Nový model umělé inteligence pro tvorbu hudby vzbudil povyk na umělecké scéně. Změní nástroje generativní umělé inteligence, jak hudbu tvoříme i vnímáme? Podle skladatele Jaroslava Becka nás to nejlepší v hudbě teprve čeká.

Umělá inteligence už člověka dávno porazila v šachu a hravě zvládne spočítat daně, napsat seminárku nebo vytvořit obrázek, který nás zobrazí jako vládce galaktického impéria. Stále ale existuje pár oblastí, které umí člověk lépe. 

Jednou z lidských výsad je hudba, od elektroniky či jazzu po symfonie. Díky své komplexitě bylo komponování autenticky znějících skladeb pro umělou inteligenci zatím příliš velkým soustem. To se ale začíná měnit.

V půlce listopadu představila společnost Google DeepMind ve spolupráci s YouTube novinku Lyria, umožňující lidem jednoduše skládat hudbu bez nutnosti hudebních znalostí. Jde o sadu nových AI nástrojů a podle Googlu má jít o zatím nejpokročilejší model generování hudby umělou inteligencí.

Nejvíce všeobecné pozornosti vzbudil nástroj Dream Track, díky kterému si můžete vygenerovat vlastní krátkou skladbu s hlasem konkrétní zpěvačky nebo zpěváka. Své hlasivky zatím Googlu propůjčilo devět velkých jmen americké pop music, jako je například John Legend, Demi Lovato, T-Pain nebo Sia.

Použití známého hlasu se netýká jen výše uvedeného nástroje či současných interpretů. Letos v létě label Universal uzavřel dohodu s YouTube a poskytl hlasy mrtvých hvězd pro experimenty s umělou inteligencí. Například basbarytonem Johnnyho Cashe byl „nazpíván“ hit skupiny Aqua Barbie Girl a Frank Sinatra zase odbavil slavnou Gangsta’s Paradise rapera Coolio.

Na podzim obletěla svět také „nová“ píseň od Beatles Now And Then, kterou spoluvytvořila umělá inteligence. Ta pomohla zrestaurovat hlas Johna Lennona z původní nikdy nevydané nahrávky. Používání slavných hlasů pomocí AI se navíc děje i na amatérské úrovni, kde s různými AI nástroji experimentují jednotliví uživatelé.

Co jim chce nabídnout Lyria? Stačí zadat pokyny jako třeba „smutná balada o vládci galaktického impéria“, vybrat si hlas a za chvilku svůj výtvor hrdě posloucháte. Půjde ale o maximálně třicetisekundové skladby, jelikož nástroj slouží pro vytváření takzvaných shorts, které jsou na YouTube obdobou tiktokových videí nebo instagramových reels.

Zásadní posun v hudbě se proto neodehraje při tvorbě podkresu pod domácí videa, ale ve studiích velkých hudebních producentů a producentek. Podle mínění Jaroslava Becka se hudební průmysl díky novým nástrojům může vyvíjet mnohem rychleji než doposud.

„AI může být v produkci hudby obdobný krok vpřed, jaký zažila úprava fotek po Photoshopu,“ očekává hudební producent a spoluzakladatel Beat Games, tvůrců veleúspěšné hry Beat Saber.

„Labely si budou moci generovat covery písní v tisíci verzích bez pomoci producenta. Úroveň hudební produkce se díky novým nástrojům posune o stupeň výš a kvalita hudby, kterou dnes slyšíme v rádiích, bude za pár let působit už jako historický relikt,“ domnívá se.

Vydání Forbesu Ovládni AI!

Zatímco některé hlasy z oboru se obávají, že je umělá inteligence nahradí, jiní autoři a autorky to vidí jako příležitost k posouvání své tvorby dál.

„Umělá inteligence nám pomůže jak s repetitivními úkony při hudební produkci, tak se samotnou kreativou. Je na umělcích, aby dokázali technologii správně využít. Pokud se tak stane, hudebník může mít opravdové superschopnosti,“ vnímá situaci pozitivně Beck. 

Jedno je už jisté: hudební tvorbu čeká revoluce. AI technologie s sebou přinesou nové možnosti, které budou navíc dostupnější širší veřejnosti.

„Příležitost tvořit dostanou talenty, kteří si to dnes nemůžou dovolit. Vyhraje kreativita a nekonvenční myšlení. I když to dnes může mnoho producentů odsoudit, já jsem přesvědčen, že nejinovativnější časy hudební tvorby jsou i právě díky AI teprve před námi,“ zakončuje Jaroslav Beck svou vizi budoucnosti hudební tvorby.