Slepí vidí, chromí chodí a BMW umí léčit rány. Tedy alespoň BMW iX, asi nejzvláštnější auto, které kdy bavorská značka vyrobila.

Jestli má nějaký vůz šanci, že ho svatý otec nechá kanonizovat, je to BMW iX. Dva základní požadavky totiž splňuje. Jeden je bez debat – umí zázračně uzdravovat. Druhý je na hraně, ale k tomu, aby se stalo mučedníkem, zase tak daleko nebylo.

Elektrické BMW iX se světu ukázalo zhruba před rokem. A následoval šok. Kritika byla brutální, hlavně ze strany současných majitelů BMW a fanoušků značky. Taková reakce by u některých automobilek vedla k tomu, že by leccos přehodnotily a ty nejkontroverznější prvky ještě upravily.

Nemůžete dělat elektromobily takové, aby vypadaly jako normální auta? Vypadá jako laciné auto ze sci-fi z osmdesátých let. Tak studené a sterilní. Kde má srdce? Tohle není BMW.

I tyhle věty létaly na sociálních sítích. BMW si ale stálo za svým a šest let vývoje tohohle auta, které má být vlajkovou lodí mnichovské elektromobility, nezahodilo. Odpověď, na níž BMW dokonce postavila reklamu, zněla jasně: OK, Boomer. And what’s your reason not to change? Přeloženo: Fajn, páprdo. A jaký je tvůj důvod, proč se nezměnit? Pak automobilka zahájila prodej.

To bychom měli to mučednictví, ke kterému vlastně nakonec nedošlo. Ale na kanonizaci tady prostor pořád je. Jen ty zázraky musíte mít dva. Začneme tím přímočařejším. Jak už zaznělo – BMW iX umí zázračně uzdravovat. Je fakt, že zatím jenom sebe, ale i to by se mohlo počítat.

Vydání Forbesu Zázrak

Vidíte na fotkách ty obří ledviny na masce auta? Dřív skrze ně proudil vzduch, který pomáhal chladit motor. Ve světě elektromobilů už to není potřeba, takže tyhle „bobří zuby“ zůstaly jen pro parádu. Maska je z plastu s polyuretanovým povlakem, ale umí to, co byste asi nečekali. Když se jí totiž řidiči podaří odřít nebo ji poškodí odletující kamínky, dokáže se sama zhojit. Haleluja! Stačí auto nechat stát ve vyhřáté garáži nebo na ránu foukat fénem. A je po problému.

Doplnění: I zázraky mají svoje limity, takže když to v koloně naplno pošlete do auta před vámi, tahle samoléčba samozřejmě nefunguje. A případná oprava bude stát balík, protože v masce, která se sama dokáže i umýt, je spousta vybavení, které tohle auto dělá chytré. Kamera, radary, čidla… 

A ten druhý zázrak? Stačí si vybrat. Co třeba zatemnit jasnou oblohu nad hlavou? Panoramatická skleněná střecha totiž obsahuje tekuté krystaly. Pak stačí jen stisknout jedno tlačítko a tam, kde byla průhledná střecha, je najednou zataženo. Sice ne do tmy, ale přinejmenším do šera.

Nebo třeba to, jak iX umí samo parkovat, aniž by se řidič o cokoli staral. I to člověku odkojenému auty střední třídy může pořád připadat jako zázrak. Auto si prostě zapamatuje poslední desítky metrů, které při parkování typicky doma nebo v práci se svým majitelem absolvuje. A pak už může řidič klidně vystoupit a nechat ho zajet tam, kam obvykle. Automobilka samozřejmě dodává, že i tak je potřeba mít auto pořád pod dohledem.

I církev má ráda hmatatelné bohatství, nemá cenu si namlouvat, že ne. Nemělo by to být tak okázalé, ale sem tam se něco zablyštit může. V interiéru iX to plní součásti, které do auta dodal rakouský výrobce křišťálového skla Swarovski. Na dveřích to jsou ovladače nastavení sedadla, na středovém panelu otočné kolečko pro ovládání menu iDrive na obřím prohnutém displeji nebo ovládání hlasitosti audiosystému.

Tím jsme se dostali k interiéru. Ten vystihuje jedno slovo: obývák. Tady nevíte, na jakém sedadle chcete sedět. Všechna jsou parádní, všechna jsou extrémně pohodlná. A ke všem směřuje hudba ze superprémiového aparatury Bowers & Wilkins, která je kromě jiného složená ze tří desítek v interiéru různě poukrývaných reproduktorů, třeba i přímo v sedadlech. BMW tomu říká 4D zvuk.

Jednoduše řečeno – když si pustíte nahlas třeba Satisfaction od Rolling Stones, máte pocit, že vám to utrhne hlavu, vyrazí dech a okénka k tomu. I v superprémiových autech je tohle naprostá špička.

Pokud jde o prostor, elektromobily obecně přinášejí novinku, která je jednoduše famózní. A platí to i pro BMW iX. Přitom je to prostě a jen rovná podlaha bez nějakého tunelu. Díky ní ale vnitřek působí extrémně vzdušně. Vpředu si tak můžete dát pod nohy třeba tašku, vzadu pohodlně odvezete tři pasažéry. 

Pak je tu další novinka, na kterou si řidič zvykne rychle. Při otvírání dveří se za nic netahá. A není ani taková, že by se vysunula ze dveří. Klika není vůbec. Je jen škvíra, do které je potřeba vsunout ruku a dveře povyskočí samy. A podobně, když se vystupuje. Za nic se netahá, jen se po vzoru Tesly stiskne tlačítko a jde se ven.

A teď to, co je pod kapotou. Tu mimochodem nejde otevřít. Jediné, co se dá v tomhle prostoru odklopit, je logo BMW na kapotě. Aby bylo kudy dolít vodu do ostřikovačů. K čemukoli dalšímu domácí kutily tohle auto nepustí.

Vydání Forbesu Forbes Life 2023

Při objednání jsou na výběr dvě modelové varianty. Obě samozřejmě elektromobilní, obě se dvěma motory a obě s pohonem všech kol. Slabší verze má 326 koní, silnější pak 523 koní. A v plánu je ještě vrcholový model, který bude mít koní dokonce šest set a v názvu ponese sportovní označení M.

Během prvních jízd v Bavorsku jsme vyzkoušeli silnější variantu a jízda s ní se vrací ke slovu obývák. Hlavně tichem a pohodlím. Je ale potřeba dodat, že jde o pořádně rychlý obývák, protože díky obřímu výkonu dokáže zrychlit z nuly na sto za méně než pět sekund. A zvládne i pěkně daleko dojet. Tedy v rámci elektromobilního světa. Dojezd výrobce uvádí až 630 kilometrů. A až 425 kilometrů u slabšího modelu.

Když je potřeba dobít, jde to parádně rychle, protože BMW iX umí rychlonabíjení stejnosměrným proudem až do výkonu 200 kilowattů. Z deseti na osmdesát procent se díky tomu dá kapacita baterie doplnit za míň než čtyřicet minut. Když máte naspěch, za deset minut se dá baterie dobít na dalších 120 kilometrů jízdy.

Že elektromobilita stojí spoustu peněz už není žádná novinka. A platí to i pro BMW iX. Levnější varianta začíná na ceně 2 067 000 korun, kdo si bude chtít užít výkon přes pět set koní, bude se muset vytasit s částkou 2 628 600 korun.