Pandemie v Česku změnila ledasco. A to včetně toho, do kterých českých startupů mají investoři chuť poslat své peníze. Vyplývá to alespoň z Mapy českých investičních fondů, kterou sestavilo OMG Nest. To je součástí mezinárodní skupiny Omnicom Media Group, která zajišťuje pro klienty mediální strategie, datovou analytiku a nákup mediálního prostoru.

Celkem šly podle mapy v loňském roce do českých startupů investice ve výši téměř 5,6 miliardy korun. Tok peněz však pod vlivem pandemie výrazně proměnil svůj dosavadní směr. Už tradiční obory jako e-commerce vystřídaly v hledáčku investorů projekty, které se zabývají digitálním zdravím, cloudovými službami či kybernetickou bezpečností.

„Investorů do startupů začalo na české scéně působit požehnaně. Ve startupovém ekosystému se už řadíme mezi vyspělé země a domníváme se, že přehled, který jsme sestavili, zatím pro potenciální projekty v Česku chyběl,“ vysvětlil smysl mapy Pavel Röder z Omnicom Media Group.

Stejně jako v předchozích letech i letos přicházely největší investice od zahraničních fondů – ty dohromady podpořily české startupy částkou 2,6 miliardy korun. Zahraniční fondy do projektů investovaly nejčastěji v jejich pozdější fázi, mapa však ukazuje, že se v Česku stále častěji objevují i takzvaní andělští investoři.

„V českém prostředí zatím víceméně chyběli investoři pro úplně iniciační fázi, kdy je projekt teprve ve stádiu myšlenky a je potřeba jej posunout k výrobě prototypu, aby se jeho funkčnost dala ověřit,“ tvrdí Röder.

„Získat prvotní finance proto bylo velmi náročné a naopak, když už byl startup ziskový nebo v černých číslech, byl spíše přetlak peněz a málo startupů. I to se ale postupně mění,“ dodává.