Mediální společnosti se snaží přizpůsobit současnému světu, ve kterém umělá inteligence shromažďuje a využívá jejich práci. Tato bezprecedentní situace dala vzniknout novému byznysu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ skupině prostředníků, kteří uzavírají licenční smlouvy mezi tvůrci obsahu a firmami, jež vyvíjejí AI.

Vydavatelé, kteří se potýkají s tím, že si technologické startupy, zabývající se umělou inteligencí, vypůjčují jejich obsah za účelem trénování výkonných jazykových modelů, mají často pouze dvě možnosti: buď mohou společnost zažalovat za porušení autorských práv, nebo uzavřít jednorázovou dohodu o licencování svých archivů.

Nyní se objevila nová skupina firem, jež nabízí tvůrcům obsahu třetí možnost a slibuje, že jim pomůže získat peníze, pokud je jejich práce jakkoli využita umělou inteligencí, a poskytne jim tak určitou kompenzaci za nižší počet zobrazených stránek.

Jedna taková platforma se jmenuje TollBit a funguje jako digitální mýtná brána. Účtuje společnostem s umělou inteligencí nějakou částku pokaždé, když využijí obsah vydavatele.

Dalším příkladem je ProRata, která vyvíjí technologii, jež pomáhá AI firmám vyplácet vydavatelům odměny podle toho, kolik jejich obsahu se objeví ve výstupu generovaném umělou inteligencí. Pak je tu ScalePost, jenž vytváří knihovnu licencovaného obsahu a za přístup k němu vybírá od AI společností peníze.

Pro vydavatele je teď hodně v sázce. Těžké váhy mezi vývojáři umělé inteligence, jako jsou společnosti OpenAI, Anthropic či Perplexity, která mimochodem na začátku letošního roku zkopírovala exkluzivní placený investigativní obsah amerického Forbesu, jsou známé tím, že ignorují nastavené protokoly.

To vyústilo ve významné žaloby ze strany společností, jako jsou The New York Times a Dow Jones, které tvrdí, že toto neoprávněné využívání jejich obsahu porušuje autorská práva.

Jiné mediální domy se rozhodly raději spolupracovat než bojovat. Adweek uvedl, že například OpenAI platí mediální společnosti DotDash Meredith nejméně šestnáct milionů dolarů ročně za licenci na její obsah.

A společnost Thomson Reuters ve své poslední čtvrtletní zprávě o hospodaření zaznamenala od počátku roku příjmy z licenčních smluv na obsah pro AI ve výši 33 milionů dolarů.

Vzhledem k tomu, že systémy umělé inteligence přijímají obsah v reálném čase, takže jsou schopny poskytovat aktuální informace, a protože vyhledávače poháněné umělou inteligencí jsou mezi uživateli čím dál populárnější, vydavatelé se obávají, že z jejich stránek bude stále více odváděna návštěvnost generující příjmy.

info Foto AI & Future Tech Trends
Umělá inteligence připravuje tvůrce mediálního obsahu o velkou část příjmů.

„Není žádným tajemstvím, že všichni vydavatelé se dnes trápí, takže jsme hledali možnosti, jak získat za náš obsah odpovídající zhodnocení,“ řekl Forbesu Burhan Hamid, technický ředitel amerického časopisu Time.

Time je jednou ze zhruba čtyř stovek firem v USA, včetně Adweeku a Hearst Corporation, jež se přihlásily k využívání služby TollBit. Díky ní má podle Hamida více informací o tom, kteří boti se snaží získat přístup k obsahu týdeníku Time.

Vedoucí představitelé v oblasti umělé inteligence, včetně šéfa OpenAI Sama Altmana a generálního ředitele Googlu Sundara Pichaie, souhlasí s tím, že je potřeba najít nový způsob placení tvůrcům za jejich práci.

V prosincovém projevu na summitu Dealbook v The New York Times Altman uvedl, že jednu z možných cest vidí v mikroplatbách. „Musíme najít takové ekonomické modely, v nichž by tvůrci mohli mít nové zdroje příjmů,“ řekl Altman. Na žádost o další komentář však společnost OpenAI nereagovala.

