Pandemie? Dvojice módních buřičů se koronaviru nebojí. V Miláně zahájili tzv. hybridní fashion week, aby svým zákazníkům „vyslali pozitivní signál“. Během letošního letního Milan Fashion Weeku tak probíhají fyzické i digitální módní přehlídky.
Přehlídka značky Dolce & Gabbana se symbolicky konala v areálu milánské Humanitas University, kde v současné době probíhá výzkum vakcíny proti koronaviru. „Všichni jsme cítili, že musíme nějak pomoci v boji s tímto ničivým virem,“ vysvětlili Domenico Dolce a Stefano Gabbana svou podporu výzkumu profesora Mantovaniho, která je nejen symbolická, ale i finanční.
Luxusní módní domy obvykle pořádají dámský i pánský fashion week dvakrát ročně. Kvůli organizaci a návštěvě fashion weeku se tak každoročně dá do pohybu mezinárodní cirkus obchodníků, reportérů, zákazníků, instagramových influencerů, manažerů a malá armáda profesionálů v oblasti public relations. Mnozí cestují z New Yorku do Londýna, do Milána a jejich poslední zastávkou je Paříž.
Během letošního únorového fashion weeku v Miláně však pandemie propukla naplno. Giorgio Armani tehdy jako jeden z prvních z důvodu bezpečí svých hostů na poslední chvíli zrušil módní show pro veřejnost a přehlídka proběhla za zavřenými dveřmi jen prostřednictvím videopřenosu. Brzy poté se Itálie stala koronavirem nejhůř zasaženou zemí v Evropě.
Zrušení se nevyhnulo ani poslednímu Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Původní, březnový termín byl v době nastupující koronavirové krize zrušen, nevyšlo ani zamýšlené květnové náhradní řešení. Snad se čeští fanoušci módy dočkají na podzim: momentálně platí termín v druhém zářijovém týdnu.
Od konce hlavních pandemických opatření si zástupci módního průmyslu začali lámat hlavu, jak se jejich průmysl bude muset změnit – a jak krize ovlivní vyvrcholení módní sezony ve formě pravidelných fashion weeků. Dolce a Gabbana se nám tuto středu pokusili ukázat, jak na to.
Organizátoři přehlídky velmi pečlivě dbali na to, aby byl po celou dobu dodržován mezi jednotlivými hosty metrový odstup, a všichni účastníci i organizátoři přehlídky byli povinni mít po celou dobu nasazenu roušku. Přehlídky se zúčastnilo pouze 260 hostů téměř výhradně z Itálie a všem z nich byla při vstupu na přehlídku měřena teplota.
„Bez živých módních přehlídek si vůbec neumím představit módní svět. Designéři, novináři a zákazníci je potřebují,“ řekl Domenico Dolce reportérům Guardianu. „Pomalu musíme začít znovu a zcela respektovat platná bezpečnostní opatření. Módní přehlídka naživo je pro nás zásadní, je to součást našeho snu.“
Zákulisí, které
je obvykle otevřené pro tisk, bylo tentokrát uzavřeno. Všechny
kadeřnice a vizážistky měly nasazeny masky a štíty. Zatímco
hosté, editoři, klienti a celebrity, včetně zpěvačky Elettry
Lamborghini, měli roušky nasazeny po celou dobu přehlídky,
modelové si roušku sundávali před vstupem na molo.
O rizicích konání přehlídky se ihned začalo velmi bouřlivě diskutovat. Pro online módní přehlídku se rozhodly některé další módní domy včetně Prady, Diora a Gucciho. „Prázdná místa na přehlídkách nejsou problém – důležité je to, co se děje v obchodech a showroomech a co to pro módní průmysl znamená,“ zdůraznil Pascal Morand, výkonný prezident Fédération Française de la Haute Couture et de la Mode, organizující Paris Fashion Week.
Módní průmysl je bohužel jedním z odvětví nejhůře postižených současnou krizí. Zatímco francouzská značka Yves Saint-Laurent a italský módní dům Gucci v oficiálním prohlášení uvedly rozhodnutí zpomalit a skončit s kolotočem módních přehlídek, Dolce & Gabbana se svým zákazníkům a partnerům pokusili dát najevo, že nastal čas hledět kupředu.