Má se za to, že v dnešní době fermentovaných biolimonád je sladká černá voda so yesterday. Už v roce 2016 vydala americká společnost Connexity pozoruhodnou studii, v níž došla mimo jiné k závěru, že ikonické nápojové značky Coca-Cola a Pepsi mají problém oslovit mileniální klientelu. Jinými slovy, mezi mladými uvědomělými konzumenty tolik netáhnou.

Střih o čtyři roky později, kdy obě společnosti zveřejňují pozitivní výsledky za poslední čtvrtletí roku 2019, čímž uzavírají silné fiskální roky. Tržby společnosti Coca-Cola vzrostly meziročně o 9 procent na 37,3 miliardy dolarů, zatímco PepsiCo rostla o 3,9 procenta na 67,16 miliardy. První jmenovaná společnost si navíc polepšila i v ziskovosti.

Když se podíváme na vývoj ceny akciových titulů, ty na rozdíl od technologických hvězd nikterak závratně nevystřelily, ale až na pár záchvěvů znaly v kontextu loňského roku jen jeden směr.

Coca-Cola Company (NYSE: KO)

Oba se také po posledních kvartálních výsledcích dostaly na své historicky nejvyšší úrovně.

PepsiCo (NASDAQ: PEP)

Prodeje sladkých nápojů rostly u Coca-Coly šestiprocentním a v případě PepsiCo tříprocentním tempem, což jen znovu indikuje, že navzdory zdravým trendům nejsou jejich vlajkové lodě za zenitem.

Obě firmy se nicméně už relativně dlouho soustřeďují i na hledání nových cest pro další růst. PepsiCo jen za poslední dva roky dotáhla akvizice firem jako SodaStream (domácí sodovka), Health Warrior (rostlinné tyčinky) nebo Bare Foods (ovocné chipsy), o nichž lze, minimálně ve srovnání s nápojem Pepsi, hovořit jako o zdravých alternativách.

Coca-Cola oproti tomu rozvíjí vlastní alternativy typu Adezu. Jejím akvizičním trumfem byl, vyjma několika menších značek, předloňský nákup kavárenského řetězce Costa Coffee. Nejenže spotřeba kávy už přes 10 let v řadě roste, ale největší nápojářská firma světa zde pomalu začíná těžit ze synergií.

Loni představila „ready to drink“ verzi kávového nápoje v plechovkách a zaznamenala s ním úspěch ve Velké Británii, odkud se proto chystá na další trhy.

Zatím vše nasvědčuje tomu, že se obě nápojářské firmy zdaleka nikam nepropadají a své spotřebitele si stále nacházejí, ať už na poli slazených nápojů, nebo alternativ.

Navíc podle poslední výroční zprávy pořád platí, že Warren Buffett, respektive Berkshire Hathaway, v Coca-Cole drží skoro 10 procent. A dokud Věštec z Omahy podíl neprodá nebo minimálně nezačne pít přírodní limonády, je asi vše o. k.