Termín schůzky se nám rodil v lehčích křečích, a to kvůli časové zaneprázdněnosti. Kamil Demuth, který před dvěma a půl lety koupil populární blog o gastronomii Scuk.cz a začal z něj budovat farmářské online tržiště, se totiž od února v podstatě nezastavil.
Se Scukem, který propojuje zemědělce a další výrobce s nadšenci do lokálních a ekologických potravin a zboží, řeší podobné problémy jako online rozvozci potravin Rohlík.cz nebo Košík, kteří jsou dnes nejvíce vidět – extrémní příval objednávek.
„V březnu vše hrozilo velkým kolapsem,“ vrací se Demuth do jarní covidové vlny už relativně v poklidu ve firemní kanceláři na pražské Malé Straně. I tak ale několikrát použije slovo panika. Ta byla na jaře patrná u zákazníků, organizátorů nákupů, dodavatelů… A nevyhnula se ani samotnému Scuku, který byl před pandemií zvyklý na mezitýdenní nárůst objednávek o 15 procent.
V březnu mu ale toto číslo skokově vyrostlo i na 60 procent a firma tak musela už počtvrté za posledních 2,5 roku narychlo, a navíc v době pandemie hledat větší sklad. Ten nakonec objevila v Řitce u Mníšku pod Brdy, kam se v době karantény v čase největší poptávky během jediného víkendu přestěhovala.
„Měli jsme štěstí v neštěstí v tom, že jsme našli firmu, která se zaměřuje na gastro a ze dne na den jí spadly objednávky o 90 procent. V tu chvíli oni měli halu a lidi, ale neměli práci. My zase měli objednávky, ale neměli dostatečné prostory a lidi. Tak jsme si vzájemně pomohli. Zaplatili jsme jim nájem a vzali si jejich lidi, kteří pro nás začali pracovat,“ popisuje Demuth původně dočasné řešení.
Nakonec se ale v prostorově čtyřikrát větším celochlazeném skladu o rozloze 3500 metrů čtverečních usídlí dlouhodobě. Potřeba čtyřnásobně většího skladu ilustruje, jak moc Scuk letos narostl i v ostatních parametrech.
V kancelářích v kombinaci s home office dnes sedí 27 lidí oproti 17 ze začátku roku, ve skladech je jich momentálně 20. V době jarního peaku to byl dokonce dvojnásobek, protože s jarem, kdy byly uzavřené farmářské trhy a obchody, se přirozeně zvýšil zájem i ze strany dodavatelů.
Těch za pouhé dva měsíce na platformě přibylo 70 a dnes jich tak dohromady nabízí 280. Scuk se totiž stal jedním z mála prodejních kanálů, kde mohli farmáři své zboží prodat. A zase šlo o win-win situaci.
„Farmářům jsme dokázali vykrýt výpadky z jiných prodejních kanálů a my zase díky tomu byli schopni vykrýt objednávky,“ potvrzuje Demuth. Dnes má firma po celé republice od Aše do Zlína a od Cínovce po Dolní Dvořiště přes 400 výdejních míst.
Scuk vám jídlo až domů nepřiveze, objednávky kompletují tzv. organizátoři, kteří mají svá výdejní místa, kam si v předem stanovený čas zákazníci pro svůj nákup přijdou.
„U našich organizátorů tak bylo na jaře typické, že neměli problémy s kurýry, ale ve velkém sháněli lednice,“ říká s úsměvem bývalý marketingový manažer CZC.cz nebo Heureky, ale také investiční manažer skupiny Miton. Ta je zároveň po boku fondu Pale Fire Capital a Martina Rozhoně jedním z investorů.
S růstem počtu dodavatelů pak přirozeně roste i sortiment Scuku. Ten už není jen farmářským tržištěm a pomalu se rozkročuje i do dalších segmentů. Prvními byly drogerie a kosmetika, potenciál má i chovatelské zboží nejen v podobě kvalitního krmiva pro kočky a psy.
„Stejně jako u potravin se zaměřujeme pouze na ekologické výrobky,“ pokračuje Demuth a vzápětí dodává, že základem tržiště budou i do budoucna potraviny.
Firma se po divokém jaru mohla trochu nadechnout alespoň přes léto, kdy jí objednávky postupně padaly do normálu. Dnes už je ale opět na dvojnásobku srpna a s příchodem druhé vlny očekává podobná čísla jako na jaře. Jen už nevyhlíží tak velký skok v poptávce, jakkoli je zajištěná z pohledu kapacit skladu i lidí a během posledních měsíců si zpracovala také různé krizové scénáře dalšího vývoje.
„Už to nebude taková panika jako v první vlně, kdy se situace měnila opravdu každým dnem,“ říká Kamil Demuth. Vysoký zájem o jeho službu jej samozřejmě těší, obešel by se však i bez něho.
„Dařilo se nám i bez covidu. Neměli jsme sice tak velký tým a zázemí, ale firma i tak fungovala velmi dobře. Extrémní růst mi za ty všechny problémy kolem nestojí. Ale alespoň nám to ukázalo, že služba dokáže být poměrně velká.“