Chátrající nádraží Vyšehrad v minulosti několikrát vystřídalo majitele s více či méně pochybnou pověstí, kteří nechali nádražní budovu dospět do naprosto havarijního stavu. Na začátku letošního roku ji ale koupila společnost Karlin Port Real Estate, za níž stojí developer Milorad Mišković, a budoucnost vyšehradského nádraží začala konečně nabírat jasnější obrysy.

Výstavbu projektu za zhruba sedm set milionů korun, který na bývalé nádraží přinese především mikrobyty k prodeji, chce Mišković zahájit už ve druhém čtvrtletí příštího roku.

„Posunuli jsme se hodně dopředu a máme dokončený projekt. Vedle zrekonstruované historické budovy to budou dvě novostavby. Celkem plánujeme šedesát procent ploch k bydlení, třicet procent na krátkodobé ubytování a deset procent pro maloobchod,“ popisuje Mišković, který se v minulosti výrazně podílel na přestavbě pražského Karlína.

Vzhledem k tomu, že už z minulosti existuje platné stavební povolení pro předchozí projekt administrativních budov podle plánů dřívějšího majitele, který se nakonec nerealizoval, stačí současnému majiteli získat jen povolení od stavebního úřadu na takzvanou změnu stavby před dokončením. „Do konce roku bychom mohli mít v ruce stavební povolení,“ věří Mišković.

Jeho optimismus ale mírně krotí informace z radnice Prahy 2, která se jako účastník řízení musí k projektu vyjádřit. Projekt měl být projednáván na říjnovém jednání komise Prahy 2, ale nakonec byl z jednání stažen.

Navíc zatím podle informací Forbesu nemá ani kladné vyjádření magistrátních památkářů, které je vzhledem k památkové ochraně klíčové. Předchozí projekt s prosklenými administrativními budovami po obou stranách nádraží souhlas památkářů měl.

Celkem chce Mišković na vyšehradském nádraží vybudovat asi 170 mikrobytů, tedy bytových jednotek o nejčastější výměře mezi dvaceti a pětadvaceti metry čtverečními. K tomu bude v projektu ještě zhruba jedenáct maloobchodních jednotek v přízemí. Autorem projektu je architekt Ivo Nahálka, jenž stojí třeba za podobou hotelu Don Giovanni na Žižkově.

Kromě nádraží Vyšehrad a dalších menších pražských projektů však Miškovićova Karlín Port Real Estate pracuje také na velkých projektech v zahraničí. V jeho rodném Bělehradě je to například retailový park mezi centrem města a letištěm Nikoly Tesly.

„Už projekt dostáváme do fáze, že bychom v průběhu příštího roku měli začít stavět. Je to pro nás trochu novinka, protože to není ani administrativa, ani bydlení, ale retail park. Investice tam bude kolem sto milionů eur,“ prozrazuje Mišković.

Na projektu Mišković spolupracuje se svým dlouholetým partnerem, vlivným americkým právníkem Thomasem Samiim. Ten byl jako muž v pozadí také u několika pražských projektů, které Mišković spolu se Sergem Borensteinem budovali v Karlíně.

Podobně je tomu i u dalšího aktuálního bělehradského projektu, jímž je revitalizace brownfieldu po bývalém jugoslávském výrobci traktorů IMR. Mišković, Samii a další dva lokální partneři tam hodlají vybudovat až tři tisíce bytových jednotek.

„Je to projekt, který sice ještě nevlastníme, ale máme ho pod exkluzivitou. Až proběhne změna územního plánu, kterou řeší současný majitel, půjdeme do toho. Mělo by tam být 22 tisíc metrů čtverečních bytové a maloobchodní plochy a už máme hotovou i studii,“ vysvětluje developer.

V Černé Hoře spolupracuje Mišković s jednou z největších srbských developerských společností PSP Farman v rámci platformy Western Balkan Investment Platform na třech velkých projektech resortů. „Je to kombinace bytových jednotek, ubytovacích jednotek, hotelu a vilové části. Takový klasický resort vyššího standardu,“ dodává Mišković.