Službám jako Netflix, HBO Max nebo Disney+ roste v Evropě významný konkurent. Američtí mediální giganti Paramount a Comcast spojili síly a vytvořili pro Evropany platformu SkyShowtime s filmy a seriály od dvou nejstarších hollywoodských studií a tří samostatných streamovacích služeb. Uspěje i v situaci, kdy mají její soupeři náskok v podobě desítek milionů předplatitelů a evropské domácnosti se chystají kvůli krizi šetřit?

Streamovací služba SkyShowtime odstartovala 20. září ve Skandinávii a koncem října vstoupila na trhy v Portugalsku a Nizozemsku. Rychlá expanze napříč Evropou bude pokračovat v polovině prosince, kdy přibude sedm balkánských zemí. Minulý týden to oznámil CEO SkyShowtime Monty Sarhan a dodal, že v únoru příštího roku bude následovat střední Evropa včetně Česka.

Platforma láká předplatitele především na svůj filmový katalog, který tvoří snímky od dvou zástupců takzvané velké pětky hollywoodských studií, Universal Pictures a Paramount Pictures. Dvojice studií s více než stoletou historií je v rámci Hollywoodu vůbec nejstarší a diváci budou mít díky nim k dispozici například nejvýdělečnější letošní film Top Gun: Maverick, animované Mimoně nebo filmy ze série Jurský park.

Kromě toho služba SkyShowtime čerpá obsah od studia DreamWorks, britské televize Sky, amerických kanálů Showtime a Nickelodeon, a také od streamovacích služeb Paramount+ a Peacock. Všechny jmenované totiž patří buď Comcastu, nebo Paramountu.

Sarhan naznačil, že v rámci konkurenčního boje tyto firmy omezí licencování svého obsahu třetím stranám, jako je například Netflix. „Na trzích, kde SkyShowtime působí, bude tohle všechno výhradně na naší platformě,“ uvedl.

CEO streamovací služby SkyShowtime Monty Sarhan (vpravo) a šéf Sky Group Andrea Zappia (vlevo).
CEO streamovací služby SkyShowtime Monty Sarhan (vpravo) a šéf Sky Group Andrea Zappia (vlevo).

Seriálové diváky se SkyShowtime snaží zaujmout několika letošními novinkami, mezi kterými je adaptace počítačové hry Halo nebo sci-fi seriál ze světa Star Treku s podtitulem Strange New Worlds. V neděli bude mít premiéru první díl gangsterského dramatu Tulsa King v hlavní roli se Sylvestrem Stallonem, pro kterého je to, pokud nepočítáme několik epizodních rolí, první seriál v kariéře. V prosinci doplní nabídku SkyShowtime westernový seriál 1923 v hlavní roli s Helen Mirren a Harrisonem Fordem.

„Cílíme na velmi široké publikum, náš obsah osloví každého,“ tvrdí Sarhan. Cena měsíčního předplatného SkyShowtime vychází v přepočtu na zhruba 180 korun, přičemž spouštění nových trhů provázejí úvodní slevy, stejně jako u letošního startu HBO Max či Disney+. Podrobnosti o cenách SkyShowtime v Česku firma zveřejní v polovině prosince.

Jak už jsme zmínili, platforma vznikla jako joint venture mezi americkým telekomunikačním gigantem Comcast a společností Paramount Global. Comcast vlastní americký konglomerát NBCUniversal (majitel studia Universal Pictures, televizních kanálů NBC nebo streamovací služby Peacock) a britský konglomerát Sky Group. Paramountu patří kanály z americké sítě CBS, stanice Showtime, MTV či Nickelodeon a také streamovací služba Paramount+.

Loni v srpnu firmy oznámily, že své nabídky spojí do jedné služby, s níž vstoupí do dvacítky evropských teritorií o 90 milionech domácností. Comcast a Paramount mají ve SkyShowtime rovnocenné podíly i rozhodovací pravomoci.

Do čela nové společnosti se v únoru postavil dosavadní viceprezident Comcastu Monty Sarhan a do vedení následně zamířili také další lidé z korporátní struktury mateřských firem. V létě pak SkyShowtime oznámila, že ji posílí také někteří bývalí manažeři HBO Max a Disney.

Ti všichni mají před sebou nelehký úkol, prosadit se na trhu, kde už má značnou část potenciálních předplatitelů mezi sebou rozebrána konkurence. Netflix má podle aktuálních čísel v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ, Afrika) 73,5 milionu platících zákazníků, z toho většinu v Evropě. V desítkách milionů se počítají i evropští předplatitelé služeb HBO Max, Disney+ nebo Amazon Prime Video.

Navzdory konkurenci i nepříznivému ekonomickému klimatu se však Sarhan domnívá, že pro novou streamovací službu je stále v Evropě dostatek prostoru. „Všechny ukazatele rostou, ať už je to počet předplatných na domácnost, či počet hodin, které lidé tráví sledováním obsahu,“ říká.

Celkové evropské tržby ze streamování videa vzrostly z necelých pěti miliard eur v roce 2016 na loňských zhruba 18 miliard. Výrazně je nakoply pandemické lockdowny, které přikovaly lidi k televizním obrazovkám.