Pražané se ještě neotřepali z loňského bleskového nástupu zelených koloběžek Lime a budou si zvykat na další novinku. Od pondělí se v ulicích objeví nová služba pro sdílení elektrokol od české firmy Homeport pod značkou Freebike.

„Půjde o klasickou službu sdílení elektrokol, v Praze jich rozmístíme pět set,“ říká výkonný ředitel Homeportu Ludvík Jaroš.

Letošní cyklistická sezona v Praze se tak začne pomalu, ale jistě překlápět k elektropohonům. Loni na podzim sem vstoupily zmíněné elektrokoloběžky Lime, elektrokola kromě Homeportu letos poprvé nabídnou i růžová Rekola.

„Hlavně Rekola zde tomuto segmentu vyšlapala cestičku. Dáváme do všeho vlastní peníze, a kdybychom si mysleli, že to nemá potenciál, tak bychom to nedělali,“ vysvětluje Jaroš s tím, že zelenkavá kola Freebiku budou od 1. dubna dostupná v městských částech Praha 1 až 8, včetně Horních Počernic.

„Uživatelé budou moci zajet i do Prahy 10, tam ale kolo nebudou moci vrátit, jen jej takzvaně zapauzovat. Třeba když půjdou na schůzku nebo na nákup,“ dodává Jaroš.

Freebike bude fungovat podobně jako Rekola nebo Lime. Základem je aplikace, kterou si stáhnete do svého chytrého telefonu a pak v její mapě hledáte volná elektrokola k zapůjčení. Kolo poté odemknete přes QR kód.

Systém Freebiku stojí na kombinaci sdílených elektrokol a bezstanicového systému. Aby předešli problémům se špatným zaparkováním kol, zástupci firmy se domluvili s městskými částmi na vytvoření takzvaných virtuálních stanic.

„To je vlastně GPS bod na mapě, u kterého si daná městská část sama určila, že tam kola mohou stát,“ vysvětluje Jaroš s tím, že o intenzivně využívaných lokalitách s některými městskými částmi ještě jedná.

Vydání Forbesu Elektromobily a Elon Musk

Prvních deset minut jízdy jen pomocí vlastního pohonu bude zdarma, poté se vám bude účtovat jedna koruna za minutu jízdy. Pokud využijete elektromotor od samého počátku, první minutu budete mít zdarma, od druhé minuty už budete platit dvě koruny za minutu. Od května budou k dispozici denní, měsíční i roční tarify.

Jen pro srovnání: půlhodina u Rekol v Praze stojí 24 korun, tedy stejně jako půlhodinová jízdenka v MHD. První čtvrthodinu mají uživatelé zdarma díky spolupráci s Hello bank!. Nově Rekola nabízejí například i měsíční tarif neomezených půlhodinových jízd za 195 korun.

Svezení na elektrokoloběžkách Lime vás vyjde na dvě koruny za minutu, účtují si ovšem nástupní sazbu za odemčení ve výši 25 korun.

Dobíjení Freebiků se provádí výměnou baterie, což zajistí technický tým.

Homeport není na poli českého bikesharingu žádným nováčkem. Majitel Charles Butler, který v Česku spoluzakládal řetězec Datart, patří mu značka oblečení Loap a investuje i do realit, firmu rozjel před víc než dekádou. V Praze působí od roku 2011, zatím jen v Karlíně, kde nabízí sdílená kola, která si lze půjčit a vrátit ve vyhrazených stanicích.

Loni jste se mohli na kolech, která se kompletují v Česku, projet i v Kladně. Homeport tam ale jen prodal své řešení a samotný provoz nechal na městu. Zastupitelé se nakonec rozhodli kvůli vysokým nákladům službu zrušit.

Firma expandovala i do dvou desítek měst v zahraničí, s českými koly se tak můžete setkat ve Finsku, v Kanadě, ve Francii, v Polsku, v Saúdské Arábii nebo na Slovensku. Celkem rozmístila 5000 stanicových kol a 1500 elektrokol.

Do měsíce by se služba měla rozrůst do Londýna. Pokud se pilotní projekt v Praze povede, Jaroš nevylučuje ani rozšíření do dalších větších českých měst.