se nám může investice do kvalitně vyrobeného českého produktu vyplatit. 

Právě na to chce upozornit listopadová iniciativa Měsíc férových cen, během níž čeští tvůrci a malé značky odkryjí, co vše ukrývá cenovka jejich výrobků a proč by u nich zákazníci měli čas od času nakoupit.

Za iniciativou stojí Hana Šormová a Barbora Pallová, které projekt stavějí na myšlence podobné světovému hnutí Fair trade usilující mimo jiné o platbu spravedlivých cen za zboží v rozvojových zemích. S tím rozdílem, že jim jde o Česko a místní drobné živnostníky.

„Spojily jsme se, abychom lidem vysvětlily, proč lokální české produkty nemohou být tak levné jako sériově vyráběné zboží z dovozu. V dnešní době je namístě šetřit, ale nákupem od českých a lokálních výrobců lidé podpoří tuzemskou ekonomiku. Zároveň tím vždy získají něco navíc – kvalitnější a trvanlivější výrobek a často originál,“ říká Hana Šormová, spolumajitelka hračkářství Takaro.

Ta mimo jiné podporuje české tvůrce dlouhodobě. Před dvěma lety je shromáždila v projektu Darujeme české Vánoce a komunitu o téměř čtyřiceti tisících lidech propojila se zákazníky. „Není to ale jen o cenách, chceme zároveň ukázat, co taková práce obnáší, nechat nahlédnout do zákulisí živobytí tvůrců, jejichž pracovní svět se výrazně liší od toho zaměstnaneckého,“ doplňuje druhá z týmu Barbora Pallová, která pod značkou Lesito šije hračky a tvoří pro děti.

Foto Barkastore

Právě za jejími hračkami stojí třeba nákladná certifikace bezpečnosti, materiál, originální nápad i ruční výroba v malé dílně nedaleko Brna. „A to nejsou vidět ještě časové a finanční náklady na propagaci, balení, zákaznickou péči nebo daňové povinnosti živnostníků,“ vyjmenovává Pallová, která svou značku začala budovat před šesti lety. 

K založení iniciativy Měsíc férových cen je přiměl nejen tlak zvenku, kdy se lokální výrobky zdají některým lidem dražší než třeba ty z dovozu, ale letos navíc vlna zdražování a inflace, která řadu lidí vede k šetření, ale taky k přemýšlení, odkud nakoupí.

„Myslíme si, že čeští tvůrci mají co předat a byla by škoda, kdyby jejich práce s vlnou zdražování zanikla. Proto je chceme spojovat a být vidět. Šířit osvětu mezi širokou veřejnost a vysvětlovat, že naše ceny nejsou drahé, jsou zkrátka férové. Tím vznikla i tato měsíční iniciativa,“ doplňuje Hana Šormová.

Do projektu se zapojilo už víc jak 250 tvůrců, živnostníků a malých firem. V jejich e-shopech se teď tak kromě zboží objeví také symbol písmena F doprovázený hlavními položkami, které vytvářejí hodnotu produktu. Zákazník tak uvidí přímý rozpad ceny a z čeho všeho se skládá.

Zapojení tvůrci a prodejci českých značek čelící námitkám, že jsou jejich produkty předražené. tak chtějí ukázat, že to tak není, že jejich cena je férová a je potřeba mluvit o tom, co se za ní skrývá. „Nelze pohlížet jen na přímé náklady na výrobu, ale i na zatížení marketingem a prodejem, který si tvůrci realizují většinou kompletně sami,“ dodává Barbora.

Koupí výrobků od českého tvůrce lidé získávají především originální věc, kterou nemá každý. Malé firmy dělají většinou vše okolo své značky sami, tedy i komunikaci se zákazníky, servis, edukaci na svých sítích, a znají tak své nakupující. Mohou jim tedy lépe dopřát zboží přesně podle jejich potřeb.

„V neposlední řadě nakupující zanechává své peníze v domácí zemi. Tvůrce obvykle nakoupil, vyrobil či zkompletoval výrobek v Česku, kde odvedl daně a další platby. Nákupem u českých značek lidé podporují domácí ekonomiku a přidanou hodnotu podnikání,“ dodává Hana s tím, že jde mnohdy i o zachování tradice řemeslné tvorby. 

„Každý ročník by mohl být zaměřený jinak a uskutečnit se v jinou dobu – vyzvednout jiný palčivý aspekt českých lokálních značek. Tentokrát je to listopad právě i proto, že jde o předvánoční sezonu spojenou se slevami a masovým online nakupováním,“ doplňuje Barbora, která loni vydala knížku pohádek a jako mentorka učí malé značky, jak tvořit obsah, propagovat se a prodávat svou tvorbu na sítích. 

„Rády bychom otevřely postupně i téma slev v souvislosti s Black Friday, na které lokální živnostníci většinou nemůžou přistoupit, a přispěli v této souvislosti ke změně nákupního chování před Vánocemi právě zaměřením na lokální a rukodělné zboží, za kterým stojí konkrétní člověk,“ dodává Šormová.