C₉H₁₃NO₃ anebo taky adrenalin. K životu ho možná tolik nepotřebujete. Ale bez něj by to byla nuda.

Obrněný MRAP s balistickou ochranou, která přežije i zásah raketou. Ultralehký padákový kluzák, který sbalíte do balíčku velkého asi jako svačina. Závodní speciál Porsche na okruhu Le Mans ten památný rok, kdy po 24 hodinách těsně před cílovou rovinkou vůz Toyoty vypověděl službu a tým ze Stuttgartu ulovil vítězství dekády.

Za svůj život už jsem řídila, pilotovala nebo si mohla aspoň nábožně osahat volant hned několika vzrušujících strojů, na které nezapomenu, a možná o nich budu jednou povídat vnoučatům.

Co když se mě budou v plně autonomním roce 2050 s otevřenou pusou ptát, jestli nás to tehdy v prehistorii vůbec bavilo, řídit auta, letadla a kdo ví co všechno, vždyť to musela být hrozná otrava, ne?

Vytáhneme spolu z garáže na projížďku tři dekády starý vintage Taycan, který pořád bude vrnět jako elektrický Start Trek s bezmála šesti sty koňmi pod kapotou, a popovídám jim o babím létě roku 2023, kdy jsem se vydala hledat zážitky, co nabudí tu správnou hladinu adrenalinu v krvi.

Vzrušení, zrychlený tep, rychlost. Nic z toho k životu nutně nepotřebujete, ale pojďme si přiznat, že s nimi je ten čas strávený na téhle planetě o dost zábavnější. Až budete příště hledat trochu adrenalinu, abyste si okořenili život, vyrazte směle po téhle trase.

Zastávka první, Valtice

Když vám z Jet Surf Academy řeknou, že si máte tu adresu zadat do Waze a ne do Googlu, tak je poslechněte. Anebo důvěřujte Porsche navigaci, ať nemusíte půl hodiny potupně bloudit po polních cestách, na kterých děkujete Bohu a německým inženýrům, že Taycan umí zvednout podvozek a zvýšit svoji světlou výšku o deset centimetrů.

Když vystupuju z auta na pláži soukromé pískovny, vyměníme si s instruktory motorového surfu kromě pár zdvořilostních frází a srdečných úsměvů taky pohledy opatrně přeměřující nádobíčko toho druhého. Jejich mašina má necelých dvacet kilo a z nuly na šedesátku to vytáhne za necelé tři vteřiny, moje váží přes dvě tuny a s akcelerací je na tom podobně dobře. Tenhle Taycan 4S jede z nuly stovkou, sotva napočítáte do čtyř.

Který z těch strojů zvládne rychleji napumpovat váš krevní oběh adrenalinem? Oba. Když je ovládnete, budete si s oběma dvěma připadat jako James Bond ve svém přirozeném habitatu. Jen vás musíme varovat – s jedním z nich to jde o poznání jednodušeji.

Když Martin Šula před dvaceti lety dostal ten geniální nápad namontovat do surfu dvoutaktní motor, aby na něm mohl jezdit na rybníku, těžko by věřil, že jednou to ocení Lewis Hamilton, Daniel Křetínský, Justin Timberlake i fotbalové eso Neymar.

Ti všichni v uplynulých letech propadli jízdě na motorovém Jetsurfu. Ale jestli chcete vědět, co je na tom uchvátilo, připravte se napřed na lekci waterboardingu. Vodu totiž budete mít všude. V nose, v puse, v očích. V uších, a jestli nemáte talent od pánaboha, tak možná trochu i na plicích.

Než se na Jetsurfu poprvé postavíte a uděláte aspoň jeden ladný oblouk, chce to trochu cviku. Začnete vleže, pak si kleknete, zkusíte zvednout jednu nohu, abyste ji zasunuli do úchytu… a plác. Dáváte si highfive s hladinou pískovny a mizíte pod ní. A znovu.

„Nejsme firma na jednoduché zážitky,“ říká rád vynálezce Jetsurfu Šula. Základ je to nevzdat.

Magnet na zápěstí zapojte s joystickem se startérem, lehnout, kleknout, zvednout přední nohu – a celou dobu nezapomeňte držet rychlost, hlavně nezpomalujte, to je jen cesta k dalšímu placáku. Ve chvíli, když se konečně postavíte, si připadáte minimálně jako vládci všech moří. A pak začne ta pravá legrace.

Srovnat s tím, když jedete 230 po (německé) dálnici, se to úplně nedá. Je to úplně jiná disciplína. Na vodě vám i pár desítek kilometrů v hodině přijde jako kosmická rychlost. Pocit je to možná podobný, jako když poprvé zažijete to raketové zrychlení, které v nízkých otáčkách a nízkých rychlostech umějí jen supersporty a elektroauta. Vžuuuuum.

Je to ta elementární radost z pohybu, z akcelerace, ze síly stroje, který řídíte. A je jedno, jestli je z karbonu a titanu jako Jetsurf, anebo z hliníku a titanu jako Taycan. Jestli se řítíte po vodě, nebo po silnici. Molekuly C₉H₁₃NO₃ vám to do krve vyplaví úplně stejně.

Jen s Jetsurfem to je o trochu levnější zábava – zatímco Taycan 4S v našlapané výbavě s panoramatickou střechou a paketem Sport Chrono vás přijde na čtyři miliony, nejlevnější prkno koupíte za něco přes dvě stě tisíc a nejvyšší řada Titanium DFI RS stojí asi 350 tisíc korun. To je sice jako za novou fabii, jenže s tou v životě její majitelé nezažijí tolik spektakulární zábavy.

