Dříve internetový podnikatel a dnes hlavně otec prvního českého letadla s kolmým startem i přistáním Michal Illich zažívá úspěšný vstup do nového roku. Minulý týden jej specializovaný zpravodaj eVTOL Insights zařadil ve své ročence mezi pětadvacet světových osobností oboru a dnes Illich představuje zcela nový, vylepšený koncept svého chystaného křížence letadla s vrtulníkem.
„S představením modelu Zuri 2.0 začíná nová fáze vývoje,“ poukazuje stejnojmenná firma v tiskové zprávě. Illich ukázal koncept svého letadla hned ve dvou verzích: v osobní s označením Zuri 2.0 a zároveň i v nákladní pod názvem Zuri 2.0 Cargo.
„Během dvou týdnů budeme mít sestavený zmenšený model, který budeme v následujících měsících testovat,“ přibližuje Illich.
Oba koncepty by se už vzhledově neměly příliš lišit od finální verze ve velikosti 1:1. Termíny jejího příchodu na svět zatím Illich neprozradil.
„Teď ještě vše ověřujeme a dopočítáváme. Nemohu vyloučit, že pokud v budoucnu přijdeme na nějaké zlepšení nebo budeme muset vyřešit nějaký problém, tak se ještě dílčí části mohou změnit. Ale už nepředpokládám, že by nastal takhle velký skok jako právě teď mezi verzí 1.0 a 2.0,“ říká podnikatel, který brzy oslaví své třiačtyřicáté narozeniny.
Osobní i nákladní model bude mít rozpětí křídel až třináct metrů, což o dva metry přesahuje současný demonstrátor konceptu 1.0, který byl loni v létě testován na letišti ve Zbraslavicích. Získaná data a poznatky z testů se odráží i v novém „dvojkovém“ konceptu.
Nejviditelnější vizuální změny pak přinesla úprava ocasu letadla. Zuri 2.0 má taktéž všechny pohonné jednotky sklopné, tedy měnící svou polohu mezi horizontálním a vertikálním módem.
Osobní verze v základním provedení pojme pilota a další čtyři pasažéry. Cargo model s jedním pilotem pak unese až 300 kilogramů nákladu. Parametry doletu se od předchozího konceptu zásadně nemění, letoun Zuri 2.0 by měl při rychlosti až 300 kilometrů v hodině uletět na jedno „nabití“ přes 700 kilometrů.
Nabití schválně dáváme do uvozovek – i nový koncept Zuri bude totiž do vzduchu dostávat dohromady osm elektromotorů v kombinaci s turbínovým generátorem, který pohání elektromotory a dobíjí lithiové články. Tím se Zuri liší od většiny svých světových konkurentů, jako jsou Joby Aviation, Volocopter nebo Lilium, sázejících na pohon čistě elektrický.
Michal Illich se do vývoje letadla pustil před pěti lety a naskočil tím do světového závodu o změnu způsobu cestování hlavně na poli regionální letecké přepravy. Velký potenciál vidí v osobní dopravě na kratší a střední vzdálenosti s využitím poměrně husté sítě malých lokálních letišť a dalších přistávacích ploch.
Zuri 2.0 bude ke svému přistání i vzletu potřebovat prostor o rozměrech pětadvacet na pětadvacet metrů. Jedničku po dokončeném vývoji čekají náročné letové certifikace: nejdříve u Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) a později i u amerického Úřadu pro letectví (FAA), aby stroj mohl kromě Evropy létat i nad Severní Amerikou.
Zatím je fyzicky hotový jen demonstrátor první verze, který se poprvé dostal do několikametrového visu loni na přelomu léta a podzimu při zkouškách na letišti ve Zbraslavicích a i letos jej podle Illicha čeká minimálně deset testů.
Zuri od samého vzniku láká investory, peníze do něj v poslední době vložili například Marek Rosa z GoodAI, Zdeněk Polách, Jaroslav Beck nebo Jakub Nešetřil. Michal Illich od nich a dalších vybral už 2,4 milionu eur, v přepočtu tedy téměř 60 milionů korun.
Do jeho zahraničních konkurentů ale investoři lijí řádově více peněz – například německé Lilium už sesbíralo přes 800 milionů dolarů. I tak se ale Michal Illich drží ve světové špičce, o čemž svědčí i zmínka v ročence jmenované v úvodu.
„Je to velká pocta pro celé Zuri a jsem rád, že si svět začíná všímat, že jsme v porovnání s mnoha společnostmi ve vývoji poměrně daleko a nabízíme unikátní řešení,“ neskrývá nadšení Illich.