Při zakládání a budování rodinných firem je potřeba pečovat nejen o byznys, ale také o blaho rodiny. Když přestane fungovat rodinné zázemí, může se to totiž negativně odrazit i v podnikání, shodují se majitelé největších rodinných firem v tuzemsku.

Nezakládejte podnik pouze na tržním potenciálu, ale i na hodnotách, které jsou vám hluboce vlastní. Právě ty pak tvoří pevný základ, o který se dá opřít v jakékoli turbulentní době.

Takové doporučení by člověku, který chce založit rodinnou firmu, dala Marta Sova, členka představenstva skupiny Czech-Gen. Ta zastřešuje podnikání společnosti Farmak, vyrábějící léčivé látky, a dalších firem.

„Budujte firmu jako celek, který má smysl nejen pro vás, ale i pro další generace,“ doplňuje vnučka zakladatele Sova.

Pokud se dalších majitelů rodinných firem zeptáte, jakou nejlepší radu by dali člověku, který bude rodinné podnikání rozjíždět, jsou často hodně osobní.

Kromě stanovení jasných cílů podnikání trochu překvapivě doporučují starat se o blaho rodiny a o mezilidské vztahy. Bez tohoto pevného základu se totiž nemusí dobře dařit ani byznysu.

Například Martina Šmídlová (na úvodní fotografii), která převzala řízení dopravně-logistické skupiny Šmídl od svého otce, radí zachovat lidskost ve všech vztazích.

„Rodinné podnikání je krásné, ale zároveň náročné, protože se v něm prolínají pracovní a osobní roviny. Když si udržíte respekt, empatii a otevřenou komunikaci, zvládnete i těžší období,“ myslí si Šmídlová.

Před situací, kdy se rodina nechá zcela pohltit byznysem, varuje Rostislav Hrbáček mladší, obchodní ředitel a jednatel společnosti Avena, vyrábějící rostlinné oleje. „Je potřeba myslet na své nejbližší a věnovat čas i jim. Protože právě podpora nejbližších je mnohdy tím nejsilnějším motorem úspěchu,“ míní.

A situace se podle Hrbáčka může snadno zvrtnout, protože podnikatelé bývají pro práci velmi zapálení a tráví v ní nadstandardní množství času.

„To, co je dobré pro podnikání, nebývá vždy dobré pro rodinu,“ sdílí podobnou zkušenost jednatelka firmy CS-Beton Petra Čopová. Pokud si chce člověk udržet obojí, musí se podle ní naučit opravdu efektivně komunikovat, a to zejména o těch nepříjemných tématech.

Případným nepříjemnostem a konfliktům se dá předejít rozdělením kompetencí. Majitel společnosti BG7 Jiří Brázdil považuje za důležité přesně si rozdělit, kdo za co odpovídá, a chovat se ke členům rodiny stejně jako k ostatním kolegům. 

Mít jasný cíl, vizi, strategii a představu o budoucnosti firmy vyzdvihuje Jiřina Nepalová, zakladatelka a ředitelka pojišťovací makléřské skupiny Renomia. Na rodinném podnikání považuje za krásné, že člověku umožňuje trávit čas se svými nejbližšími.

„Nedá se zabránit tomu, že se rodinné vztahy s podnikáním prolínají. I proto je nutná velká dávka porozumění a naslouchání. A to zejména pokud se do podnikání pustíte se svými dětmi a vnoučaty nebo s nimi v budoucnu počítáte,“ říká Nepalová, která nyní řídí byznys spolu se dvěma syny. A zdůrazňuje, že je v podnikání potřeba věřit ve schopnosti a vůli všech, včetně těch nejmladších.

Jasné směřování a plán vyzdvihují i další zástupci rodinných firem. Dušan Vrtal, předseda představenstva skupiny Sapeli, vyrábějící dveře a zárubně, doporučuje stanovit si, jak by měla rodinná firma vypadat v budoucnu, třeba za pět či deset let.

info Foto Jiří Zerzoň
Dušan Vrtal ze společnosti Sapeli

„Bez cíle se těžko určuje směr cesty, lehce zabloudíte,“ podotýká syn zakladatele Dušan Vrtal, který nedávno převzal řízení byznysu s tržbami jeden a půl miliardy korun.

A podobně to vidí i Vojtěch Voláček, obchodní ředitel a spolumajitel Conteg Group, vyrábějící průmyslové rozvaděče a systémová řešení pro datová centra. „Nesmíte se bát a musíte jít do podnikání s drajvem a s cílem uspět i v cizině. Přesně tak jsme postupovali my a nyní jsme ve více než sedmdesáti zemích světa na třech kontinentech,“ podotýká.