Vy se po první lekci možná budete hlavně snažit vytřepat vodu z nosu a z uší, ale stačí jeden pohled na surfařky a surfaře, co na pískovně řežou elegantní oblouky a rukou přitom frajersky hladí hladinu, a už vás zase bude svrbět ruka na joysticku se startérem Jetsurfu.

Zastávka druhá: Sky Bridge 721

Ano, přiznávám, je to trochu cheesy. Ale když tohle místo bylo dost dobré na to, aby se dostalo na obálku Time Magazine, já ho prostě chci vidět na vlastní oči. A tak dávám do Porsche navigace destinaci Dolní Morava a vyrážím na 721 metrů dlouhý Sky Bridge, nejdelší visutý most na světě.

Adrenalin pro důchodce, říkáte si asi. A možná máte pravdu, ale vyslechněte mě: Před deseti lety jsem přes rok žila na vojenské základně v Afghánistánu. Celé léto mi na hlavu pršely střely z RPG. V tu chvíli moje vysněné auto nebylo legendární Porsche 901 (ještě než ho přejmenovali na 911), ale právě ten obrněný MRAP pískové barvy.

Od té doby se staly dvě věci. Když je vaše každodenní rozcvička běh do krytu za řevu sirén, vaše tělo si opravdu zvykne na nějakou provozní hladinu adrenalinu a pak ji vyžaduje. C₉H₁₃NO₃ funguje jako droga, kterou je potřeba pravidelně doplňovat.

A časem zjistíte, že statisticky větší pravděpodobnost přežití v životě po válce máte, když se naučíte si hladinku doplňovat bezpečnými pohledy z výšek a vratkou chůzí po visutých lávkách, ne jenom adrenalinovými sporty (i když ty mám taky ráda).

Proto se nestydím za cestu na Sky Bridge a proto si užívám, když po cestě z jihu na sever Moravy sjedu z hlavní silnice na ostře řezané okresky a serpentiny po cestě do Jeseníků. Na nich naplno oceníte adaptivní podvozek a senzory, které monitorují pohyby karoserie auta a nonstop aktivně regulují sílu tlumení pro každé jednotlivé kolo.

To všechno nejen pro vaše bezpečí. Ale taky pro extrémní výkon, který směníte za bestiální akceleraci a tu zase za molekuly adrenalinu. Pick your poison, říká se. Brzda, plyn, euforie. Tohle je moje preferovaná volba, kdykoli, kdekoli. Nikdo k životu nepotřebuje Porsche. Ale proč odolávat, když je s ním život o tolik zábavnější?

PS: Sky Bridge a každý z jeho 721 metrů stojí za to. Jen musíte dodržet pár zásad pro přežití v divočině – za každou cenu se vyhněte víkendům, vyrazte v den, kdy je spíš pošmourno, a přijďte klidně až večer. Pak se může stát, že celý ten fantaskní most z titulky Time Magazine budete mít jen pro sebe.

Zastávka třetí: Buginy z Dakaru

Kafe u rychlonabíječky v Olomouci, z pěti na 80 procent baterie tu s 270 kilowatty DC dobijeme Taycan za 22,5 minuty. Cíl už je skoro na dohled, přerovský autokros leží jen dvacet kilometrů odsud.

Tam si můžete domluvit rande s Martinem Macíkem, nejlépe umístěným řidičem v dakarské rallye posledních let. Nevezme vás za volant kamionu, ale na zběsilou jízdu extrémní buginou po místních kopcích, boulích a nakloněných zatáčkách místního závodiště.

Vypadá to jako sranda, ale dejte si dva autokrosové okruhy v CAN-AM Maverick X buggy, která má pod kapotou 195 koní a závodí i na Dakaru, a garantujeme, že budete mít bahno i za zuby. Aby ne, protože v téhle lehké a perfektně odpružené dvousedadlové mašině se budete smát jako lunatici celou dobu, co budete na trati.

Zastávka čtvrtá: Dolní oblast

Zaparkovat první elektrické Porsche uprostřed ostravské Dolní oblasti s sebou nese atmosféru trochu jako z úvodní scény cyberpunkového filmu. Industriálně magické verneovské kulisy bývalých vysokých pecí a mezi nimi Taycan 4S s rudou linkou na elegantní zádi.

Pamatujete seriál Night Rider? To auto na vás úplně hledí, jen promluvit. Senzorů a umělé inteligence na to v sobě má dost, ale ne – dnešní dávka vzrušení nebude o dialogu s AI. Tady v Dolní oblasti si zavzpomínáte na dětství a ten moment, kdy hodíte všechno za hlavu – a skočíte.

V areálu bývalého dolu Hlubina v aréně HopJump mají čtyři patra profi sportovních trampolín a parkourových překážek, a je to zábava, u které můžete úplně lehce vypnout. A když se pustíte do vysokých skoků ze zdi, dotankovat trochu i hladinu adrenalinu.


Článek je součástí projektu Nabitá jízda, který vzniká ve spolupráci Forbes Česko a značky Porsche v ČR. V následujících měsících vás budeme na 16 cílových destinacích ve čtyřech jízdách inspirovat, abyste necestovali pouze po dálnici, ale nebáli se odbočit do krajiny. Nepůjde o rychlost, jak by se dalo čekat. Půjde o prožitek z cesty.

Jak probíhá cestování elektrikou mimo hlavní tahy Evropou? Kde a jak na cestách v horách a průsmycích načerpáte energii vy i vaše auto? Trvá nabití baterie opravdu tak dlouho? Každý měsíc vás pozveme do dvou nových destinací, které jsme dobyli elektrickým Taycanem. Díky nabitým jízdám zjistíte, proč má někdy smysl odbočit z cesty.