skip to main content
Byznys

Cykloservis nemá právo okrádat lidi o jejich volný čas, říká zakladatel Kolofixu a nabízí unikátní řešení

3 minuty čtení

V mládí byl nadějným bikerem, kterému jednoho dne mohla být republika malá. Osud tomu však chtěl jinak a on po vážné autonehodě musel se svým oblíbeným sportem seknout. I když vlastně ne tak docela.

Láska ke kolům byla v případě Pavla Čábelického natolik velká, že se jich zkrátka vzdát nemohl. A tak se namísto toho ‚pouze‘ přesunul na druhou stranu pomyslné bariéry – sundal helmu, své závodnické nášlapy vyměnil za pohodlné tenisky a chopil se nářadí.

Pravda, práce servismana není úplně tím, co si původně vysnil, o žádnou z nouze ctnost se ale také nejedná. Naopak, po konci reprezentační kariéry a profesním krachu, který jej přinutil dát vale rodné Olomouci a přestěhovat se do našeho hlavního města, našel v opravování bicyklů nový smysl života.

Naše firma se zabývá čistě servisem kol, žádnou prodejnu na našich pobočkách nenajdete
Reklama

S vybudováním jeho branického servisu mu před šesti lety pomohl kamarád Tomáš Lhoťák a společně to táhnou dodnes. Protože je ale takových cykloopraven v Praze víc než zastávek metra, věděli, že se budou muset nějak odlišit.

A tak se před rokem rozhodli pojetí svého podnikání od základů překopat a z malého servisu během několika měsíců vytvořit rozsáhlou síť s 12 pobočkami, které se nacházejí napříč celou republikou. Každá z nich vypadá trochu jinak, jednu věc – samozřejmě kromě samotného názvu – ale mají všechny společnou: nový bicykl zde nekoupíte.

„Kolofix je svým způsobem unikátním konceptem, a to nejen v rámci Česka, ale i Evropy, a dost možná i na světě,“ uvádí Čábelický. „Naše firma se zabývá čistě servisem kol, žádnou prodejnu na našich pobočkách nenajdete,“ zdůrazňuje.

Je to právě prodej nových modelů, který kvůli vysokým maržím generuje cykloservisům, respektive obchodům s bicykly, největší podíl tržeb. Proč by se ho tedy v Kolofixu dobrovolně vzdávali?

„Co se děje s kolem poté, už prodejce de facto nezajímá. Takže v extrémních případech můžete během sezony na jeho opravu čekat třeba i dva měsíce, což je prostě nepřijatelné. A proto jsme se rozhodli vydat se opačnou cestou,“ objasňuje Čábelický.

Kdyby se snad zákazník nemohl dostavit k nám osobně, přijedeme my za ním
Reklama

V Kolofixu jsou schopni dát zákazníkovi pevný termín a garantovat ho. Díky jejich vlastní mobilní aplikaci s rezervačním systémem, na jejímž vývoji spolupracovali s lidmi od Cleverlance, a transparentnímu ceníku služeb bude navíc každý cyklista dopředu přesně vědět, kolik peněz si má připravit:

„Až doposud nic takového neexistovalo. Nikdo netušil, jak dlouho bude práce na kole trvat, jaké úkony na něm servisman provede a tak podobně. Takže i cena se mohla pokaždé lišit, aniž by člověk znal odůvodnění. My tyto zaběhlé zvyklosti měníme a vracíme našemu oboru punc poctivého řemesla. Za výměnu řetězu si totiž budeme pokaždé účtovat jen pět minut času, nikoli půl dne – jen proto, že nám to tentokrát šlo o něco hůř než posledně. To je holt už náš problém.“

I v době největší sezonní špičky stíhají v Kolofixu opravit bicykl během čtyř pracovních dní. Jedná se však spíše o extrémní případ, neboť zpravidla jsou se svou prací hotovi za několik málo hodin. Jinými slovy, člověk přijde ráno do servisu s nepojízdným kolem a už odpoledne na něm může jet domů.

„A kdyby se snad nemohl dostavit osobně, přijedeme my za ním. Disponujeme i pojízdnými dílnami, takže nemáme problém s tím opravit zákazníkův bicykl u něj doma, v práci nebo třeba na chatě. Celý servis – i díky unikátní mobilní aplikaci – tak jde de facto vyřídit z pohodlí gauče,“ dodává Čábelický, který vedle sítě cykloopraven úspěšně provozuje i profesionální závodní tým.

Podnikání je pro něj spíše koníčkem než prací jako takovou, což dokládá mimo jiné fakt, že se od něho nedokáže oprostit ani ve svém volném čase. Namísto relaxace u televize vymýšlí po večerech nejrůznější inovace, které by jeho závodním svěřencům ulehčily na trati život. V minulosti takto například vyrobil unikátní vodič, jenž řadě z nich pomohl vyřešit dlouhotrvající problém s neustálým zasekáváním řetězu. Zařízení bylo natolik efektivní, že jej během poslední letní olympiády v Riu de Janeiru použila polovina startovního pole včetně českého reprezentanta Jaroslava Kulhavého.

Jezdění na kole je pro lidi zábava. A když vás o tuhle zábavu cykloservis připraví, tak je to prostě už z principu špatně.

A podívat by se mohl i na tu příští – do Tokia. Sám už sice nějaký ten pátek nezávodí, jeho žena Jitka však ano. A jelikož její výsledky byly v poslední době více než skvělé, vysloužila si kýženou nominaci.

Kolo je pro Pavla Čábelického zkrátka osudovou láskou v každém směru. Poskytuje mu potěšení a radost ve všech ohledech. A stejný pocit se skrze vlastní do detailu promyšlený servis snaží společně se svým obchodním parťákem rozdávat i svým zákazníkům.

„Jezdění na kole je pro lidi zábava. A když vás o tuhle zábavu cykloservis připraví, tak je to prostě už z principu špatně. Nechcete se přece nikoho doprošovat, aby se slitoval a opravil vám za vaše peníze kolo. To má být automatické,“ říká.

„My neopravujeme auta, ale kola. Auta slouží povětšinou k užitku, k práci, kdežto kolo je primárně o radosti a potěšení z jízdy přírodou. A my jim tuto radost prodáváme. Aniž by si to tedy řada lidí uvědomovala, náš byznys je především o emocích,“ uzavírá Čábelický.

Reklama
Reklama