skip to main content
Jak být lepší

Dobrou noc! Co byste měli poslouchat, aby se vám lépe spalo

2 minuty čtení

Horké počasí je tady, a i když noci mají do tropických zatím daleko, spát je zase o něco těžší. Se zavřenými okny se potíme, s otevřenými zase slyšíme leccos z nočního života sousedů, co bychom radši ani neslyšeli. A to nemluvíme o obvyklých zlodějích spánku, jako je pracovní stres a další, kteří nikam nezmizeli.

Reklama

Co s tím? Sáhnout po prášku na spaní můžete vždycky, mnohem zdravější ale bude, když se naučíte před spaním poslouchat hudbu. Správně zvolené melodie totiž mají prokazatelně utišující účinky a mohou vám pomoci:

  • rychleji usnout,
  • méně se budit,
  • cítit se ráno odpočatější. 

Princip je jednoduchý. Stejně jako vás dokáže hudba nakopnout při sportu, dokáže vaše tělo připravit na relax. Poslech hudby má totiž přímý vliv na náš parasympatický nervový systém, který pomáhá tělu odpočívat a připravovat se na spánek. Dobře zvolené písně a melodie sníží naši tepovou frekvenci a zpomalí dech, což je přesně to, co pro kvalitní spánek potřebujeme.

Reklama

Co byste si měli pustit? 

To, co máte rádi a víte, že vás dokáže uklidnit. Podle odborníků na spánek je dobré před spaním poslouchat hudbu, kterou znáte, protože při ní spíš vypnete. Ideální je také poslouchat skladby, jejichž tempo se pohybuje v rozmezí 60–80 BPM, protože to odpovídá klidové tepové frekvenci. Nejčastěji v tomhle intervalu narazíte na klasiku, jazz nebo lidové písně.

Jak na tom vaše oblíbená hudba je, zjistíte na webu Song BPM, kde stačí zadat interpreta a název skladby. Vyzkoušet ale můžete i osmiminutovou skladu Weightless, kterou nahrálo britské trio Marconi Union ve spolupráci s British Academy of Sound Therapy právě pro lepší spánek. Její poslech prý navíc dokáže snížit úroveň stresu a úzkosti až o 65 procent. Spolehlivě by měly fungovat ale například i Clair de Lune od Clauda Debussyho nebo toto nokturno od Frédérica Chopina

Zkrátka a dobře, najděte si vlastní ukolébavky a zkuste je pravidelně každý večer poslouchat. Výsledky se nedostaví hned, po pár týdnech byste ale měli spát mnohem lépe. A až se vám příště bude chtít spát na koncertě klasické hudby, budete už vědět proč. 

Reklama
Reklama