skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Covid nás nedostal, příští rok bude náročnější, říká spolumajitel Vekry Jan Čajan

„Dodržujeme, že ruce si nepodáváme,“ říká mně spolumajitel a člen představenstva okenářské značky Vekra Jan Čajan, když si zrovna na úvodní pozdrav lehce ťukneme lokty o sebe.

Důvod je zřejmý, firma v maximální míře dodržuje všechna opatření, která eliminují šíření koronaviru. Mají s ním zkušenost. Ohnisko viru se objevilo v jedné z jejích fabrik ve Velkém Meziříčí a v karanténě skončila půlka tamních pracovníků. 

„Nebylo to pro nás fatální, jako by to mohlo být pro jiné, menší firmy. Výrobu jsme prostě přesunuli jinam,“ vysvětluje muž, který celý svůj profesní život zasvětil oknům a stojí za transformací největšího výrobce a prodejce oken v Česku, která započala před 15 lety. Tehdy firmu prodávali její zakladatelé Vladislav Veselý a Petr Kratochvíl.

„Vekru jsme přebrali, když původním majitelům došly síly. Firma fungovala, rostla, ale v určitému okamžiku už docházelo k velkému střetu názorů mezi majiteli a jediným řešením byl prodej,“ vrací se Čajan do roku 2005.

Jeho okenářský příběh ale začíná daleko dříve. K řemeslu přičichl hned po škole, když po revoluci odešel do Německa a začal vypomáhat v jedné okenářské firmě. Díky své dobré němčině, píli a šikovnosti se postupem času vypracoval až na reklamačního technika.

Ve svých pětadvaceti letech se ale rozhodl postavit na vlastní nohy a s kolegy během devadesátých let vybudoval jednoho z největších výrobců oken v Česku – Otherm, který se později stal součástí holdingu, pod který patří i Vekra. 

„U Othermu šlo o ten samý příběh jako později u Vekry. Firma nás přerostla a mezi námi majiteli se začaly objevovat čím dál častější neshody. Takže jsme se v roce 2005 rozhodli, abychom zachovali přátelské vztahy, že naše profesní cesty rozdělíme a firmu prodáme.“

To ale Jan Čajan ještě nevěděl, že se od okenářského byznysu stejně neoprostí. Na pomoc s prodejem si totiž najal firmu, ve které poznal byznysového parťáka a dnes spolumajitele a předsedu představenstva Vekry Jana Tušla.

„Namísto standardního prodeje nakonec navrhli, že nás odkoupí sami, připojí několik dalších firem a vytvoří koncern, ze kterého vybudují středoevropskou jedničku,“ říká Čajan s tím, že v rámci dealu získal i kontrakt na vedení celé vznikající skupiny Window Holding, která po Othermu skoupila i Vekru.

„Byl jsem u toho, když jsme nakupovali Vekru,“ usmívá se Čajan v zasedačce vůbec první a zároveň také nejmenší vzorkovně Vekry na pražské Balabence, kde má firma se sídlem v Lázních Toušeň i neformální pražskou centrálu.

Čajan byl u toho, když se cíl vybudovat středoevropskou jedničku začal naplňovat. K tomu byl ale český trh malý, a tak se logicky skupina začala porozhlížet i po zajímavých příležitostech například na Slovensku nebo v Polsku. Jenže v roce 2008 přišla ekonomická krize a zdroje peněz najednou vyschly a s nimi i smělé plány. 

„Hodně firem stálo na hliněných nohách a krize je položila. My jsme měli štěstí nebo možná spíš správný pohled na celou věc. Tím, že jsme budovali největší středoevropskou firmu, jsme kupovali silné a zdravé firmy,“ vysvětluje Čajan, proč se krize na Vekře projevila jen mírným poklesem v tržbách, které se dnes na roční bázi pohybují kolem 1,8 miliardy korun. 

Po krizi firma i celá skupina Vekra zvolila strategii pozvolného organického růstu s nabídkou komplexních služeb od samotného výběru produktu, přes jeho vyrobení, logistiku, montáž až po následný servis. Důraz přitom firma klade na kvalitu, udržitelnost a také na nové technologie. Vekra před pěti lety zahájila proces v podstatě nikdy nekončící digitální transformace, což ji dnes výrazně odlišuje od konkurentů.

„Ještě před deseti lety by mě nenapadlo, že montér jednou bude předávat stavbu na tabletu,“ dává Čajan příklad a už v ruce drží tablet, kde ukazuje i další příklad digitalizace tentokrát mířící na zákazníka.

„Vidíte, a takto zákazník vidí, jak mu okna budou v jeho domě pasovat,“ ukazuje na obrazovku, kde je pomocí rozšířené reality umístěná vizualizace okna zasazeného přímo do místnosti, ve které se naše setkání koná. „S digitalizací je to úplně jiná dimenze. Píšeme zcela jiný příběh firmy,“ vyzdvihuje Čajan.

Digitalizace ve Vekře prostupuje všemi procesy, což firma využívá ke zkvalitňování nabízených služeb i produktu díky práci s velkými daty. Všichni pracovníci Vekry se díky cloudovému řešení dostanou k potřebným dokumentům a nákresům, a pokud tak jeden technik onemocní, druhý jej může jednoduše zastoupit a bude mít přehled o celé zakázce.

Mnoho zákazníků to totiž neví, ale okna jsou dnes složitým celkem s mnoha typy funkčnosti. Každá lokace vyžaduje individuální přístup.

Je rozdíl, jestli je okno umístěno v přízemí nebo v desátém patře, kde dochází k častým poryvům větrů. Montáž pak musí proběhnout perfektně, aby se okno nemlžilo, nevznikala vlhkost a aby tak bylo zajištěno takzvané zdravé bydlení. K tomu všemu Vekře pomáhají právě digitální technologie.

„V digitalizaci odvětví jsme průkopníci,“ pochvaluje si devětačtyřicetiletý podnikatel dřívější rozhodnutí, které letos firmě pomohlo lépe se poprat s koronavirovou krizí.

Jan Čajan

I když tu nakonec firma z pohledu zakázek negativně nepocítila, letos se jí naopak tržby zvednou o zhruba sedm procent. Přiznává ale, že tak náročný rok jako ten letošní z pohledu pracovních záležitostí za celou svou profesní dráhu v oknařině ještě nezažil. 

S mírnými obavami pak kouká do příštího roku. „Stavebnictví je setrvačné, letos v podstatě k žádnému útlumu nedošlo, problémy měly jen firmy, kterým se nevrátili zahraniční pracovníci. Uvidíme ale, co přijde. Co covid udělá s ekonomikou jako celkem, co udělá s cenami bytů, s kupní silou obyvatelstva. Myslím, že příští rok pro nás bude náročnější,“ předpovídá Čajan. Vzápětí ale dodává, že budoucího vývoje ve Vekře se rozhodně nebojí.

„To bychom se museli bát neustále. Ono totiž jeden problém vyřešíme a druhý se hned objeví. To už je podnikání,“ uzavírá.