Ač by se mohlo zdát, že pandemie a neustálé zdražování paliv zasadí nejtvrdší ránu řidičům taxislužeb, realita je jiná. Některé přepravní společnosti se sice na čísla předcovidové poptávky ještě nedostaly, jiné ale tvrdí, že už je dokonce překonaly.

Příliš však taxikářské platformy nesouhlasí s tvrzením, že by se prodlužovaly časy dojezdu. To je nicméně problém, na který v poslední době stále častěji poukazují cestující na sociálních sítích.

Uber sice přiznává, že může nastat situace, kdy řidič občas přijede v ranní špičce až za čtvrt hodiny, ale podle provozního manažera aplikace Štěpána Šindeláře se čekací časy daří držet v průměru pod sedmi minutami. „A věřím, že se nám v průběhu roku povede dostat se opět pod pět minut,“ říká.

Pokud jde o výsledky společnosti, každým týdnem se podle něj zvedá poptávka spolu s tím, jak ožívá cestovní ruch. Přibývá prý hlavně cest na pražského letiště a cest z letiště do města. Ale kromě zahraničních zákazníků je podle Šindeláře víc i těch místních.

Dalších přepravních aplikací, která už je podle jejích zástupců takříkajíc „za vodou“, je platforma Bolt. Ta těží především z toho, že má pobočky ve dvaadvaceti městech republiky a není tak závislá jen na Praze.

A také se nesoustředí jen na autodopravu. „O služby alternativní osobní přepravy je velký zájem, tento trend vidíme i v tom, že si lidé stále častěji půjčují koloběžky a elektrokola,“ říká Soňa Stloukalová, country manažerka služby Bolt. Na řidiče Boltu si podle ní zákazník počká průměrně zhruba tři minuty a i tady se dojezdový čas údajně stále zkracuje.

Manažeři obou aplikací ale přiznávají, že museli pro cestující jízdu zdražit, k čemuž je dohnaly ceny pohonných hmot. Pro řidiče naopak platformy zavedly motivační program, jehož prostřednictvím si mohou každý týden snížit servisní poplatek.

V Uberu věří, že se jim díky tomu podaří přitáhnout nové řidiče a tím pádem i dobu dojezdu ještě zkrátit. A Bolt se snaží řidiče motivovat k ježdění i jinými bonusy, třeba zvýhodněným mobilním tarifem nebo slevou na pohonné hmoty.

A vzhledem k tomu, že poptávka po odvozu je podle Stloukalové obrovská, firma se snaží řidiče nalákat i startovacím bonusem ve výši pětasedmdesáti tisíc korun a dalších bezmála čtyřicet tisíc pak nabízí tomu, kdo nováčka doporučí.

Jediný, kdo přiznává, že se předpandemická poptávka ještě zcela nevrátila, je česká aplikace Liftago. Zatímco cizinců v Praze sice pomalu přibývá, domácí službu stále částečně ovlivňují četné home-officy a menší zájem o kulturu. „Není to ale tragédie, jen zotavení trvá déle,“ podotýká Martina Bechyňová, mluvčí společnosti. Příjezdová doba se u Liftaga pohybuje okolo sedmi minut.

Společnost je trojkou na českém trhu přepravních aplikací, ale podle její mluvčí není zaměřená na stejnou klientelu jako aplikace Uber nebo Bolt. Ty podle ní cílí zejména na cestující, pro něž je nejdůležitější cena, a soupeří tak zejména s MHD než s Liftagem.

Firma také aktuálně neřeší nedostatek řidičů, jak je tomu u konkurence, naopak čekací listina zájemců je prý dlouhá. „Občasné potíže přináší výkyvy poptávky na Uberu a Boltu. Pokud neodvezou své cenově citlivější zákazníky, tak ti se přelijí na Liftago a způsobí horší dostupnost i u nás. Neřešíme tedy běžný nedostatek řidičů, spíš krátkodobé výkyvy,“ doplňuje Bechyňová.

I s Liftagem jezdí cestující v průměru dráž, ceny si nicméně v jejich aplikaci zvyšovali samotní řidiči. Je to tím, že platforma funguje jako tržiště a jeden zákazník si tam vybírá z nabídek hned několika řidičů, kteří jsou nablízku. „Řidiči si pro danou jízdu sami rozhodují o výši cenové nabídky, kterou pošlou do aukce, z níž si pasažéři následně vybírají. A to při dodržování magistrátních limitů, která mají Praha i Brno stanovené,“ vysvětluje mluvčí.

Obecně se dá říct, že nejvytíženější bývají taxikáři v době dopravní a kulturní špičky, tedy každé ráno a odpoledne. A ve čtvrtek, v pátek a v sobotu také večer a po půlnoci.

„Je vidět, že se lidé vrací do starých kolejí. O víkendu míří hodně na nádraží nebo na letiště a sobota nad ránem zase patří tradičně cestujícím z klubů, barů a restaurací. A poptávku ovlivňuje i počasí, když je ošklivo, je vyšší,“ doplňuje za Bolt Soňa Stloukalová.

S tím souhlasí i Štěpán Šindelář z Uberu, podle kterého se poptávka v Praze nijak výrazně neliší od Brna, Ostravy či Plzně, kde rovněž společnost působí. A dodává, že průměrná délka jízdy se pohybuje kolem devíti kilometrů.