skip to main content
Forbes Fastwheels

DeLorean se vrací z budoucnosti, Škodovka mává Rusku. To jsou novinky ze světa motorů

Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Legenda je zpátky. Elektrická

Nebýt filmové série Roberta Zemeckise Návrat do budoucnosti, DeLorean DMC-12 by nejspíš skončil jako auto, po kterém neštěkne ani pes uvázaný u boudy na americkém Středozápadu. Jenže je to jinak a DMC-12 je legendou.

Oživovat mrtvé legendy je trend. A hlavně dobrý byznys. Třeba ABBA to udělala tak, že na pódium vyslala svoje vlastní hologramy. S autem to ale takhle nefunguje. To musíte postavit znovu. A přesně to se stalo.

V Americe se tak objevil nový DeLorean, který bude plně elektrický a jehož design vznikl ve slavném studiu Italdesign, stejně jako u původního modelu. Vůz pojmenovaný Alpha5 má nabídnout čtyři místa, dojezd mezi 400 a 500 kilometry a zrychlení z 0 na 100 za 3,4 sekundy. Naživo bude poprvé k vidění na slavné srpnové přehlídce Pebble Beach Concours d’Elegance. 

Půl miliardy eur do Chorvatska

Umí postavit elektromobil s výkonem 1914 koní, patří mu nadpoloviční většina superslavné automobilky Bugatti a právě dokázal přesvědčit investory, že je dobrý nápad mu svěřit v přepočtu 12,4 miliardy korun. Mladý Chorvat Mate Rimac nepřestává stoupat. A s ním i jeho automobilka s aktuální hodnotou přes dvě miliardy eur.

K obří investici do Rimac Group se naposledy nechaly přesvědčit banky SoftBank a Goldman Sachs. A pozadu nezůstalo ani Porsche, které už zhruba čtvrtinový podíl ve firmě drží. Slávu značce Rimac přináší hlavně hypersportovní auto s cenovkou 2,5 milionu dolarů, ale peníze vydělává jinde. Konkrétně ve vývoji a výrobě součástek souvisejících s elektromobily, které od něj odebírají koncerny z celého světa.

Automobilka, která má v současnosti přes 1500 zaměstnanců, teď hodlá přibrat dalších sedm set lidí, plánuje otevřít nová zastoupení v Evropě a postavit nové sídlo poblíž Záhřebu. Až bude příští rok hotové, půjde o největší budovu v Chorvatsku. Jadran a Plitvická jezera tak už nebudou jediný turistický cíl.

Radost pro osm

Jestli vás někdy napadlo mít čtyři děti, ale vzdali jste to třeba z toho důvodu, že byste na ně potřebovali dodávku, kterou vážně nechcete, je tu řešení. Britská automobilka Land Rover totiž ukázala nový Defender 130, který odveze až osm lidí. A vzhledem k terénním schopnostem to vůbec nemusí být po silnici, což je bonus, který se vždycky hodí.

Reklama

Defender 130 doplňuje třídveřový model a pětidveřovou a pětisedadlovou verzi 110. A až na zadní nájezdový úhel má i stejné terénní schopnosti, což v překladu znamená, že (nejen) s dětmi zažijete spoustu zábavy.

Tak třeba louže. Asi dobře víte, jak je děti milují. A teď si představte tu radost, jak s nimi v defenderu na pohodu přejedete potok, který je bez deseti centimetrů hluboký až jeden metr.

Tohle auto, na které si připravte 2,5 milionu, má jen jednu zásadní nevýhodu – musí se na něj dost dlouho čekat. Klidně i rok. Na druhou stranu ale můžete v klidu začít pracovat na jednom z oněch čtyř dětí. Ono to tak nějak plus minus vyjde.

Co bude nad 800 tisíc, bude super

V Mladé Boleslavi se pořád nejede naplno. Automobilce stále chybějí některé díly – kromě čipů nebo dveřních výplní se nedostává ani USB portů. Stojí výroba na Ukrajině, Škodovce se nedaří v Číně a úplně ztracené se zdají být ruské závody v Kaluze a Nižném Novgorodu.

Jestli se Škoda do Ruska vrátí, není v tuto chvíli jasné. „Určitě víme, že to Rusko nedáme dohromady. Nižnij Novgorod odepíšeme,“ myslí si šéf škodováckých odborářů Jaroslav Povšík.

Návrat k předkrizovým číslům, kdy Škoda Auto vyrobila 1,2 milionu aut, se tak konat nebude. Všechno, co podle Povšíka bude nad osm set tisíc, bude super výsledek. „Teď je to ve fázi 750 tisíc vozů,“ dodal.

Němečtí odboráři musí Muska milovat

V amerických a čínských fabrikách Tesla to asi tak vadit nebude, ale v akurátním Německu, kde u Berlína stojí fungl nová Muskova automobilka, bude asi bude divočejší atmosféra. Proč? 

Ono když jeden den v interním mailu napíšete, že byste nejraději zastavil nábor všech nových lidí a rovnou propustil deset procent zaměstnanců, tedy asi jedenáct tisíc lidí, protože máte ze současné ekonomické situace „super špatný pocit“, moc radosti tím nenaděláte.

Bouřit se začnou zaměstnanci, ale co hůř, po zádech vás neplácají ani investoři, protože jakmile se tahle zpráva dostane na veřejnost, akcie firmy klesnou o devět procent.

Co s tím? Elon Musk radí chvíli, konkrétně dva dny, počkat a tweetnout něco na uklidněnou. Třeba to, že v příštích dvanácti měsících se celkový počet pracovníků Tesly zvýší a počet zaměstnanců s pevnou mzdou by měl zůstat bez výraznějších změn. A maká se dál.