skip to main content
Český byznys

Čtyři morové rány pro Alpine Pro. Jak oděvní značka bojuje s počasím i virem

2 minuty čtení

„Nespí se mi úplně dobře.“ Těchto pět slov ze sebe Václav Hrbek pohotově vyhrkne, když se má ohlédnout za posledními měsíci.

Oděvní značka Alpine Pro, již před čtvrtstoletím spoluzaložil, prochází složitým obdobím. A i když by se dalo říct, že po stejné cestě z krize kráčí celý retail, na prodejce sportovního a outdoorového oblečení přece jen připadla trnitější trasa.

Vraťme se na konec loňského roku. Do období, kdy rtuť na teploměru obvykle osciluje mezi kladnými a zápornými hodnotami a ledově studený vítr štípe do tváří, kolem nichž poletují sněhové vložky. Jenže poslední zima byla jiná – nadprůměrně teplá.

Zatímco na horách se přece jen lyžovalo, ve městech nebylo po sněhu ani stopy, což se negativně odrazilo i v prodejích oděvů s příznačným písmenem A.

„Když lidé nevidí sníh, nemají zkrátka potřebu nakupovat nové zimní oblečení. Raději si řeknou, že to ještě chvíli v té staré bundě zvládnou,“ vysvětluje Hrbek.

Do roku 2020 tak firma, kterou vlastní společně s Vladislavem Fedošem, nevkročila optimálně. Posléze se jí sice dařilo tržby postupně navyšovat, ale pouze do doby, než v březnu přišly tři koronavirové rány v rychlém sledu.

Nejprve byl zrušen biatlonový závod v Novém Městě na Moravě. O několik dní později musel Václav Hrbek přistoupit na nařízení vlády o uzavření všech svých prodejen, aby si nakonec vyslechl i verdikt o přesunutí letních olympijských her v japonském Tokiu.

Pro Alpine Pro, jež je partnerem Českého olympijského výboru (ČOV) a od her v kanadském Vancouveru v roce 2010 obléká naše olympioniky, to znamenalo (podobně jako v případě biatlonu, kde sponzoruje reprezentaci) ušlé příjmy z prodejů oblečení nejen v obchodech, ale i v olympijských parcích.

Reklama

„Tohle všechno, když sečtete…,“ nenachází Hrbek dalších slov. „Za 25 let podnikání jsme zažili několik krizí, ale nepamatuji, že by situace někdy byla tak turbulentní. Každý den vstáváte a nevíte, co se bude dít dál.“

Navzdory tomu, že firma v polovině května otevřela všech svých 54 tuzemských prodejen, se stále potýká s vysokým propadem tržeb ve výši desítek procent. Nejhorší jsou prodeje v pražských pobočkách, v nichž se zrcadlí absence turistů a zavedení home officu u kancelářských pracovníků.

Není nic příjemného, když léta něco budujete a teď musíte zavírat.

„Ztráty jsou v desítkách milionů korun, ale to člověka netrápí tolik jako ztráta cash flow,“ říká šestačtyřicetiletý podnikatel.

Alpine Pro v důsledku toho musela pozastavit plánované otevření nových poboček v Polsku a Rumunsku. Dost možná také bude muset uzavřít některé své české prodejny. Síly a pozornost budou v následujících měsících naopak napřeny k e-shopu.

„Není to nic příjemného, když léta něco budujete a teď to musíte zavírat. Stejně tomu je s propouštěním zaměstnanců. Nechceme to dělat, ale nemůžeme vyloučit, že se to bude dít,“ popisuje Václav Hrbek s tím, že tento nepopulární krok dosud stihl především brigádníky.

I přes kumulované ztráty a nejistou budoucnost by ovšem Alpine Pro nadále ráda spolupracovala s ČOV. Aktuální kontrakt vyprší po hrách v Tokiu, které byly z letošního srpna přesunuty na léto 2021. Obě strany ale už jednají o prodloužení smlouvy o další čtyři roky.

„My zástupcům ČOV ukázali karty. Otevřeně jsme jim řekli, co krize pro partnerství může znamenat. Máme několik scénářů, které mohou, ale zároveň nemusí nastat. To ukáže až čas. Mohu ale říct, že jako firma olympiádou žijeme.“

Reklama
Reklama