Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Do Česka se tlačí čínská značka Dongfeng
Nemovitosti, energie, finanční poradenství, družstevní bydlení. Tím se česká firma Bidli zabývala doteď. Nově si poměrně překvapivě přibrala ještě zastoupení čínské automobilky Dongfeng, která se jejím prostřednictvím snaží dostat na český trh.
Dongfeng Motor Corporation přitom není žádná malá značka. V Číně patří do první trojky, což znamená produkci přes 3,5 milionu automobilů a více než 12 400 zaměstnanců ve třech závodech.
U nás nabídne elektrické SUV Seres 3 s třísetkilometrovým dojezdem, rodinné sedmimístné SUV Glory 580 za šest set tisíc a SUV kupé Fengon 5 za sedm set tisíc. Zároveň na svém webu avizuje i blížící se nástup dalších novinek.
Elektrické „Géčko“
I Mercedes-Benz čeká budoucnost propojená se zásuvkou. Jak bude vypadat elektrický legendární off-road model G, jehož design se od roku 1979 nijak zásadně nezměnil, ukazuje koncept s označením EQG.
Mercedes ohledně změn legendy, které se vyrobilo víc než čtyři sta tisíc kusů, našlapuje opatrně. Ještě neukázal jeho interiér a mlčí i o technických detailech. Zatím tak řeší například to, že na zadních dveřích už není tradiční náhradní kolo, ale schránka s designem připomínajícím nabíjecí wallbox, která může sloužit třeba na uskladnění nabíjecích kabelů.
Elektromobil pro masy. Za půl milionu
Volkswagen představil podobu malého elektromobilu ID.Life, který by se měl začít prodávat v roce 2025 za dvacet tisíc eur, tedy za zhruba půl milionu korun.
Volkswagen si od novinky velikosti VW Polo slibuje, že zpřístupní elektrický pohon širší skupině motoristů. „ID.Life je naší vizí plně elektrické městské mobility nové generace,“ uvedl šéf značky Volkswagen Ralf Brandstätter.
Malý elektromobil má mít ve výbavě mimo jiné herní konzoli a projektor pro promítání filmů. Vyrábět se bude ve Španělsku v závodě automobilky Seat.
„Sportovní“ elektroškodovka za rohem
Až kolem vás projede černobíle maskované auto, je to pravděpodobně nová verze Škody Enyaq Coupé iV se splývavou zádí. Oproti původnímu Enyaqu má mít sportovnější design, o patnáct litrů menší kufr (ale i tak slušných 570 litrů) a o pár kilometrů delší dojezd – se silnější baterií víc než 535 kilometrů.
V základu má tahle novinka pohon zadních kol, ale připlatit se dá i za čtyřkolku. Kupé naváže na dobré prodeje běžného Enyaqu, kterého si objednalo už sedmdesát tisíc zákazníků. Škodovka ho tak horko těžko stíhá vyrábět. A to i přesto, že v době nedostatku čipů a škrcení provozu automobilky dostává Enyaq na lince přednost před jinými modely.
Cenu sportovnějšího modelu Škoda Auto zatím nezveřejnila, ale dá se čekat, že bude o něco vyšší než běžný Enyaq, který startuje na ceně 1089 tisíc. První Coupé automobilka slibuje zákazníkům dodat na začátku příštího roku.
Opel Astra – návrat na scénu
Taky se vám zdálo, že Opel v posledních letech skoro zmizel ze scény. Automobilka, která silnice zásobovala modely jako Vectra nebo Corsa, v posledních letech bojovala o svoji budoucnost. Teď se zdá, že v rámci koncernu Stellantis na svoji slávu naváže.
Prvním větším výkopem je nový Opel Astra, konkurent Golfu nebo Octavie. Designově uhlazené ostré linie zvenku i uvnitř, ve srovnání se současnou Astrou o něco málo větší rozměry a postupný přechod k elektromobilitě. Ne, nová Astra ještě není plnohodnotný elektromobil, ale v nabídce bude alespoň plug-in hybrid s výkonem 225 koní. Vedle toho zůstanou i čistě benzinové a naftové motory o výkonu 110 až 130 koní.
