Americká automobilka Ford v Evropě zruší asi čtyři tisíce pracovních míst, což odpovídá asi čtrnácti procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech. Ty podle ní zapříčinila slabá poptávka po elektromobilech, nedostatečná vládní podpora přechodu na elektrická vozidla a rostoucí konkurence.

Většina škrtů se dotkne továren v Německu a v Británii. Ford v Evropě zaměstnává kolem 29 tisíc lidí, celosvětově má zhruba 174 tisíc zaměstnanců.

Ford je po Nissanu, Stellantisu a General Motors dalším výrobcem automobilů, který snižuje náklady. Automobilový průmysl se potýká s rostoucí konkurencí čínských rivalů v Evropě, klesající poptávkou v Číně a s problémy s přechodem na elektromobily, které jsou pro většinu zákazníků stále příliš drahé.

Generální ředitel německé divize společnosti Ford Marcus Wassenberg potvrdil, že tento krok odráží probíhající změny v celém automobilovém průmyslu. Propouštění v Německu zdůvodnil vysokými náklady na pracovní sílu a vysokými cenami energií.


Opatření budou podle agentury Reuters velkou ranou zejména pro Německo, které má v Evropě největší ekonomiku a které je největším výrobcem automobilů. Ford se chystá v zemi propustit 2900 lidí. Největší německá automobilka Volkswagen přitom už dříve varovala, že bude nucena uzavřít továrny, snížit mzdy a zrušit tisíce pracovních míst, aby zlepšila konkurenceschopnost.

Prohlubující se politická krize v Německu zvyšuje nejistotu firem, které se potýkají s rostoucím obchodním napětím ve vztahu k Číně a s vítězstvím Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách. Ford uvedl, že propouštění v Evropě by chtěl završit koncem roku 2027.

Tato krize se ovšem netýká pouze Evropy, před pěti dny výrobce osobních a nákladních automobilů General Motors oznámil propuštění téměř tisíc zaměstnanců po celém světě, většinu ze Spojených států, z důvodu zefektivnění provozu.

Evropští výrobci automobilů „čelí významným konkurenčním a ekonomickým překážkám a zároveň se potýkají s nesouladem mezi předpisy o emisích oxidu uhličitého a poptávkou spotřebitelů po elektrifikovaných vozidlech“, uvedl Ford.

Prodej Fordu v Evropě do letošního září meziročně klesl o 17,9 procenta. To je výrazně více než 6,1 procenta, což je pokles v celém automobilovém odvětví.

Ford zároveň vyzval zejména německou vládu, aby poskytla více pobídek a zajistila lepší nabíjecí infrastrukturu, která by spotřebitelům pomohla přejít na elektromobily. Berlín ukončil dotace na elektromobily v prosinci loňského roku.

https://forbes.cz/z-youtube-i-netflixu-udelal-masiny-na-penize-poznejte-nejuspesnejsiho-ceskeho-manazera/https://forbes.cz/z-youtube-i-netflixu-udelal-masiny-na-penize-poznejte-nejuspesnejsiho-ceskeho-manazera/

Prodej elektromobilů v Německu se za prvních devět měsíců letošního roku snížil o 28,6 procenta. „V Evropě a v Německu nám chybí jednoznačný a jasný politický program na podporu e-mobility, jako jsou veřejné investice do nabíjecí infrastruktury, smysluplné pobídky a větší flexibilita při plnění cílů v oblasti CO₂,“ napsal podle Reuters v dopise německé vládě finanční ředitel společnosti Ford John Lawler.