Elektrárny, a je jedno jestli jaderné, tepelné, solární nebo větrné, se přinejmenším v Evropě pořádně zapotí. Od počátku příští dekády totiž budou muset začít živit miliony automobilů, které doteď spalovaly benzin nebo naftu.
Už totiž není otázkou jestli, ale kdy. A kdo se přidá jako další. Do skupiny automobilek, které se od roku 2030 zřeknou benzinu a nafty ve prospěch elektřiny, se přidalo i švédské Volvo. Místo už nebude mít ani pro hybridy. Jde přitom o značku, která má mnoho fanoušků i v Česku. Loni si nové volvo v zemi zaregistrovaly přes dva tisíce majitelů.
Švédský výrobce automobilů se už na elektrickou budoucnost začíná naplno připravovat. Vzhledem k tomu, jaký se aktuálně píše rok, se navíc zdá, že nástup masivní elektromobility bude v jeho případě skoro až překvapivě rychlý.
Už v roce 2025 by podle očekávání automobilky měla polovinu jejího globálního prodeje tvořit plně elektrická vozidla. Druhou polovinu pak budou představovat hybridy kombinující elektrický pohon se spalovacím motorem.
„Z dlouhodobé perspektivy nemají auta se spalovacím motorem budoucnost,“ jednoduše konstatoval Henrik Green, technický ředitel automobilky. „Díky tomu, že budeme vyrábět jen elektrické vozy, budeme schopni uspokojit očekávání našich zákazníků a s ohledem na klimatickou změnu se stát součástí řešení,“ dodal.
Volvo se tak zařazuje k automobilkám, jako jsou Bentley, Ford, Jaguar nebo Land Rover. Bez jasného data konce spalovacích motorů se ale neméně aktivně k elektromobilitě staví i Volkswagen.
Svůj první čistě elektrický model XC40 Recharge, který spadá do kategorie městských SUV, představilo Volvo teprve loni. Dnes však firma, která stejně jako čínská automobilka Geely spadá pod mateřskou společnost Zhejiang Geely Holding, ukázala světu další auto, které si bude muset vystačit jen nabíjecím kabelem.
Nese označení C40 Recharge a znovu se jedná o městské SUV. Jeho DNA vychází z modelu XC40, jemuž evropští motorističtí novináři v roce 2018 přidělili cenu Evropské auto roku. C40 Recharge má ale za úkol na zákazníky působit jako větší stylovka, což je nejlépe vidět při pohledu z boku, kdy je nejvíc patrná svažitá zadní část pětidveřové karoserie.
Novinku, která slibuje dojezd 420 kilometrů, bude pohánět dvojice elektromotorů umístěných vždy na jedné z náprav. Baterii s kapacitou 78kWh má jít nabít na osmdesát procent za přibližně čtyřicet minut. Elektrický pohon není jediná novinka, která má ukázat větší důraz na udržitelnost. C40 Recharge jako první volvo vůbec přichází i s tím, že zákazníkům nenabídne možnost zvolit si ve výbavě jakýkoliv prvek vyrobený z hovězí kůže.
Do vývoje elektrických vozů investuje Volvo Cars s podporou čínského majitele od roku 2017, kdy švédská společnost poprvé uvedla, že postupně upustí od vozů se spalovacím motorem. Automobilka je proto připravená do přechodu k elektromobilitě investovat pět procent ročních tržeb. Loni švédský podnik prodal 661 713 aut a vykázal tržby 263 miliard švédských korun, tedy bezmála 678 miliard korun.
Teď, kdy by se za normální situace konal autosalon v Ženevě s desítky let dlouhou historií, automobilka nadto oznámila, že se v budoucnu mnohem víc přikloní k prodeji aut prostřednictvím internetu.
Pro současnou generaci řidičů středního a vyššího věku může být představa, že si auto vybírají na obrazovce počítače, poněkud překvapivá, ale pro nastupující generaci mladých šoférů to nejspíš zásadní problém představovat nebude. Elektrické vozy pak ve výsledku mají dostupné pouze online.
Automobilka slibuje, že vůz zakoupený online dodá zákazníkovi s celým balíčkem péče, která zahrnuje položky jako servis, záruka, silniční asistenční služba a na základě dostupnosti také pojištění a různé možnosti pro nabíjení v domácích podmínkách.
Prodej přes internet také odbourá časté smlouvání o ceně, které je i dnes běžnou součástí nákupu nového auta. „Zvýší se tím transparentnost celého prodejního procesu, což přispěje i k vyšší důvěryhodnosti značky,“ plánuje automobilka.