Za posledních pár let rozdal David Dobrik svým příbuzným a kamarádům přes tucet aut. Všechno přitom natáčel pro svůj kanál na YouTube, kde se svými videi patří k vůbec největším hvězdám.

První automobil daroval dobrák Dobrik své tehdejší přítelkyni a youtubové spolustar Lize Koshy v září roku 2016, kdy šlo o bílou Teslu. Od té doby od něj jeho maminka dostala Mercedes, tatínek BMW, šťastný kamarád klíčky k novému Lamborghini a zatím posledním dárečkem byl malý Ford Bronco pro Dobrikovu asistentku.

Reakce obdarovaných natáčí Dobrik na kameru – a vzhledem k jejich bezprostřednímu šoku a nadšení z gigantického daru z nich dělá absolutní internetové zlato.

Někteří pláčou dojetím, jiní ječí nadšením a videa patří k těm nejpopulárnějším na celém jeho kanále, kde disponuje 18,8 milionu odběratelů a rozdaná auta obvykle nasbírají nějakých 12 milionů zhlédnutí.

Podobně jako měl David Letterman své Stupid Pet Tricks a Jay Leno své kvízy pro lidi na ulici, tak už dnes patří rozdávačky automobilů k charakteristickému kousku Dobrikovy značky.

V srpnu natočil jeden z Dobrikových fanoušků video na TikToku, kde Dobrika ponoukl k nápadu obdarovávat automobily lidi, kteří půjdou volit. Zprvu se do toho Dobrikovi nechtělo. Pro něj už totiž celému schématu začínal trochu docházet benzín.

„Zestárlo to,“ říká. Stejně tak si ale uvědomoval, kolik lidí má jeho fórek s auty ve velké oblibě a že je to možná ta nejlepší cesta, jak dohnat své publikum generace Z k volbám. Proto minulé úterý zveřejnil na svém Instagramu svou fotku, na níž měl kolem sebe pět bílých automobilů Tesla Model 3S.

Každý, komu se zachtělo získat jeden z vozů z produkce Elona Muska, musel sdílet jeho příspěvek na svém účtu, označit v něm nějakého kamaráda a přesvědčit se, že je zaregistrován jako volič na stránce HeadCount.org, kterou provozuje organizace soustředěná právě na zvýšení voličské účasti.

„Já volit nemůžu. Nejsem americký občan. Asi proto jsem chtěl tohle udělat,“ říká Dobrik, čtyřiadvacetiletý imigrant ze Slovenska, který patří k tzv. dreamers – dětem migrantů, na které se vztahuje podpora programu Deferred Action for Childhood Arrivals někdejšího prezidenta Obamy. Legislativa známá pod zkratkou DACA umožňuje lidem, kteří se do Spojených států dostali jako děti, ve státech žít a pracovat.

Když organizace za stránkou HeadCount.org s centrem v New Yorku spočítala, kolik lidí se přišlo zaregistrovat z Dobrikova instagramového příspěvku, dospěla k číslu 120 tisíc. Za šestnáctiletou historii HeadCountu je to nejmasivnější nápor voličů, byť organizace spolupracovala kupříkladu se zpěvačkami Billie Eilish nebo Arianou Grande.

Pro všechny možné hvězdy je celkem typické, že propůjčují svůj hlas politickým účelům a podněcují lidi k tomu, aby volili – a to zejména prostřednictvím digitálních kanálů. HeadCount hraje v této kategorii prim a jeho zakladatel Andy Bernstein dokládá, že celebrity dokážou k volbám dotáhnout tisícovky nově registrovaných voličů.

Ale těch 120 tisíc, kteří se na stránku nahrnuli od Dobrika? „To je absolutně bezprecedentní. Nic takového jsem v životě neviděl,“ říká Bernstein. „Za celou naši historii jsme registrovali něco k milionu voličů a více než desetinu toho k nám teď dostal David.“

Odborníci, zabývající se volební registrací a volbami, jmenují dva další slavné návaly v roce 2020, které přišly odjinud než od hlavních politických stran: jednak více než milion voličů, které podle svých údajů přiměl k volební registraci Snapchat, a potom 2,5 milionu, které k ní přesvědčil Facebook.

Dobrikova kampaň plná Tesel je podle všeho jeden z největších úspěchů, jakého takový sólista dosáhl v moderní americké politice – což je zajímavý protiklad k mladickým bláznivinám, jichž je Dobrikův youtubový kanál plný.

Na TikToku už nabral 23 milionů sledujících.

Dobrik se do Ameriky dostal ještě jako dítě. V šesti letech odešel s rodinou z Košic a vyrostl v Chicagu. První internetový úspěch přišel na střední škole – Dobrik se stal hvězdou aplikace Vine, která krátce zazářila se svými šestivteřinovými klipy. Charakteristická rozdováděnost Vinu byla inspirací pro legrácky, které začal natáčet na YouTube od roku 2015.

Dobrikovy kousky se odehrávají v dostatečně pozitivním rozmaru na to, aby se daly označit za přátelské, a mladý Slovák získává sponzorské obnosy od Warner Bros, Bumble, Electronic Arts či SeatGeek. Letos však přestal nahrávat nová videa na YouTube a zcela přešel na TikTok, kde nabral už 23 milionů sledujících.

I tady se skvěle ukazuje Dobrikův talent na spolupráce: velice se skamarádil s Addison Rae Easterlingovou, což je jedna z vůbec největších hvězd TikToku, která tu vydělává také jedny z největších finančních obnosů.

V lednu se objevil v late night show Jimmyho Fallona, má svou vlastní kosmetickou řadu David’s Perfume a rozjel také fotoaplikaci Dispo, která aktuálně získala čtyři miliony dolarů od spoluzakladatele Redditu Alexise Ohaniana a dalších investorů. Dispo jménem odkazuje k fotoaparátům na jedno použití („disposable“) a pořizuje digitální fotografie, které však uživatelům ukáže až následující den.

Při své volební iniciativě si Dobrik zakázal radit svému publiku, koho by mělo volit. „Jestli něco vážně nemám rád, tak je to, když se komentáře u mých videí – kde by měla být hlavně legrace – promění v politické kolbiště a jedna parta se tam hádá s druhou,“ říká. „Toho se snažím vyvarovat.“

Nevyřčeny přitom zůstávají souvislosti zmíněného zákona DACA, díky kterému mohl Dobrik ve světě zábavy uspět. Legislativu protlačil Obama a podporují ji Demokraté, zatímco prezident Trump vystupuje tvrdě proti ní. Dobrikův otec, na kterého se DACA nevztahuje, se v současnosti potýká s deportačním řízením.