Prosadit se na poli módní a portrétní fotografie byl vždy náročný úkol, ale dnes je to ještě větší oříšek. Vždyť kvalitní fotoaparát a aplikaci Photoshopu může mít každý, kdo vlastní chytrý telefon.

Vyniknout v záplavě na první pohled dokonalých a zároveň generických snímků a zaujmout nejen mezinárodní širokou veřejnost, ale i odborníky, se ovšem Báře Prášilové, Haně Knížové, Radce Leitmeritz nebo Elišce Kyselkové víc než daří.

„Světu americké fashion fotografie vládnou muži. Po společenské změně, která přišla s hnutím #MeToo, některé módní časopisy upřednostňují ženy, ale není to pravidlem,“ říká Radka Leitmeritz.

Česká fotografka amerických hvězd začínala ve zdejší mutaci magazínu Elle, pak z Česka odešla do Mnichova, Paříže a posléze do Los Angeles. Dřív jste ji mohli znát jako součást kreativního dua René & Radka, které 18 let spolutvořila se svým partnerem. Na kontě měli nespočet obálek pro časopisy Time, NY Magazine nebo Vogue a portréty hollywoodských celebrit jako Nicole Kidman nebo Kirsten Dunst. Už rok ale Radka Leitmeritz pracuje pouze sama, dál rozvíjí svůj specifický styl fotografie, který je silně inspirován filmem.

„Ke každému focení se snažím přistupovat otevřeně, to je podle mě můj rukopis. Záleží mi na zpětné vazbě od toho, koho fotografuji. Výsledek je pak kombinace toho, kam mě fotografovaný pustí, a toho, jak interpretuji danou situaci,“ říká nositelka letošní ceny Czech Grand Design v kategorii Fotografie Hana Knížová.

Dřív stávala na druhé straně objektivu. Působila totiž jako modelka, což dnes ještě výjimečně zopakuje – třeba na molu Prague Fashion Weeku. Pohybuje se mezi Prahou a Londýnem, kde posledních devět let žije a kde studovala na London College of Communication.

Kromě toho, že Hana Knížová publikovala své fotografie v řadě časopisů, včetně ikonického Dazed či Vice, se její práce objevila v londýnské The National Portrait Gallery a získala prestižní ocenění Taylor Wessing Prize. Pro Preciosu nafotila globální kampaň Red Redefined a pro Stellu McCartney zase její dětskou kolekci. Spolupráce s touto designérkou Hanu Knížovou těšila i proto, že se shodují v otázce udržitelné módy a nadčasovosti. Během focení kampaně se Knížová inspirovala svým dřívějším projektem Mothers, v jehož rámci zachycovala své těhotné kamarádky.

Dokumentární fotografie a sociální témata jsou také něco, čemu se ráda věnuje ve volném čase. Vytvořila například sérii dětí z českého výchovného ústavu nebo portréty lidí ze sociální ubytovny v Kalifornii.

Čím si vysvětluje svůj úspěch? „Musíme asi vzít v potaz všechny elementy, protože si myslím, že talent nebo štěstí nestačí, jen doplňují to, co je základní faktor většiny úspěchů. Tím je pro mě vytrvalost,“ prozrazuje Hana Knížová.

Pokud zavítáte kdekoli na světě do obchodu Ikea, dost pravděpodobně narazíte na plakát vlající červeno-bílé ponožky. Snímek Báry Prášilové Windstock vybral švédský gigant ve spolupráci se společností Hasselblad. Firma, která vyrábí legendární fotoaparáty, vyhlašuje prestižní fotografické ocenění Hasselblad Master Awards, které Bára v roce 2014 v kategorii Fashion & Beauty vyhrála. Z 12 vítězů ve všech kategoriích byla jedinou ženou. Bářiny fotografie charakterizuje humor a ironie, práce s iluzí a vytříbená estetika.

Fotit přitom začala relativně pozdě, až ve svých 18 letech, flexaretem po dědečkovi. Ze stavebního spoření si pak koupila právě fotoaparát Hasselblad. O pár let později pro tuto značku také působila jako ambasadorka. Absolventka Institutu tvůrčí fotografie v Opavě rovněž fotila pro Quicksilver kampaň v Londýně, před dvěma lety byly v New Yorku oceněny její plakáty pro představení Národního divadla. Loni zase měla samostatnou výstavu v Paříži, kde představila nejen fotografie, ale i skici a rekvizity. I letošní rok je pro Báru Prášilovou úspěšný: její fotografie pro Tanec Praha obdržely zlato na kreativních cenách Art Directors Club.

Puma, časopis Hunger, Dazed nebo Vogue Italia – to jsou někteří z klientů fotografky a art directorky Elišky Kyselkové. Obdivovatelka Josefa Sudka žije a vystavuje v Londýně. Její snímky jsou hravé, barevné, ale také lehce bizarní. Do svých fotografií ráda zapojuje nerealistické prvky. Charakteristické „nadpozemskosti“, jak sama říká, dosahuje nejen kompozicí a svícením, ale také úzkou spoluprací se stylisty.

Díky kontaktu s jedním z nich se také Eliška dostala právě do Vogue Italia. „Byl to pro mě dlouholetý sen. První editorial, který se jmenoval Elves Stories, jsme nafotili na Islandu. Právě stylista Keanoush Da Rosa, který měl tento projekt na starosti, mě pro tuto práci doporučil,“ vypráví Eliška.

Cestu do velkého fotografického světa absolventce bakalářského studia Ateliéru reklamní fotografie na zlínské Univerzitě Tomáše Bati ale otevřelo už magisterské studium módní fotografie na University of Arts v Londýně. Ačkoli by si Eliška Kyselková přála, aby jí jednou před objektivem pózovala třeba britská oscarová herečka Tilda Swinton, spolupracovala už s jinými zajímavými osobnostmi. Třeba s modelkou Melanií Gaydos, která svým netradičním vzhledem boří stereotypy modelingového světa.