Jedna miliarda 367 milionů korun. To je částka, kterou na loňských aukcích za své vozy utratili sběratelé aut. Ne za všechny. Jen za deset nejdražších. Ceny sběratelsky zajímavých vozů přitom už pátým rokem klesají. Aktuálně tak platí, že je rozhodně lepší nakupovat než prodávat.

Až do roku to 2015 to byla jízda. Ceny historických aut letěly nahoru. Porsche, Jaguar, Ferrari… Zdálo se, že nemůže být lepší investice než do luxusního veterána, který vám udělá radost přinejmenším dvakrát. Za prvé když si s ním vyjedete z garáže, za druhé když se podíváte na rostoucí ceny, za něž se automobiloví veteráni ještě nedávno obchodovaly.

Teď už však u mnoha aut zůstává jen ta první zmíněná radost. Kdo víc řeší finanční stránku věci, udělá líp, když se na specializované prodejní servery a indexové žebříčky sledující hodnotu veteránů raději nedívá. V lepším případě je totiž vidět stagnace, v horším propad cen.

„Kupovat auto s cílem investice je nesmysl. I když jsou teď ceny spíš dole, vůbec není jisté, že něco do budoucna získáte,“ varuje Radek Pokorný, který desítky svých historických aut vystavuje v tuchoměřickém outletu poblíž pražského letiště.

Majitel automobilové galerie a servisu Engine Prague a spoluzakladatel investičního fondu investorů Engine Classic Cars – Automobile Fund začal zajímavá auta sbírat v roce 1996 a nejaktivnější byl mezi roky 2002 a 2008.

Jak sám říká, nebylo to proto, že na nich plánoval vydělat, ale z toho důvodu, že si jimi udělal radost. „To, že některá auta do roku 2015 vyrostla na hodnotě jedenapůlkrát, některá dvojnásobně, to je přidaná hodnota. Jít ale dnes do koupě veterána s tím, že teď za něj dám 100 tisíc eur a za rok ho prodám za 130 tisíc, tak to neplatí,“ říká Radek Pokorný.

Vývoj cen dlouhodobě sleduje například index pojišťovny Hagerty, specializující se na historické automobily. Zaznamenává kupříkladu vývoj cen třinácti nejvyhledávanějších modelů automobilky Ferrari převážně ze 60. let. Zatímco v roce 2013 se v průměru na aukcích obchodovaly za 2,5 milionu dolarů, v lednu 2016 to bylo přes 5,5 milionu a aktuální částka klesla na 4,9 milionu dolarů.

Ferrari 550 GT1 Prodrive| Foto SOSTHEBY´S

Podobný vývoj, byť se pohybuje v nižší cenové hladině, má i index pojmenovaný Blue Chip, který porovnává pohyb hodnoty 25 oblíbených aut vyrobených mezi roky 1948 a 1973. Nechybí mezi nimi například legendární Mercedes-Benz 300SL Gullwing, Shelby GT350, Aston Martin DB5 nebo Porsche 911 Carrera DS. V roce 2013 se pohyboval na úrovni 1,25 milionu dolarů a v roce 2015 byl až na dvojnásobku. Dnes se drží na 2,25 milionu dolarů.

Radek Pokorný zdůrazňuje, že situace v souvislosti s hodnotou vozu se ku prospěchu majitele s jistotou mění ve chvíli, kdy má auto najeto málo kilometrů, je v super původním stavu a má jasnou historii. A čím dál větší roli hraje i to, jestli je za ním zajímavý příběh.

„Když si do nějakého modelu sedne superhvězda, jeho cena roste. To samé platí, když se auto objeví ve slavném filmu. Příkladem je DeLorean DMC-12, což je auto, kterého by si ze sběratelů nikdo nikdy nevšiml, kdyby nehrálo hlavní roli v trilogii Návrat do budoucnosti,“ uvažuje Pokorný.

Podobné je to i u vozu Aston Martin DB5 Jamese Bonda, u něhož krize způsobila, že místo 1,1 milionu eur si ho zájemce může koupit i za 900 tisíc eur. Dolů šly i ceny Jaguaru E-type nebo sportovní automobilky Porsche, což bylo před pár lety něco nemyslitelného. Třeba u modelu 959 jde o pokles o 200 až 300 tisíc eur. Radek Pokorný takový sešup zčásti přikládá i tomu, že na trhu v poslední době bylo víc aut než zájemců o ně.