Automobilka má v plánu vyrábět i kombík. Další verze Astry už ale asi bude jen plně elektrická. Automobilka totiž s palivy z ropy pro svá auta od roku 2028 nepočítá.
To nejlepší od BMW je Alpina
Když chcete to nejlepší auto s logem BMW, sháníte verzi Alpina. Tahle německá tuningová firma totiž v malém městečku Buchloe, asi hodinu od Mnichova, zásadním způsobem mění jejich DNA.
Společnost už od roku 1965 bez přestávky patří rodině zakladatele Burkarda Bovensiepena. Rukama tamních zaměstnanců prošly i modely BMW Alpina XD3 a XD4 s třílitrovým šestiválcem s přeplňováním čtyř turmodmychadel, které se čerstvě začaly prodávat i v Česku.
V obou případech vyladění techniky ve spojení s designovými úpravami zvedlo výkon na skoro 400 koní a maximální rychlost atakující 270 kilometrů za hodinu. Za exkluzivní radost si je ale potřeba připlatit. V případě XD3 se začíná na 2,1 milionu korun, XD4 je pak ještě o zhruba osmdesát tisíc dražší.
Kia speciálně pro Evropu
Osmadvacet let se vyrábí pro celý svět stejná. Nově má ale pátá generace SUV Kia Sportage podobu upravenou do takové podoby, která má zaujmout speciálně evropské zákazníky. V praxi to například znamená, že je oproti globální verzi o skoro patnáct centimetrů kratší a má designově lehce upravenou zadní část.
Nabídka motorů je u auta vyráběného v Žilině po boku Hyundai Tuscon poměrně bohatá. Vybírat tak půjde jak mezi naftovým a benzinovým motorem, tak i hybridním nebo plug-in-hybridním, který zvládne krátkou jízdu v řádu zhruba padesáti kilometrů čistě na elektřinu. Vrcholná verze nabídne výkon 256 koní.
Cena? Nejlevnější nová Sportage by se s ohledem na konkurenci měla vejít do šesti set tisíc korun.
Budoucnost Audi: šéf sedí vpředu
Audi během jednoho měsíce už podruhé načrtlo svoji budoucnost. Po sportovnějším konceptu Skysphere představilo limuzínu pojmenovanou Grandsphere. V audi o ní mluví jako o soukromém proudovém letadle pro silnice.
Zatímco v tradiční luxusní limuzíně sedí šéf vzadu, v Grandsphere se první třída nachází v první řadě. Audi totiž počítá s tím, že díky automatizované jízdě zmizí volant i pedály a přední část interiéru se promění v prostor s perfektním výhledem z velkých předních a bočních oken.
Německá automobilka zároveň popisuje nový přístup při vývoji svých aut, která budou, jak jinak, už jen elektrická. Na začátku všech diskusí je prý pozornost zaměřena na interiér a jeho design. Následně se navrhuje uspořádání karoserie, její tvarové řešení a proporce. Pohon nebo výkon auta se dostává na řadu teprve poté.
Displeje, dotykové obrazovky, materiály z udržitelných zdrojů, žádná kůže… Zvykejte si. Zároveň ale pohon čtyř kol, výkon 720 koní a dojezd až 750 kilometrů. Budoucnost je tady.
Evropa miluje Rumuna
Můžeme se radovat z aut prémiových značek typu Mercedes-Benz, BMW nebo Audi, ale realita v evropských autosalonech je o poznání méně sofistikovaná. V červenci se totiž nejprodávanějším evropským autem podle statistik analytické společnosti Jato Dynamics stala Dacia Sandero s více než dvaceti tisíci prodanými kusy.
Rumunské auto, které se dá koupit ani ne za čtvrt milionu, těsně za sebou nechalo Volkswagen Golf a malou Toyotu Yaris. Dacia navíc zanedlouho nabídne zákazníkům prodlouženou verzi Sandera pojmenovanou Jogger.
Tahle novinka kombinuje vymírající kombíky a rodinné MPV. Dominovat má hlavně díky obřímu zavazadlovému prostoru nebo až sedmi sedadlům. K prodejcům se Jogger dostane v prvním čtvrtletí příštího roku.