A je to tu zase. Doba, kdy se v určitých kruzích nad vychlazeným drinkem řeší, kam se letos zavítá na dovolenou a zda soukromým letadlem, nebo charterem. Letos se však konverzuje o poznání méně.

Počet soukromých odletů z Evropy meziročně klesl o tři procenta, zatímco zbytek světa zaznamenal dvouprocentní nárůst. Největší změna je cítit ve Spojeném království, kde počet letů spadl o šest procent, přičemž v Londýně dokonce o deset.

„Pro letní sezonu to letos zatím nevypadá dobře,“ říká Richard Koe, šéf konzultační společnosti Wingx Advance, která se analýzám trhu se soukromými lety věnuje.

Velmi znepokojující je podle něj 15procentní pokles soukromých letů vzlétajících z Cannes a Nice během letošního května. V tuto dobu se totiž odehrávají dvě zásadní společenské události, které si movití cestovatelé nenechávají ujít – filmový festival v Cannes a Grand Prix v Monaku.

Po skončení květnových akcí se evropští boháči většinou sbalí a odletí na jeden ze dvou Baleárských ostrovů – Ibizu či Mallorku, kam obvykle podle Wingxu zamíří třetina soukromých letadel z Cannes. Populárními destinacemi jsou také Sardinie a Korsika, ale vesměs všechna letoviska mohou letos očekávat pokles bohatých návštěvníků.

Světoběžnictví dost možná nejde ruku v ruce s dnešním světem. „Environmentální dopady létání plní titulní stránky novin, a to zejména kvůli nedávným londýnským protestům hnutí Extinction Rebellion a veřejnému zostuzování jistých často létajících jedinců,“ popisuje Gabriella Somverville, ředitelka společnosti Connect Jets.

Ve Francii jsou private jety (a lidé jimi létající) v přímém rozkolu s náladou, kterou v tamních městech šíří gilets jaunes. Prezident Emmanuel Macron je označován jako prezident bohatých a se sympatiemi se nesetkaly ani dary boháčů na opravu katedrály Notre-Dame.

Zástupy soukromých letounů ze Saúdské Arábie, jež běžně plnily evropská letiště, také ochably. Důvodem jsou protikorupční razie, které inicioval korunní princ Mohamed bin Salmán a při nichž je nejlepší strategií nebýt příliš viděn, natož v oblacích. Část saúdskoarabské smetánky tak místo návštěvy francouzské Riviéry zůstává doma.

Když se podíváte na typ soukromých letadel, která na evropských letištích chybí, je to malý a střední segment. Jinými slovy to znamená, že méně letos cestují ti jen bohatí, a nikoli miliardářská crème de la crème se svými velkolepými stroji. A protože přes oceán nebo napříč kontinenty se menšími letouny létá jen výjimečně, jsou to skutečně bohatí Evropané, kdo letos „strádá“.

„Znamená to, že pasažéři těchto letadel, zejména na poli charterových letů, jsou nejvíce náchylní k aktuálním ekonomickým náladám,“ zamýšlí se Koe. „Mimo Evropu vidíme značný růst, což jasně indikuje, že současné politické klima vytváří na trzích dost nejistoty,“ doplňuje Somerville.

Jedním z rostoucích míst je pochopitelně Asie. Podle firmy Shearwater Aero Capital se má jen do Singapuru během následujících šesti let dodat na 30 soukromých letadel v hodnotě okolo jedné miliardy dolarů.

Evropské snižování nákladů má však jeden, s největší pravděpodobností zcela nezamýšlený, důsledek – cestování se stává zelenějším. „Pozorujeme výrazný nárůst poptávky po letounech s turbovrtulovým motorem a myslím, že tento trend bude narůstat. Tyto stroje spotřebují v průměru o 40 procent méně paliva,“ vysvětluje Somerville.

Komfort bohatých Evropanů tak kvůli osekávání rozpočtů na business tripy a dovolené klesá, ale zato si možná mírně vylepší karmu.