„Myslím, že v budoucnu vznikne nový trh. Budou existovat tvůrci, kteří budou pracovat pro AI modely a dostanou za to zaplaceno,“ prohlásil Pichai na summitu Dealbook. Ani Google na žádost o detailnější informace nereagoval.

Společnosti zabývající se umělou inteligencí mohou využít platformu TollBit k přístupu do archivů vydavatelů a odfiltrovat obsah, na nějž vydavatel nemusí mít práva nebo na který nechce získat licenci.

Platforma poskytuje mediálním společnostem analýzu dat o tom, jak často umělá inteligence projíždí jejich stránky, a nastavuje „bot paywall“, který automaticky přesměruje AI boty na jinou stránku s upozorněním, že nemají oprávnění k přístupu k obsahu.

Zájem investorů o tento vznikající sektor je nicméně stále malý v porovnání s miliardami dolarů, které proudí do samotných AI startupů.

TollBit účtuje AI společnostem transakční poplatek a poskytuje jim tržiště licencovaných dat a ovládací panel pro jejich správu. Generální ředitel Toshit Panigrahi, který v roce 2023 společnost založil spolu s bývalou kolegyní Olivií Joslin, uvedl, že TollBit jedná s velkými AI firmami, ale nechtěl je jmenovat.

Zájem investorů o tento vznikající sektor je nicméně stále malý v porovnání s miliardami dolarů, které proudí do samotných AI startupů a společností, jež jim poskytují výpočetní nebo procesní výkon.

TollBit získala zhruba třicet milionů dolarů rizikového kapitálu od Lightspeed Venture Partners a dalších. ProRata minulý měsíc uzavřela první kolo financování v hodnotě 25 milionů dolarů.

Vydavatelé se ovšem domnívají, že podobné technologie budou do budoucna zapotřebí. Mike Beyman, vedoucí strategie a provozu ve společnosti Adweek, uvedl, že doufá, že TollBit zpřístupní obsah jeho firmy tvůrcům umělé inteligence, kteří nemusejí mít dostatek prostředků na uzavírání individuálních smluv se stovkami vydavatelů.

„Mým cílem je zajistit, aby partneři, kteří s námi chtějí spolupracovat, čelili minimálním překážkám a mohli nám za náš obsah platit spravedlivou a přijatelnou cenu,“ tvrdí Beyman.

Stanovení ceny obsahu používaného k trénování modelů umělé inteligence je však náročný a komplikovaný úkol. Podle Patricka Hainaulta, viceprezidenta společnosti Mansueto Ventures, vydavatele časopisu Fast Company, by se při stanovování ceny obsahu měly zohlednit různé proměnné.

Například to, zda je článek jedinečný nebo aktuální. „Stanovování cen je i za optimálních okolností těžká disciplína a v tomto novém světě bude docházet k mnoha pokusům a omylům,“ sdělil Forbesu.

Zakladatel a CEO ProRata Bill Gross tvrdí, že našel řešení pro AI vyhledávače. Vynalezl takzvané atribuční procento –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ způsob, jak vypočítat, jaké procento odpovědí generovaných umělou inteligencí pochází z určitého zdroje obsahu a jaká část příjmů by mu měla náležet.

Společnost používá algoritmus, který rozděluje výstup umělé inteligence na různé části, odhaluje a řadí nejunikátnější poznatky v odpovědi generované AI a podle toho platí příslušným vlastníkům obsahu.

„Můžeme si to spočítat: ‚Hele, tvůj článek byl v této odpovědi použit asi z třetiny, a proto bys měl dostat 33 procent ze spravedlivě rozděleného podílu na příjmech‘,“ navrhuje Gross.

ProRata nedávno spustila vlastní vyhledávač s názvem Gist.ai, který využívá pouze licencovaný obsah od přibližně čtyř set mediálních partnerů, včetně Fortune, The Atlantic a Financial Times.

Ačkoli se jedná zatím o prvotní fázi, cílem je, aby na konci každého měsíce dostal každý vydavatel zprávu o tom, kolikrát se jeho obsah objevil v odpovědi chatbota, spolu s šekem za jeho podíl.