Ředitel pro exekutivu a komunikaci společnosti Seznam.cz Pavel Zima si s koronavirem užil své. Covidem-19 se sám nakazil a sepsal o tom proslulý článek, odhalující selhání státu v řešení pandemie v celé své zrůdné kráse.

Coby člen představenstva firmy Iva Lukačoviče působil také v jádru dobročinné technologické skupiny Covid19CZ. A do třetice celou společnost Seznam.cz o půl druhé tisícovce duší úspěšně provedl temným hvozdem pandemického roku. Teď pro Forbes.cz popsal, jak si jedna z největších českých společností loni vedla.

Konkrétní výsledky Seznamu budou známy až po probíhajícím auditu, ale meziroční vývoj tržeb podle něj šel za pandemického roku jednoznačně nahoru. Akcelerace všeho digitálního, způsobená přesunem značné části lidské činnosti na internet, jednoduše zahrála firmě do karet.

Raketovým způsobem rostla oblíbenost e-commerce služby Zboží.cz i lovebrandu Mapy.cz rozšířeného o trasovací proticovidovou službu. A stejně tak se nebývale zvýšila návštěvnost homepage Seznam.cz – v některých týdnech se pageviews dostaly na rekordní meziroční skok i o padesát procent.

„Je pro mě velice příjemným překvapením, že teď v dubnu roste návštěvnost viditelně už i oproti raketovým růstům z konce března loňského roku,“ říká Pavel Zima a dodává, že nějaký pokles už se podle něj v budoucnu konat nebude.

„V diskusích už jsme větší než celý český Twitter.“

„Covid udělal pro digitalizaci téhle země mnohem víc než spousta firem a institucí za posledních dvacet let,“ říká. „Jsem přesvědčen o tom, že trh se změnil jednou provždy a teď už digitální také zůstane.“

České Medium, český Facebook

Seznam.cz hodlá této tendence využít do mrtě a v aktuálním roce má rozjeté hned dva projekty, které z něj mají udělat ještě silnějšího hráče: první se týká rozšíření publikačního prostoru pro čtenáře na serveru Seznam Zprávy a druhý přidružených audioformátů.

„Diskuse teď raketově rostou,“ říká Zima k nové podobě diskusí, která je na zpravodajských stránkách Seznamu k vidění poslední půlrok. „Co se týče diskusí, jsme teď už větší než celý český Twitter!“

A na tomhle základu hodlá Seznam stavět další patra. Před spuštěním nové podoby debatní části zpravodajství se v Seznamu zvažovalo mnohé, od přepracování diskusí, do té doby značně chaotických a často i neukočírovatelných, až po jejich kompletní uzavření. „Vyrazili jsme tou cestou, že postavíme silné diskuse, budeme je moderovat a pokusíme se je udržet ušlechtilé a podle pravidel,“ říká Zima.

„Současně k nám chceme uživatele trochu víc přivázat,“ dodává. „Ve chvíli, kdy máte spoustu dobrého obsahu a necháte uživatele, aby o něm šli diskutovat jinam, konkrétně na Facebook, je to škoda. Hlavním naším konkurentem na tomto poli je on – takže nechceme nechat naše uživatele diskutovat primárně na Facebooku a tím ho posilovat.“

Toto dorovnání sil má navíc velice zajímavou perspektivu: Seznam chystá službu, která umožní diskutujícím a dalším autorům z řad čtenářů publikovat jejich vlastní texty přímo na homepage a hned je tam i monetizovat. Stačí, aby je editoři vyhodnotili jako dostatečně dobré.

Když už takhle Seznam šlape do zelí službám jako Facebook a publikačním platformám pro čtenáře, jako je třeba Medium, nechystá i vlastní verzi Clubhousu?

„Určitě začneme z trhu sbírat další podcasty.“

„Clubhouse zatím ne, ale stavíme vlastní podcastovou platformu,“ říká Zima. „Za pandemie jsme vybudovali mnoho podcastů a ty teď chceme všechny soustředit na jedno místo.“

Dodává, že Seznam má v plánu vydat se na poli podcastů cestou podobné konsolidace jako americký podcastový trh, na němž velcí hráči skupují menší úspěšné podcasty. „Určitě začneme z trhu sbírat další podcasty a naši aplikaci Seznam.cz čeká letos také rozšíření o podcastovou funkcionalitu.“

Během tohoto roku se ale bude muset Seznam popasovat i s méně příjemnými věcmi: jmenovitě se bude muset poprat se spoustou regulatorních opatření, která jej v nejbližší době čekají v oblasti cílení obsahu a reklamy.

„Čeká se omezení cookies třetích stran a další věci, k nimž musíme technologicky přistoupit tak, aby naše reklamní technologie byla nadále konkurenceschopná oproti té od Googlu.“ À propos, rozjetá žaloba Seznamu na Google pokračuje v procesu. Seznam se letos nudit nebude.

Budoucnost je ve sdílení stolů

Během pandemie patřil Seznam ke společnostem, které nemusely propouštět zaměstnance. Právě naopak – přijímal nové. „Jsme zastánci toho, že když se na trhu něco děje, musíme posilovat,“ říká Zima. Na začátku roku 2020 měl tak Seznam 1440 zaměstnanců, dnes jich má o čtyřicet více.

