Obchod za desítky milionů za školu vaření Chefparade už byl sjednaný a zbývalo jen pár posledních podpisů. Propisku do ruky měl v roli kupujícího vzít Tomáš Čupr, zakladatel firem jako Slevomat, Rohlik.cz či Damejidlo.cz.

Nakonec ji ale na přelomu zimy a jara nechal ležet na stole a smlouvy zůstaly nečekaně nepodepsané. Chefparade navíc aktuálně bojuje se zavřenými kuchyněmi.

Chefparade budoval Marcel Vargaeštok od roku 2007. A dařilo se. Do jeho kuchyní na Žižkově, v Holešovicích a na nově opraveném statku za 17 milionů mezi Mladou Boleslaví a Českým rájem přišlo ročně na kurzy vaření 12 tisíc lidí. V penězích to loni znamenalo roční tržby zhruba 25 milionů a zisk EBITDA 6 milionů. Po třinácti letech ideální okamžik pro exit.

Vargaeštok se po zájemcích o Chefparade poohlížel už dva roky. „Jak začaly růst potravinářské e-shopy Košík.cz a Rohlík.cz, čím dál větší smysl mi dávalo propojení s některým z nich. Ve hře ale byly i potravinové řetězce,“ říká Vargaeštok, podle kterého se během kurzů mohou například používat produkty z daných obchodů, a tím je propagovat.

Vzal jsem to jako fakt. Nemělo smysl to nějak víc řešit.

„Nebo na kurz postavený na vaření masa můžeme pozvat řezníka z konkrétního obchodního řetězce a tím poukázat nejen na prodej, ale i výrobu a kvalitu masa z konkrétního obchodu. Těch možností, jak ročně někam nasměrovat 12 tisíc lidí aktivně se zajímajících o vaření a jídlo, je celá řada,“ uvažuje majitel Chefparade.

Nakonec to stejně začal vnímat i Tomáš Čupr. A až do té míry, že prodej Chefparade do jeho rukou byl prakticky dohodnutý. Čupr už ho veřejně oznámil zaměstnancům firmy a manažeři Rohlíku se v rámci převzetí výrazně podíleli na zásadních rozhodnutích v Chefparade.

Jenže v době blížící se pandemie Marcel Vargaeštok zvedl zvonící mobil a dozvěděl se, že obchod padá. Oficiálním důvodem byla situace spojená s nákazou covid-19.

„Vzal jsem to jako fakt. Nemělo smysl to nějak víc řešit, volat Tomášovi a snažit se to dlouze zkoumat,“ vzpomíná na chvíli zklamání Marcel Vargaeštok, který má kromě jiného desetiprocentní podíl v úspěšném obchodu s teniskami Footshop a podílí se i na restartu e-shopu Kulina.cz.

Pravdou je, že společnost Rohlík.cz vidí situaci trochu jinak. Transakci měl podle ní na starosti spíše její komerční ředitel, ne přímo Tomáš Čupr, a ten prý udělal jediné správné rozhodnutí, jaké mohl.

„Zcela správně a zcela v souladu se smlouvou vyhodnotil, že utrácet desítky milionů korun za eventový byznys v době covidové není moc chytré. Zachránil tak ony desítky milionů majitelům Rohlíku. Sluší se také říci, že kdyby v Chefparade bylo vše účetně v pořádku, celá transakce by se stala o několik měsíců dříve a pan Vargaeštok by se dnes mohl smát Rohlíku a ne mít starosti,“ říká mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda.

Na nedotažený prodej totiž navázaly měsíce, kdy se Chefparade muselo kvůli vládním nařízením pro zákazníky zavřít. Rezervy z předchozích let ale drží školu vaření stále nad vodou. I tak ale hibernace polyká stovky tisíc měsíčně.

„Říkal jsem si, že to přežijeme, a až to skončí, budeme ještě lepší,“ popisuje Vargaeštok jarní náladu. Dotáhl tak do finále plán z loňského léta a zrušil první pobočku Chefparade v prostorách bývalé samoobsluhy na Žižkově a aktuálně se pouští do modernizace velkého kuchyňského studia v holešovické tržnici.

Vydání Forbesu Kill Vir

„Udělali jsme taky pár online kurzů vaření zdarma, abychom zákazníkům ukázali, že tu pořád jsme, ale tenhle byznys je postavený na tom, že se lidé při vaření potkávají a je jim při tom dobře. Tohle se nedá dělat online. A ani bych to tak dělat nechtěl,“ podotýká Vargaeštok vcelku nekompromisně.

Léto stejně jako u hospod a restaurací zájem o kurzy zase nahodilo. Skvěle fungoval i statek s venkovními akcemi a v Chefparade ještě zkraje září přijímali objednávky na podzimní a předvánoční kurzy a teambuildingy.

Jenže lockdown udeřil znovu. Situace byla o to horší, že podzimní a předvánoční sezona je obchodně velmi silná. A potom na ni navazuje zima, kdy na kuchařské kurzy chodí lidé s vouchery, které dostali k Vánocům. Navíc řada firem dojíždí firemní setkání, která se nestihla uspořádat před Vánoci. To se letos dít nebude.

V Chefparade proto letošní sezonu odepsali a s velkým byznysem nepočítají ani v roce příštím. „Myslím, že pro nás se to do normálu vrátí až v roce 2022. Ale nebojím se toho,“ říká Vargeaštok. I když bude po koronaviru následovat ekonomická krize, pořád tu podle něj budou firmy, kterým se bude dařit.

„A ty k nám přijdou. A pak budou firmy, kterým se sice bude dařit méně, ale budou dál fungovat. Možná sice nebudou mít na odměny, ale zaměstnancům na teambuilding nějaké peníze dají. Naší výhodou je, že vaření je pro každého, což se nedá říct o motokárách nebo paintballu,“ uvažuje šéf Chefparade, který se nejméně bojí o individuální zákazníky.

„U nich je návrat snadnější. Lidé chtějí chodit ven, bavit se, mít nějaké zážitky s kamarády. Běžní lidé se nám vrátí nejdřív,“ dodává Vargaeštok.