Dokáže hledat ta nejlepší data a automatizovat vše, co se dá ve webovém prohlížeči udělat manuálně. Český datový startup Apify teď na další rozvoj získává od investorů sedmdesát milionů korun.

Apify založila v roce 2015 dvojice spolužáků z matfyzu. Studentům informatiky Janu Čurnovi a Jakubu Baladovi tehdy došlo, že programování může být vedle zábavy i výnosným byznysem. Poptávku po softwaru, který by dokázal získávat z webových stránek kvalitní data, tak přetavili ve startup, který loni dosáhl na obrat 170 milionů korun. Českou platformu zabývající se takzvaným web scrapigem dnes navíc využívají firmy jako Siemens, Microsoft nebo Accenture.

Do Apify, které loni meziročně vyrostlo na tržbách o osmdesát procent a podle Deloitte Fast 50 je jednou z nejrychleji rostoucích firem v oboru, posílá investici venture kapitálový fond J&T Ventures, vedený Adamem Kočíkem a Martinem Kešnerem, i stávající investor Reflex Capital Ondřej Fryc.

„Poslední investici jsme získali v roce 2019 a Apify v posledních letech rostlo pouze z vlastních zisků. Nyní ovšem vnímáme na trhu prostor k urychlení růstu, a proto jsme se rozhodli vzít další investici,“ komentuje investiční kolo jeden ze zakladatelů a CEO startupu Jan Čurn.

„Vzhledem k naší velikosti jsme vzali relativně nízkou částku, protože jsme firmu nechtěli narušit obřím přísunem kapitálu. Tím si udržíme finanční efektivitu a unikátní firemní kulturu. Navíc si neomezíme možnosti dalších investic či exitu. Náš cíl je nyní ukázat, že jsme schopni přeměnit kapitál do ekonomicky efektivního růstu, oslovit nové zákazníky a škálovat náš byznys. Až se nám to podaří, v budoucnu nám může dát smysl přijmout velkou investici od globálních VC fondů a pokusit se stát dalším českým jednorožcem,“ říká optimisticky.

„Podnikatelský příběh Apify s nadšením sledujeme už od roku 2016, kdy jsme se s Honzou Čurnem a Jakubem Baladou poprvé potkali. Za tu dobu vybudovali špičkové technologie, silnou značku a mezinárodní síť zákazníků. Díky tomu jsou teď ve skvělé pozici, aby využili obrovské příležitosti, které se právě otevírají. Věříme, že jim můžeme pomoci vyrůst v globálního lídra,“ komentuje motivaci za investicí Martin Kešner z J&T Ventures.

„Apify podporujeme již osm let – což je hodně dlouhá doba na to, abychom věděli, že to dává smysl,“ říká Ondřej Fryc z Reflex Capital. „Honza s Jakubem vybudovali již nyní globální firmu s MRR (měsíčními opakujícími se tržbami) ve vysokých statisících dolarů, která nyní raketově roste. V investici vidíme příležitost ještě více tento růst podpořit,“ dodává.

Výši nově nabytého podílu strany nekomentovaly, dvojice zakladatelů si však ve firmě stále udržuje většinový podíl. Jedním z cílů využití investice je personální posílení vývoje, produktu, datové analýzy, marketingu a dalších oblastí týmů. Dalším cílem je navýšení přímých investic do marketingu a rozšíření produktů Apify mezi nové zákazníky.

„Chceme Apify dostat k většímu množství vývojářů a firem po celém světě. Proto kromě marketingu investujeme také do růstu naší komunity vývojářů, kteří na naší platformě vyvíjejí, udržují a prodávají webscrapingová řešení nazývaná aktory. Naší dlouhodobou ambicí je vybudovat největší světový marketplace, kde firmy a vývojáři najdou hotová cloudová řešení pro automatizaci, která vytvářejí a prodávají jiní vývojáři,“ uzavírá Čurn.