„Nejvíc se snažíme posilovat produkt a vývoj.“ Jde prý především o posílení stěžejních uzlů v Seznamu: „Potřebujeme hlavně programátory do ekosystému kolem homepage, vývojáře do reklamního systému a do fulltextu nebo pro Email a další klíčové služby.“

Lovení talentů během pandemie překvapivě nebylo jen tak. „Ten trh se vyvíjel úplně jinak, než jsem čekal,“ říká Zima. „Čekal jsem, že firmy začnou propouštět a na trhu se objeví spousta kvalitních lidí, ale to se vůbec nepotvrdilo.“

„Zaměstnance Seznamu nejen testujeme, ale i trasujeme.“

Zatímco se na trhu ve velkém objevily profese z postižených oborů, třeba kuchaři a servírky, vývojáři se úplně nehrnuli. „Odstartovali jsme proto rozsáhlou inzerci a na doporučení našich vývojářů jsme si sahali do jiných firem pro jejich známé a kamarády z oboru,“ říká Zima.

Koncem loňského března se celá firma o několika stovkách lidí navíc přesunula na home office. „Nebyli jsme na to úplně připravení, ale během tří dnů jsme zvládli přesunout na home office i celé callcentrum,“ říká Zima.

Dnes chodí do kanceláře střídavě přibližně třetina zaměstnanců. „Myslím si, že home office už nám částečně zůstane navždycky. Spousta firem, včetně Seznamu, určitě do budoucna zavede desk-sharing, tedy nebudeme nutně držet pro každého člověka jeho vlastní stůl.“

Není to přitom tak dávno, co o firmě přemýšlel úplně jinak. „Ještě před časem jsme se rozhlíželi, kam se přestěhujeme, až nás bude o sto víc a už se nevejdeme na centrálu – a najednou šup, už se zase vejdeme.“ Seznam tak v budoucnu ušetří za kanceláře a bude moci nabírat nové lidi, aniž by musel rozšiřovat kancelářské prostory. „Myslím, že tohle je budoucnost.“

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Sám Zima dnes ostatně funguje z domova, kde má trojici žáků základní školy, a tak vedle manažerské pozice zastává podle svých slov ještě funkci „ředitele základky“. Nicméně dodává, že k home officu se musí v nějaké formě připojit i klasická návštěva kanceláře. „Když tým sedí pohromadě, inovace vznikají mnohem jednodušeji a přirozeněji než přes monitor počítače. Stoprocentní home office pro nás není dlouhodobě cesta.“

Cesty zpět už ale není. Oznámit lidem, že od zítřka všichni nastoupí zpátky do kanceláře, to už si Pavel Zima také představit nedokáže. „Spíše to vidím tak, že se tým bude nakonec potkávat třeba jednou, dvakrát týdně v kanceláři.“

Testovat, trasovat, očkovat

V současné chvíli Seznam testuje nejen všechny své zaměstnance, ale také je trasuje. „Jsme domluvení s pražskou hygienou, která od nás v případě nákazy zaměstnance dostává předzpracované vytrasované kontakty u nás v kanceláři,“ vysvětluje Zima.

„Tady jsme se posunuli v komunikaci trochu dál, než je asi běžné,“ říká. Proces vytrasování další možné nákazy ve firmě se tím podle něj ale neuvěřitelně zrychluje. Seznam měl za celou dobu pandemie přibližně sto padesát nakažených. Covid-19 tak prodělalo přibližně deset procent jeho zaměstnanců.

Když dnes Pavel Zima vzpomíná na svou roli v iniciativě Covid19CZ, je navzdory zklamání ze spolupráce se státní sférou přesvědčen, že Seznamu účast na projektu velice pomohla. „Jmenovitě v tom, že jsme byli v centru dění, měli jsme informace a byli jsme schopni na ně obsahově reagovat.“

Příkladem za všechny budiž to, že když se koncem března spustila linka 1212 a hned po vládní tiskovce zkolabovala, Seznamu se díky získaným kontaktům podařilo vzít celou informační databázi, překlopit ji na internet během pár hodin a dát na ni link na homepage Seznamu.

„Když se tohle všechno poskládalo dohromady, zachránilo to linku 1212 a nám to vylepšilo pozici v informování veřejnosti,“ říká Pavel Zima. „Že jsou Mapy.cz dnes součástí chytré karantény jen tak naoko a reálně se s takovými aplikacemi moc nepracuje, to mě moc mrzí, ale už s tím nedovedu nic dělat.“

Zima prý kvůli tomu absolvoval bezpočet schůzek na armádním štábu i ministerstvu zdravotnictví, bez úspěchu. „Kdybychom do toho šli znova, stačilo by vytáhnout to, co už jsme měli: celé je to o masivním trasování a testování a fakt, že to stát nikdy nedotáhnul, mě strašně mrzí.“

Ideální postup dnes vidí Pavel Zima jednoznačně: „Chytrá karanténa pro celou společnost, jak byla tenkrát naplánována, plus očkování. Musí se masivně testovat a trasovat – ale tak, aby se to neměnilo každé dvě hodiny a byl v tom jasný řád.“ Když se povede tohle všechno, říká Pavel Zima, očkování už bude jen „třešnička na dortu“.