Bugatti Type 57S Atalante | Foto GOODING & COMPANY

Pokorný ještě s dalšími společníky měli smůlu, že jejich investiční fond zaměřený na zajímavá auta spustili právě v roce 2015. V tu dobu měli ambici během pěti let dát dohromady 150 milionů korun, které půjdou na nákup aut s investičním potenciálem. Cíl se ale splnit nepovedlo – od 36 investorů se podařilo nasbírat jen necelých 90 milionů korun. 

Proti této sumě stojí sedmnáct pořízených aut, z nichž nejhodnotnější je Lancia Stratos, jejíž cena se podle Pokorného pohybuje někde kolem 650 tisíc eur. Jeho fond, do kterého je vstupenkou investice minimálně milion korun, zatím zobchodoval jedno jediné auto – BMW 850 csi, které se podařilo koupit za 30 tisíc a prodat za 55 tisíc eur.

Vydání Forbesu Outsider

„Zatím tak spíš nakupujeme,“ poznamenává Pokorný ke sbírce, která obsahuje například Jaguar E-type, Aston Martin DB6 nebo několik vozů italské značky Ferrari. Naposledy na konci ledna přibyl výjimečný Aston Martin DBS Concorde Edition, jenž vznikl jen v počtu deseti kusů. Investiční fond Engine Classic Cars za něj zaplatil 400 tisíc eur a už druhý den měl na stole nabídku o 100 tisíc eur vyšší. „Zatím jsme se rozhodli neprodávat,“ okomentoval ji Radek Pokorný.

Fond investorům slibuje po pěti letech pětiprocentní zhodnocení vkladu. Vzhledem ke krizi, která ale na trhu s automobilovými veterány je, bude takový výnos úspěchem.

„Jednotlivá auta každý rok znalecky přehodnocujeme a na základě toho se určí hodnota akcií fondu. Zažili jsme i období, kdy jsme se dostávali do záporných čísel,“ připouští Radek Pokorný, který ale oceňuje, že nikdo z investorů po pěti letech z fondu nevystoupil. Podle Pokorného to dokazuje fakt, že tento finanční produkt je ve velké míře o emocích.

Na trhu se sběratelskými vozy je ale jeden segment, kde růst nepřestává. Jsou to takzvané youngtimery, kterým nahrává fakt, že se v nich jezdí jako v moderních autech, ale i pro většinu lidí mají dosažitelnou cenu. Vyjádřeno v konkrétní částce jsou to auta za dva až pětadvacet tisíc eur ze šedesátých až osmdesátých let.

Typickými zástupci mohou být například Volkswagen Golf, Audi V8, Citroën DS, BMW E30, Opel Manta nebo Mercedes-Benz 124. „Tahle kategorie v Česku i v Německu představuje nesmírně živý trh a když se vám podaří sehnat takové auto v dobrém stavu, téměř jistě neproděláte,“ říká Pokorný s tím, že i v téhle skupině už jsou ale vozy, o které začíná být tak velký zájem, že jejich cena extrémně roste.

Například jde o už zmíněné BMW E30 325, které se před dvěma lety dalo v dobrém stavu sehnat za patnáct tisíc eur, ale dnes je v případě kabrioletu o dvacet tisíc dražší.

Další kategorií jsou ty nejšpičkovější automobily, obvykle z omezené edice. A může jít přitom i o úplně nové auto. Zatímco když obyčejný vůz vyjede z autosalonu, obvykle okamžitě ztratí na hodnotě 20 až 40 procent ceny, existují i auta, jejichž hodnota o stejná procenta naopak okamžitě vyskočí vzhůru. A navíc v čase dál roste.

Lamborghini Miura P400 SV Speciale | Foto GOODING & COMPANY

V poslední době se to povedlo automobilce Ferrari s modelem Monza s prodejní cenou necelých 50 milionů korun, jehož se vyrobí jen 499 kusů, přičemž čtyři si přeberou i zákazníci v Česku. Na takové exkluzivní edice ale dosáhnou jen ti nejlepší klienti automobilky, kteří mají extrémně dobré kontakty. Ale ani to někdy stačit nemusí.

