Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Elektřina vládne Německu
Německé auto roku 2022? Volkswagen? BMW? Ne, Hyundai Ioniq 5, navíc elektrický. A za sebou nechal i modely Audi e-tron GT a Porsche 911 GT3.
Údiv, že vyhrál Hyundai, který kdysi vzbuzoval spíš úsměšky? V souvislosti s tím, jak si Němci hýčkají svůj autoland, je možná pořád ještě namístě. Co už ale údiv nevzbudí ani náhodou, je fakt, že si Němci vybrali elektromobil. Stačí se totiž podívat do historie.
Rok 2019 a elektrický Jaguar I-Pace. Rok 2020 a elektrické Porsche Taycan. Rok 2021 a elektrická Honda E. Ono i letos se v Německu do finálové pětky probojovala jen dvě auta se spalovacím motorem, konkrétně už zmíněné ikonické Porsche 911 a Peugeot 308.
Sbohem, sire Williamsi
V neděli odešla legenda světa formule 1. V devětasedmdesáti letech zemřel zakladatel týmu Williams, sir Frank Williams, nositel Řádu britského impéria, rytíř francouzského Řádu čestné legie a člen Síně slávy motorsportu. Odešel tak muž, který v roce 1977 založil jeden z nejslavnějších týmů formule 1.
S různými závodníky se mu s ním během víc než čtyřiceti let podařilo vybojovat sedm mistrovských titulů mezi jezdci, devět mezi konstruktéry a celkem 113 vítězství na jednotlivých závodech nejslavnějšího motoristického závodu. I když svůj tým loni po třiačtyřiceti letech prodal americké investiční společnosti Dorilton Capital, pořád byl součástí světa formule 1.
„Sir Frank byl legendou a ikonou našeho sportu. Byl jedinečný svého druhu a skutečný průkopník. Jeho hodnoty, mezi něž patřily týmová práce a odhodlání, zůstávají základním duchem našeho týmu a jsou jeho odkazem, stejně jako jméno rodiny Williams, pod kterým hrdě závodíme,“ stojí v prohlášení, které vydal Jost Capito, současný šéf týmu Williams Racing.
Obří, odvážné a silné BMW jde do výroby
Jako by nestačily nekončící diskuse kolem designu BMW iX. Německá automobilka teď ještě přiložila do kotle a ukázala auto pojmenované BMW Concept XM. Ano, je to pořád „jen“ koncept, který se bude upravovat, ale to, co na konci příštího roku začne BMW v americké továrně ve Spartanburgu vyrábět, se pravděpodobně zase tak moc lišit nebude.
Právě USA mají být pro tohle auto stěžejním trhem. I to má vliv na to, že Concept XM není čistý elektromobil, ale plug-in hybrid. A téměř jistě to tak zůstane i u sériového vozu. Základem tak je osmiválec s výkonem 750 koní. Jen na elektřinu auto schopné ujet osmdesát kilometrů.
Na konceptu představený design navíc naznačuje, jakým směrem se podoba dalších BMW bude v dalších letech ubírat. Platit to určitě bude už pro další generaci limuzíny řady 7. Počítat se tak dá nejspíš s obřími ledvinami orámovanými svítícím světelným pruhem, téměř neviditelnými malými světlomety a celkově ostře řezanými rysy karoserie.
Karoq s veganským interiérem
Nejprodávanější SUV od Škodovky se po čtyřech letech dočkalo svěžejšího designu, úspornějších motorů a ekologičtějších materiálů v interiéru.
Když to vezmeme právě od vnitřku auta, za zmínku stojí fakt, že na čalounění sedadel a na dalších místech novinka používá recyklované materiály a materiály neživočišného původu, které imitují kůži. Konkrétně potah sedadel je vyrobený z recyklovaných PET lahví. Nově se také v kapličce před řidičem už v základní verzi objeví osmipalcový digitální displej.
Při pohledu zvenku je vidět nová širší šestihranná maska chladiče, která má autu dodat robustnější vzhled. Přední světlomety jsou oproti tomu užší, mají nové uspořádání se „čtyřokou“ grafikou a vůbec poprvé jsou dostupné s LED Matrix technologií. Na zadní části, rovněž s upravenou podobou světel, je prodloužený spojler na vrcholu pátých dveří, který má zlepšit aerodynamiku a snížit emise.
Karoq si lze ode dneška objednat s některým ze tří benzinových a dvou naftových motorů Evo s výkonem od 110 do 190 koní ve verzi s pohonem dvou i všech čtyř kol. Nejsilnější benzinový dvoulitr TSI je vyhrazený pro sportovně vyladěný model Sportline, který začíná na ceně 764 tisíc. Nejlevnější Karoq pak vyjde na 639 tisíc korun.
Kia chystá elektrické SUV
Korejská automobilka Kia už i na český trh vypustila luxusní elektromobil EV6. Teď si připravuje pole pro velké a opět elektrické SUV. Na autosalonu v Los Angeles zatím představila jeho návrh v podobě vozu pojmenovaného Concept EV9.
Vypadá to, že Kia hodlá jít s novinkou proti proudu. Zatímco většina automobilek u elektromobilů volí maximálně aerodynamické tvary, Concept EV9 sází na hranatý design. Uvnitř na palubní desce pak kraluje, jak je v poslední době zvykem, obří dotykový displej.
Rozměrově novinka v rámci rodiny Kia odpovídá modelu Sorento. Na délku má skoro pět metrů a šířka konceptu o pět a půl centimetru přesahuje dva metry. Díky elektromobilní platformě pak nabízí 3,1 metru dlouhý rozvor, což bude znát na prostornosti kabiny.
Informace o výkonu motoru Kia zatím nezveřejnila. Ví se jen to, že dobíjet bude možné výkonem až 350 kW, což by čas k dobití prázdné baterie mělo zkrátit nanejvýš na půlhodinu. Jak moc se Kia EV9 bude lišit od konceptu, bude zřejmé už v průběhu příštího roku.