Na 22. srpna připadal Den platové rovnosti černošských žen – a letos znovu poukázal na zásadní platové rozdíly sužující ženy s jinou než bílou barvou pleti. Úspěšná producentka a režisérka Ava DuVernay
Její slova potvrzuje letošní seznam 10 nejlépe placených hereček sestavený americkým Forbesem. Hned na druhém místě sice najdete kolumbijskou rodačku Sofíi Vergara, ale jde o jedinou zástupkyni jiného než bílého etnika na celém seznamu. Loni se na podobný seznam dostala ještě Kerry Washington – díky jeho rozdělení na filmové a televizní hvězdy.
„V Hollywoodu vládnou bílí muži, takže mě nepřekvapuje, že své kolegyně odlišné barvy pleti vyplácejí tak mizerně,“ konstatuje doktor Darnell Hunt, profesor sociologie na Kalifornské univerzitě v Los Angeles a spoluautor výroční zprávy o diverzitě právě v Hollywoodu.
Zdrojem rozdílů však nejsou pouhé výše individuálních honorářů. Ostatně třeba v případě chystaného seriálu Little Fires Everywhere si jeho hvězdy Reese Witherspoon i Kerry Washington odnesly po milionu dolarů za epizodu. Důležitý podíl na výsledné platové nerovnosti má skutečnost, že bílé hvězdy dostávají přednost při obsazování hlavních – a tedy nejlépe placených – rolí. Právě proto na seznamu chybí výjimečné herečky jako Lupita Nyong’o, Tiffany Haddish nebo Viola Davis.
Zastoupení jiných než bílých etnik v západních filmech pozvolna roste, ale v případě žen jde o růst velmi pomalý. Podíl afroamerických hereček v nejvýdělečnějších filmech se posunul z 16 procent v roce 2017 na 21 procent v roce 2018. U hereček asijského původu se ale procenta za stejné období zvedla jen ze 7 procent na 10 procent, a v případě Latinoameričanek dokonce klesla: ze 7 procent na 4 procenta.
Samy herečky tuto skutečnost dlouhodobě kritizují. Ellis Ross se ohradila vůči výrazně nižšímu honoráři, který oproti svému seriálovému kolegovi Anthonymu Andersonovi vyinkasovala za rovnocennou roli v Black-ish. Výmluvná jsou také slova Violy Davis z loňského roku: „Když mi lidé říkají, že jsem černá Meryl Streep, že nikdo nehraje tak jako já… No fajn, tak co kdybyste mi i zaplatili, kolik si zasloužím?“
Férové platové ohodnocení z velké části souvisí se zastoupením, a pokud se má ručička nerovnosti pohnout ze své vychýlené pozice, je potřeba poskytnout ženám různých barev pleti příležitosti také za kamerou nebo při psaní scénářů.
„Lidé rozhodující o výrobě filmů přímo ovlivňují, kdo v těch filmech bude vystupovat,“ dodává profesor Hunt. „Muži natáčející o mužích nechají ženy vždy ve vedlejších rolích.“