Na 22. srpna připadal Den platové rovnosti černošských žen – a letos znovu poukázal na zásadní platové rozdíly sužující ženy s jinou než bílou barvou pleti. Úspěšná producentka a režisérka Ava DuVernay si na Twitteru povzdechla, že rozdíl v platech mezi ženami a muži „panuje ve všech oblastech, včetně Hollywoodu“.

Její slova potvrzuje letošní seznam 10 nejlépe placených hereček sestavený americkým Forbesem. Hned na druhém místě sice najdete kolumbijskou rodačku Sofíi Vergara, ale jde o jedinou zástupkyni jiného než bílého etnika na celém seznamu. Loni se na podobný seznam dostala ještě Kerry Washington – díky jeho rozdělení na filmové a televizní hvězdy.

„V Hollywoodu vládnou bílí muži, takže mě nepřekvapuje, že své kolegyně odlišné barvy pleti vyplácejí tak mizerně,“ konstatuje doktor Darnell Hunt, profesor sociologie na Kalifornské univerzitě v Los Angeles a spoluautor výroční zprávy o diverzitě právě v Hollywoodu.

Zdrojem rozdílů však nejsou pouhé výše individuálních honorářů. Ostatně třeba v případě chystaného seriálu Little Fires Everywhere si jeho hvězdy Reese Witherspoon i Kerry Washington odnesly po milionu dolarů za epizodu. Důležitý podíl na výsledné platové nerovnosti má skutečnost, že bílé hvězdy dostávají přednost při obsazování hlavních – a tedy nejlépe placených – rolí. Právě proto na seznamu chybí výjimečné herečky jako Lupita Nyong’o, Tiffany Haddish nebo Viola Davis.

Zastoupení jiných než bílých etnik v západních filmech pozvolna roste, ale v případě žen jde o růst velmi pomalý. Podíl afroamerických hereček v nejvýdělečnějších filmech se posunul z 16 procent v roce 2017 na 21 procent v roce 2018. U hereček asijského původu se ale procenta za stejné období zvedla jen ze 7 procent na 10 procent, a v případě Latinoameričanek dokonce klesla: ze 7 procent na 4 procenta.

Co kdybyste mi zaplatili tolik, kolik si zasloužím?

Samy herečky tuto skutečnost dlouhodobě kritizují. Ellis Ross se ohradila vůči výrazně nižšímu honoráři, který oproti svému seriálovému kolegovi Anthonymu Andersonovi vyinkasovala za rovnocennou roli v Black-ish. Výmluvná jsou také slova Violy Davis z loňského roku: „Když mi lidé říkají, že jsem černá Meryl Streep, že nikdo nehraje tak jako já… No fajn, tak co kdybyste mi i zaplatili, kolik si zasloužím?“

Férové platové ohodnocení z velké části souvisí se zastoupením, a pokud se má ručička nerovnosti pohnout ze své vychýlené pozice, je potřeba poskytnout ženám různých barev pleti příležitosti také za kamerou nebo při psaní scénářů.

„Lidé rozhodující o výrobě filmů přímo ovlivňují, kdo v těch filmech bude vystupovat,“ dodává profesor Hunt. „Muži natáčející o mužích nechají ženy vždy ve vedlejších rolích.“