Hubert Palán je spoluzakladatelem startupu Productboard, který usnadňuje práci produktovým manažerům po celém světě a vyhrál letošní ročník ankety Forbes Startup roku. Palán ve svém textu pro Forbes.cz popisuje, jak si vybrat správného šéfa produktu, známého pod zkratkou CPO, a proč je vůbec v dnešním světě tato pozice tak důležitá.

Doba, kdy šikovný obchodník prodal nenáročnému zákazníkovi prakticky jakýkoli digitální produkt, je pryč. Opouštíme také éru technologických omezení, v níž o směřování produktů a jejich funkcionalitě rozhodovali především vývojáři. Jakým směrem se dnes vývoj digitálních produktů, pod který pro zjednodušení zahrňme robustní korporátní software i mobilní aplikace pro koncové zákazníky, ubírá?

Odpověď může působit až příliš zjednodušeně – směrem k orientaci na produkt samotný. Úspěšné softwarové firmy si uvědomují, že jedině od základu důkladně promyšlený a teprve později bezchybně nakódovaný a efektivně prodaný produkt má šanci najít si cestu k zákazníkovi a stát se součástí jeho pracovního nebo osobního života.

Žijeme v době, kdy si firmy působící v byznysu s digitálními produkty začínají uvědomovat důležitost pozice šéfa produktu – CPO (z anglického chief product officer). Kdo by se jím měl stát? A co by měl do firmy přinést?

Bez empatie to nepůjde

Stát se firmou orientovanou na produkt znamená udělat z něho středobod veškerého rozhodování. Objevila se nová technologie, která je momentálně trendy a dala by se v produktu využít? Rozhodnutí musí přijít ze strany produktu, nikoli vývoje. Řekl si velký zákazník o funkcionalitu, kterou by bylo třeba vyvinout na míru? Odpověď leží v produktové roadmapě, ne v příslibu vyššího měsíčního fee, které je zákazník schopný nabídnout.

Spoluzakladatelé Productboardu – Hubert Palán a Daniel Hejl

Aby mohl CPO dělat kvalifikovaná produktová rozhodnutí namísto „domněnkologie“, musí porozumět trhu a dokonale se vcítit do role zákazníka. Nezáleží na tom, jestli informace z trhu získá onlinovými dotazníky, hloubkovými rozhovory se stávajícími zákazníky či jiným způsobem. Klíčové je, že dokáže projevit dostatečnou dávku empatie, aby odhalil nejen co, ale i proč to zákazníky trápí a jak to svým produktem může vyřešit.

CPO musí být skvělý diplomat

Nerad bych sklouzl k rozebírání manažerských stylů, ale od našich zákazníků vím, že autoritářství roli šéfa produktu příliš neprospívá. Rozhodování, která CPO dělá, jdou často proti přirozenému instinktu a zkušenostem sales oddělení nebo naráží na technologické postupy, které se dvakrát nezamlouvají oddělení vývojovému. V takových chvílích si CPO musí umět zjednat respekt, ale nemá smysl si jej vydupávat a ohánět se důležitostí své pozice.

Kvalitní CPO je přirozeným diplomatem, který v produktu dokáže prosadit svou – reprezentuje přece trh – a přitom si s týmem udržet vztahy na takové úrovni, aby nedocházelo k vnitřním rozbrojům a protichůdným motivacím nebo cílům.

Marketér, obchodník a vývojář v jednom

Nikdo po šéfovi produktu nemůže chtít, aby byl ve firmě nejlepším marketérem, obchodníkem a vývojářem zároveň. Od každého však musí mít trochu. Jako marketér chápe, která cesta ve vývoji produktu dává byznysový smysl, obchodnické schopnosti zužitkuje interně ve chvílích, kdy potřebuje komunikovat produktové změny směrem k týmu, a za své vývojářské já bude rád ve chvíli, kdy bude schopný sám rozpoznat, jestli je ta či ona funkcionalita vůbec technicky možná.

Máte-li štěstí (a skvěle zvládnutý náborový proces), věřím, že se vám podaří špičkového šéfa produktu na trhu najít a získat. Jakou změnu pak ve firmě můžete po jeho příchodu čekat? Zkušenost mi říká, že se postupně zlepší firemní kultura, protože lidé začnou pracovat na produktech, které dávají smysl, sníží se riziko, že propálíte peníze na neperspektivních prototypech, protože budete přesněji vědět, co vyvíjet, a začne vám lépe šlapat obchod, protože váš produkt lépe vyřeší problémy zákazníků. A to už za to stojí, co říkáte?