„První živé brouky jsme doopravdy ochutnali, když jsme jeli přesvědčit našeho současného kuchaře, aby do toho šel s námi,“ usmívá se Daniel Vach. „Zkoušel nás, tak jsme mu potřebovali ukázat, že to myslíme vážně.“

Můžete si říkat, co chcete, ale pokud jste Evropan, není pojídání brouků zrovna sexy představa. Takže nápad, že z toho uděláte kvetoucí byznys, který zároveň lidi přinutí přemýšlet nad gastronomií ekologičtěji, nevypadá, jako bomba. Jenže co když se najednou objeví dva kluci a budou tvrdit, že byste měli kupovat jejich mouku a produkty ze cvrčků, protože jsou zdravější a zároveň mají pozitivní dopad na životní prostředí?

Husek-Vach

Radek Hušek & Daniel Vach 

Když zakladatelé značky SENS Radek Hušek a Daniel Vach vyprávějí o tom, jak by mělo jejich podnikání zlepšit svět, jsou absolutně odhodlaní. Jakkoliv je to ohraná fráze. Gastronomii, která využívá hmyz a produkty z něj, mají nastudovanou do posledního detailu. Ani na chvíli nedají šanci zapochybovat, že je jen otázka času, než se začnou brouci v nějaké větší či menší podobě objevovat na našem jídelníčku stále častěji.

Čtěte také: Nejlepší restaurace na světě servíruje brouky. Je na čase zařadit je do našeho jídelníčku?

„Hlavně bych chtěl předeslat, že neobjevujeme Ameriku,“ upozorňuje Hušek. „Vždyť hmyz lidi konzumují už tisíce let. Nám jde o to, prolomit všeobecný stereotyp a strach, že jíst brouky automaticky znamená ukusovat jim hlavičky a tykadla.“

sens1

Za konzumací hmyzu je toho totiž víc – třeba ekologické i ekonomické výhody. V porovnání s dobytkem spotřebují cvrčci na vyprodukování stejného množství proteinů dvanáctkrát méně potravy, patnáctkrát méně půdy, dvatisícekrát méně vody a vyprodukují stokrát méně skleníkových plynů. Proč o tomhle nikdo neví? říkal si Vach, když si tato data nastudoval. A jak bych se do toho mohl zapojit?

Shodou okolností v té době pracoval pro Radka Huška, kterému vedl jeho online byznys. Základ financí do startu obstaral prodej Huškovy předchozí firmy a následná kampaň na Kickstarteru, která vyšla nad očekávání. Vydělala zhruba 400 tisíc korun a otevřela majitelům dveře do světa.

Čtěte také: Tak trochu jiná farma aneb Jak se „ajťáci“ stali pěstiteli cvrčků

Po ní dostali několik nabídek k budoucí spolupráci a vybrali si startupový fond UP21 Karla Janečka, který kromě investice pomáhá začínajícím talentům v průběhu projektu, ať už jde o nastavení byznys plánu, zprostředkování kontaktů a konzultací s odborníky, tak i třeba s hledáním vhodného pracovního prostoru.

A že byl pozvolný rozjezd dobrý krok, potvrzuje současná situace. SENS byla vybrána do prestižní celosvětové startupové kampaně The Chivas Venture, kterou slavná značka každoročně pořádá pro třicet nejzajímavějších sociálně prospěšných podniků z celého světa. Odměna pro vítěze? 750 tisíc dolarů. Kampaň pořád neskončila, a tak je budoucnost SENS zajímavě otevřená. „Pokud bychom Chivas Venture skutečně vyhráli, investujeme prize money do dalšího rozvoje,“ říká Vach.

sens2

Současné produktové portfolio SENS zatím tvoří proteinové a energetické tyčinky. Základ je nejméně 20 gramů vysoce kvalitních bílkovin, nízký obsah sacharidů a pouze přírodní suroviny. Na výběr dávají příchutě arašídové máslo a skořici, ananas a kokos nebo třeba tmavou čokoládu. Podle toho, jestli chcete spíš lehčí zákusek nebo plnohodnotnou svačinu.

„Preference strávníků ale nezměníte jenom cvrččí moukou,“ uvědomuje si Hušek. „Tyčinky jsou začátek. V ideálním případě máme za cíl vytvořit něco jako nové Nestlé, jen s opravdovou výživovou hodnotu a ze surovin, které dávají smysl.“ Takže už je jasné, proč tihle dva revolucionáři svou cvrččí myšlenku pojmenovali SENS?