Podnikatel a filantrop Martin Hausenblas se rád pouští do projektů, které podle něj mají smysl. Sedmačtyřicetiletý byznysmen vybudoval jednoho z předních evropských výrobců a distributorů reklamního textilu, společnost Malfini (dříve Adler), a taxi platformu Liftago.
Jaké je podnikatelské desatero muže, který by teď v Česku chtěl postavit rychlodráhu?
Přístup k věci je základ
Když nastane složitá situace, nestačí se zabejčit a překonat ji, je nejlepší si ji přerámovat. To znamená vyložit si ji způsobem, který je pro mě příznivý.
Tento princip nejlépe dokládá příběh.
Dva přátelé se dívají z okna. Jeden je mrzutý a láteří, že je venku počasí pod psa, druhý je veselý. Na otázku, jak může být veselý, odpoví: „Venku není ani ošklivě, ani hezky, venku prostě je. To, že se mračím, na tom nic nezmění, tak budu radši veselý.“ A tak já, ať se stane, co se stane, si vždycky rovnou říkám, že to je to nejlepší, co se mi mohlo stát.
Každá krize je jen změna prostředí
To, co platilo dříve, najednou neplatí. Krize tak rozděluje firmy na ty, které se dokážou adaptovat na změnu prostředí, a na ty ostatní. První otázka je, zda na té změně prostředí chcete vydělat, nebo prodělat. Pokud vydělat, dívejte se, kde s tím, co máte a umíte, můžete být v nové situaci nejvíce prospěšný. V běžných podmínkách nelze nahnat lodní délky před konkurenty. Naopak krize je okamžik, kdy můžete získat rozhodující náskok před konkurencí.