Německý maloobchodní řetězec s dámskou módou Orsay jedná podle informací Forbesu o prodeji svých aktivit v Česku a na Slovensku. Orsay má po téměř čtvrt století na trhu v obou zemích dohromady devadesát prodejen a generuje v nich celkové tržby ve výši 1,1 miliardy korun.

„Mohu potvrdit, že Orsay je v závěrečných fázích jednání o prodeji svých prodejen v Česku a na Slovensku. Pokud se to nepodaří, Orsay zde vstoupí do insolvence a prodejny uzavře,“ říká jeden ze zdrojů obeznámený s průběhem vyjednávání, který chce zůstat v anonymitě, ale jehož identitu Forbes zná.

Podle něj je na prodej slovenských poboček čas do konce května, u těch českých pak do konce června. Forbes oslovil tiskovou mluvčí Orsay v Německu s dotazem, zda může informace o odchodu z českého a slovenského trhu potvrdit či vyvrátit. Do vydání článku ale zůstal dotaz bez jakékoli odpovědi.

Odchod z obou trhů se ale jeví jako logický poté, co mateřská firma v minulém roce přiznala finanční problémy a její jednotlivé části se letos postupně dostávají do insolvence. Už v lednu šlo o německou matku Odia, od 30. dubna je v insolvenci i rakouská část, která věřitelům dluží 15 milionů eur.

„Už před rokem, když přišly první otřesy, jsme se v Německu dotazovali, co bude s českým trhem. Byli jsme ujišťováni, že se nás to netýká. Teď víme, že se o prodeji jedná,“ říká další ze zdrojů Forbes z jednoho z obchodních center, kde Orsay působí.

Firmě se v Česku, kde otevřela první prodejnu už v roce 1998, také nedaří. Podle poslední zveřejněné účetní uzávěrky za rok 2020 řetězec v naší kotlině vygeneroval ztrátu přesahující 117 milionů korun, a to při tržbách 720 milionů korun a dlouhodobých závazcích ve výši 180 milionů korun.

„Ztráta byla způsobena celosvětovou pandemií. Všechny obchody byly několik měsíců zavřené,“ píše se v účetní uzávěrce firmy Ordiczech, která je právní schránkou pro zdejší aktivity Orsay GmbH se sídlem v německém Willstättu. Firma měla ke konci roku 2020 v Česku padesát devět prodejen a zaměstnávala 213 lidí.

Do insolvence šlo s přičiněním covidu mnoho módních firem i přímo v Česku. Jmenovat můžeme například české značky Pietro Filipi a Karu, kam je dovedl podnikatel Michal Mička. Problémy měl i tvůrce pánské módy Blažek, který se z nich ale otřepává.

Značku Orsay, která se od roku 1975 věnuje prodeji dámské módy, vlastní francouzská rodina Mulliezových, vlastnící i další známé řetězce jako Pimkie nebo Decathlon.