Bohatí chtěli. Bohatí dostanou. A automobilka Bugatti za čtyřicet hypersportovních aut vyinkasuje v přepočtu čtyři miliardy korun. Jeden kus novinky Bugatti Bolide totiž vyjde na víc než sto milionů korun. Spokojení jsou všichni.
Bugatti loni automobilový svět navnadilo konceptem auta, který podávalo jako myšlenkový experiment. Otázka zněla jasně: Co kdyby Bugatti postavilo radikální lehký vůz s dnes už ikonickým osmilitrovým šestnáctiválcem do W? Francouzskou značku, v níž má dnes většinu chorvatský výrobce elektromobilů Rimac, emisní limity evidentně nepálí.
Odpovědí byl v prosinci představený prototyp extrémního, prakticky okruhového auta pojmenovaný Bolide. Vypuštěný balonek, který přitáhl oči světových miliardářů.
„Vyvolal velké nadšení a obdiv. Po jeho představení nás značný počet nadšenců a sběratelů požádal o vývoj experimentálního Bolide jako sériového vozu. Byl jsem naprosto ohromen reakcemi zákazníků z celého světa,“ vysvětluje Stephan Winkelmann, šéf Bugatti.
Padlo tedy rozhodnutí vyrobit čtyřicet aut, která dají miliardářům a fanouškům značky možnost na uzavřených silničních okruzích světa zažít to nejextrémnější, co kdy z Bugatti vyjelo. Respektive vyjede, protože vývoj zdaleka ještě není u konce.
První auta se totiž k zákazníkům dostanou teprve v roce 2024. I tak je prakticky jisté, že naplánovaná produkce už je vykoupená těmi, kteří již minimálně jedno Bugatti v garáži parkují.
Prototyp Bolide v prosinci sliboval dechberoucí výkon 1850 koní. Počítalo se ale s tím, že ho majitel bude krmit závodním palivem s oktanovým číslem 110.
U „sériového“ auta to ale bude jinak. Bugatti dalo přednost celosvětově dostupnějšímu 98oktanovému benzinu, takže výkon klesl na 1600 koní. Vzhledem k váze auta jen 1450 kilogramů to stále znamená zajímavý poměr 0,9 kilogramu na jednoho koně.
Se snížením maximálního výkonu se dá předpokládat, že adekvátně klesnou i další původní parametry spojené s prototypem, které vycházející z počítačové simulace. Ty slibovaly zrychlení z nuly na 100 za 2,17 sekundy a dosažení magické hranice rychlosti 500 kilometrů za hodinu za 20,16 sekundy.
Sladit požadavek na radikální výkon, bezpečnost posádky a design, a to všechno převést do sériové výroby, je podle všeho velká výzva i pro automobilku sídlící ve francouzském Molsheimu.
Šéf designu Achim Anscheidt označil Bolide za zdaleka nejnáročnější projekt jeho sedmnáctileté kariéry u Bugatti. „Práce na takovém voze je ale zároveň splněným snem,“ dodává.
Bolide se hodně přibližuje aerodynamicky téměř dokonalým monopostům formule 1. Sedí extrémně nízko nad zemí, na střeše má nasávací otvor pro chlazení vzduchem a zadní nepřehlédnutelné křídlo zajišťuje dostatečný přítlak.
Strohý interiér s ultrasportovním sedadlem s šestibodovým bezpečnostním pásem pak také jasně naznačuje, že tohle rozhodně nebude auto na projížďky krajinou.