Na sledování filmových novinek z pohodlí obýváků už jsme si zvykli. Co ale takhle v teplácích nebo županu zhlédnout představení oblíbeného divadla? Ode dneška je to možné, a to díky Dramoxu – první divadelní streamovací platformě v Česku. Jejím cílem je pomoci kultuře v těžkých časech a dostat divadlo blíže lidem.

Za projektem, jenž měl původně odstartovat kolem Vánoc, ale zhoršující se situace kolem koronaviru, a tím pádem i v kultuře jeho realizaci uspíšila, stojí trojice Martin Hájek, Martin Zavadil a Radim Horák.

„Chceme divadlům pomoci najít nové diváky a divákům umožníme žít divadlem mnohem víc, než zatím mohli. Dvojnásob to platí v dnešní době, kdy jsou divadla zavřená,“ přibližuje Martin Hájek, spoluzakladatel technologické společnosti Livesport, poskytující rychlý výsledkový servis. „Rádi bychom zábavě u televizních obrazovek vytvořili kulturní konkurenci,“ doplňuje.

Právě Hájek vznik projektu inicioval. Několik měsíců nad ním přemýšlel, definitivně jasno ale měl během jarního lockdownu, který v něm ještě umocnil pocit nepostradatelnosti podobné služby.

Většinový vlastník Livesportu tak oslovil Martina Zavadila, někdejšího pracovníka Creative Docku, jenž do týmu přibral ještě Radima Horáka, majitele firmy Weemazz 2.0, zabývající se odstraňováním nelegálních kopií děl z internetu, který mimo jiné pomáhal spustit videoportál Voyo.cz.

„Jako internetový fanda jsem se při návštěvách divadel nikdy nesmířil s tím, jak vzácným a špatně přístupným zážitkem každé představení je. A že to nikomu nevadí, protože to tak bylo vždycky a vlastně je to taková kulturní výsada,“ vysvětluje Hájek, co jej přivedlo na myšlenku projektu, jenž si vyžádá počáteční investici 30 milionů korun.

„Když jdu z dramatického představení, po kterém nezůstane v sále oko suché a vidělo je jen 200 lidí, přijde mi to škoda.“

Dramox si vyžádal počáteční investici 30 milionů korun. | Foto Dramox

Momentálně je možné na webu Dramoxu (později se přidají i aplikace pro chytré televize a mobily) zhlédnout činoherní a loutková představení 30 divadel z celé republiky. Mezi nimi nechybí například divadla Dejvické, Klicperovo či Husa na provázku.

Postupně by se v nabídce měly objevit také inscenace baletní, muzikálové či operní. U nich je ale zisk licence nejsložitější. Aby se totiž mohlo dílo na platformě objevit, souhlas musí udělit desítky lidí, kteří se na jeho vzniku podíleli – od vedení divadla přes herce až po kostyméry.

Vydání Forbesu American Dream!

Tvůrci slibují i možnost podívat se na představení, která jsou běžně zcela vyprodaná. „Věřím tomu, že Dramox přitáhne víc lidí k divadlu. Stejně jako předtím přitáhly obdobné služby víc lidí k filmům nebo poslechu hudby,“ míní Zavadil.

Měsíční předplatné Dramoxu stojí bez koruny tři stovky, roční předplatné vyjde na bezmála tři tisíce. Většinu z těchto částek, 55 procent, platforma předá divadlům, tvůrcům a hercům. Instituce lze navíc podpořit i nad rámec předplatného, a to finančním darem v průběhu představení. Tuto částku posléze Dramox předá celou.

„Podpoříme tak tvůrce, herce a divadla v jejich fungování zejména v době, která kultuře zrovna nepřeje,“ vysvětluje Radim Horák. „Tvůrcům se navíc rozšíří publikum, které jejich tvorbu zažije. Dramox může fungovat jako taková ochutnávka a na další představení už se vydáte přímo do hlediště, až to bude možné.“