Snad každý už dnes ví, jak žít udržitelně. A třeba v třídění odpadů nebo v nákupech jídla je to znát. S módou je to ale trochu slabší. Osobně se často setkávám s tím, že udržitelná móda je považována za nedosažitelnou. Možná i vy byste namítli, že je na vás příliš drahá a že vlastně ani nevíte, kde ji reálně koupit. Právě tohle se ale aktuálně mění.

Velké e-shopy s módou v Česku jeden po druhém zavádějí speciální sekce s udržitelným zbožím. Sustainable produkty si můžete vyfiltrovat u About You nebo Zalanda a v kamenném i online shopu Nila Store nenajdete v podstatě nic jiného než udržitelné značky.

Etickou volbu můžete snadno udělat i u Freshlabels. Vedle nové letenské pobočky zaměřené výhradně na udržitelné brandy se Fresh soustřeďuje i na ekologické způsoby balení zboží. A dlouhodobě spolupracuje s lokálními designéry.

Právě na lokální designérskou kartu se teď rozhodl vsadit i největší český e-shop s módou Zoot. Platforma, která si v poslední době prošla náročným obdobím, se postupně stabilizuje – v prosinci se konečně přehoupla do černých čísel.

V konkurenci velkých zahraničních hráčů přichází Zoot s ambicí nabídnout vlastní, v česku navržený základ šatníku. Privátní značky chce doplnit exkluzivními kolekcemi s designéry a jako první dostala příležitost ke spolupráci mladá designérská značka Alexmonhart.

„Jde o první z chystané série spoluprací. Chceme nabídnout dostupné, autentické a kvalitní produkty ve spolupráci s českými návrháři. Cílem je vytvořit jednoduchý, udržitelný a snadno kombinovatelný základ šatníku,“ popisuje Martin Šporcl ze Zootu.

Na unisexovou kolekci doplňků Alexmonhart x Zoot má na podzim navázat oděvní kolekce od známé české návrhářky. Konkrétní jméno Zoot zatím tají.

V prostředí velkých českých e-shopů jde o zásadní novinku. Spolupráci s lokálními návrháři vyzkoušely platformy jako Freshlabels, Footshop nebo Bibloo, ale český autorský design nabízejí maximálně v desítkách kusů. A nejde o speciální kolekce vytvořené ve vzájemné komunikaci přímo na míru zákazníkům a další vlastní produkci e-shopu.

Byla to pro nás zatím největší objednávka, jakou jsme kdy dostali.

Pro designérku Alexandru Steklík Monhart byla spolupráce se Zootem velkou výzvou a cennou zkušeností. „Vytvořili jsme speciální kolekci pěti produktů, které mají kvalitu Alexmonhart a zároveň jsou finančně dostupnější než naše běžná produkce,“ popisuje Alexandra.

„Byla to pro nás zatím největší objednávka, jakou jsme kdy dostali. Běžně vyrábíme v desítkách kusů. Díky téhle spolupráci jsme získali zkušenost s produkcí ve stovkách,“ dodává designérka.

V kolekci Alexmonhart x Zoot je batoh, ledvinka, tote bag, obal na notebook a malá taštička na drobnosti jako doklady, klíče nebo psací potřeby.

Vše je ušité v české továrně Elega v Třebechovicích pod Orebem z pevného plátna z certifikované biobavlny od českého výrobce. Jediným zahraničním komponentem jsou luxusní italské zipy. Kolekce je věrná minimalistické estetice značky, která se zásadně drží černé barvy.

„Naší ambicí je, aby produkt člověku vydržel na celý život. Proto volíme kvalitní materiály a technologické postupy, které umožňují údržbu a opravy, pokud jsou potřeba,“ říká designérka. Pro zákazníky, kteří chtějí dosáhnout maximální životnosti produktů, vytvořila speciální pečující kit s nástroji a prostředky pro čištění a údržbu textilu a kůže.

Hlásí se tak k mottu slavné návrhářky Vivienne Westwood, které zní „Buy Less, Choose Well, Make It Last“ (Kupuj méně, dobře vybírej a dbej na to, aby ti věc dlouho vydržela). Přesně to je základem udržitelnosti nejen v módě – nejde jen o nakupování těch správných značek, ale o jiný přístup k věcem, kterými plníme své šatníky a po čase také kontejnery s textilem, spalovny a skládky.

Je ale skutečně možné méně nakupovat a přitom vypadat stále stylově? Podle Alexandry Steklík Monhart rozhodně ano. A zatím se zdá, že to v jejím designu funguje. Minimalistické unisexové batohy, ledvinky a další doplňky se hodí k triku, mikině a džínům, ale i k elegantnímu saku a kabátu.

Trendový posun od uvolněného sportovního streetwearu k sofistikované krejčovině a eleganci, který pro tuto dekádu věští módní předpovědi, se díky chytrému nadčasovému designu relevance produktů Alexmonhart nedotkne.