Dalším požadavkem automobilky bývá podmínka vlastnit už jiné vozy dané značky, třeba i v počtu několika desítek kusů. Příkladem může být spolumajitel plzeňské Škodovky Michal Korecký, podle žebříčku miliardářů 49. nejbohatší Čech s majetkem v hodnotě pět miliard korun.

Ten se totiž z pohledu střední a východní Evropy pyšní zřejmě největší a nejkvalitnější sbírkou vozů Ferrari, jejíž hodnota se může pohybovat ve vyšších stovkách milionů korun. A právě on je jedním ze čtyř zákazníků v Česku, kteří na model Monza dosáhnou.

Na nové auto poměrně nezvykle vsadili i v Engine Prague, kam po roce od objednávky a odeslání zálohy na konci ledna z Velké Británie doputoval poslední přírůstek investičního fondu v podobě vozu Aston Martin DBS Concorde Edition, který vznikl jen v deseti kusech.

Automobilový investiční fond za něj zaplatil 400 tisíc eur. Jak už jsme zmínili, sotva auto sjelo z kamionu, Pokorný už musel řešit nabídku zájemce, který pořizovací cenu převýšil o 100 tisíc eur. Prozatím ale padlo rozhodnutí čekat, kam až cena takto výjimečného auta ještě poroste.

Zatím jsme zmiňovali samé superslavné zahraniční značky, ale při vybírání veterána nejde pominout ani vozy, které nás provázely obdobím socialismu, typicky škodovky. I jejich cena se vyhoupla do překvapivých výšin, zejména těch, kterých se vyrobilo méně.

Alfa Romeo B.A.T. 5, Alfa Romeo B.A.T. 7, 1955 Alfa Romeo B.A.T. 9d | Foto SOSTHEBY´S

Dnes tak takzvané Erko v původním a dokonalém stavu podle Radka Pokorného nekoupíte pod půl milionu. Rostou ale ceny i zdánlivě obyčejných škodovek. Třeba na Škodu 120 GLS je potřeba si připravit 100 až 200 tisíc.

Teď už jen zbývá vyřešit, jak veterána sehnat. Kdo hodlá utrácet miliony za exkluzivní auta, může zkusit dražby globálních aukčních síní. Pokorný je ale příliš nedoporučuje a sám se jim vyhýbá.

„Často se při nich vytvoří euforická atmosféra a výsledkem jsou ceny, které neodpovídají situaci na trhu. Není vůbec neobvyklé, že tam nakupují extrémně bohatí lidé, kteří tam jdou utratit peníze a na jejich výši zase tolik nekoukají, což je pro sběratele špatně,“ říká Radek Pokorný s tím, že na aukci sice můžete pořídit něco výjimečného, ale nikdy tam nenakoupíte výhodně.

Kdo se nebojí pustit se do nakupování sám, vystačí si s weby jako mobile.de, autoscout.de, classicdriver.com nebo s českým rajveteranu.cz.

Zájemce o veterána, který nemá na hledání auta čas nebo zkušenosti, pak může zvolit specialisty, kteří auto nejen vyhledají, ale dokážou ho od majitele i koupit, přivézt a vyřídit veškeré záležitosti spojené s převodem. V takovém případě je ale potřeba počítat s dodatečnými náklady v desítkách tisíc korun a u aut za miliony korun i ve stovkách tisíc. Zprostředkovatelé si totiž berou z prodejní ceny auta provizi.

Nejdražší auta 2020:

ModelCena
1. Bugatti Type 59 Sports12 666 600 dolarů
2. Bugatti Type 57S Atalante10 433 965 dolarů
3. Bugatti Type 55 Super Sport7 100 000 dolarů
4. Bugatti Type 35C5 224 483 dolarů
5. Bugatti Type 55 Super Sport by Figoni5 051 054 dolarů
6. až 8. Alfa Romeo B.A.T. 5, Alfa Romeo B.A.T. 7, 1955 Alfa Romeo B.A.T. 9d14 840 000 dolarů (za všechny tři)
9. Ferrari 550 GT1 Prodrive4 2900 000 dolarů
10. Lamborghini Miura P400 SV Speciale4,257,007 dolarů