Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Auta a miliardáři míří do Kalifornie

Nejdražší, nejkrásnější, nejvýjimečnější. A ještě několik dalších nej by se určitě našlo. V neděli v Kalifornii startuje slavná automobilová přehlídka Concours d’Elegance v Pebble Beach.

Už posedmdesáté se na pobřeží Atlantiku sjedou sběratelé a obdivovatelé především historických aut. Přehlídka s nadstandardním počtem miliardářů z celého světa ale láká i současné výrobce těch nejdražších a nejluxusnějších automobilů.

Už je tak například jasné, že nebude chybět chorvatský výrobce a nově i majitel značky Bugatti Mate Rimac, který přiveze svůj elektrický supersport Nevera s výkonem 1900 koní. Aston Martin pak zase případným zákazníkům předvede novinku v podobě modelu Valkyrie Roadster.

Novinka, kterou si na Pebble Beach nachystal Aston Martin.

Hlavní prostor ale samozřejmě dostanou automobiloví veteráni. Pořadatelé už odhalili, že součástí přehlídky bude několik vítězů předešlých sedmdesáti ročníků. Vzhledem k výročí padesáti let od zahájení výroby nebude chybět například Lamborghini Countach nebo slavné Porsche 917, které v letech 1970 a 1971 zvítězilo v Le Mans a objevilo se i ve stejnojmenném filmu Steva McQueena.

Důstojná oslava u Porsche

Na tohle porsche budete potřebovat přístup na uzavřený závodní okruh, protože jinde se s ním jezdit nesmí. Není problém? Pak si ještě připravte víc než 13 milionů korun, napište na e-mail 911GT2RSClubsport25@porsche.de a doufejte, že se na vás jeden z 30 vyrobených kusů Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 vůbec dostane.

K dispozici je jen 30 kousků. Z toho šest jich je rezervovaných pro Severní Ameriku.

Tohle auto s dvakrát přeplňovaným šestiválcem 3,8 litru a výkonem 700 koní vzniklo jako oslava 25 let spolupráce se závodní stájí Manthey-Racing, v níž Porsche vlastní nadpoloviční podíl. Základ vozu tvoří závodní Porsche 911 GT2 RS Clubsport, které ale prošlo řadou vylepšení s důrazem na lepší aerodynamiku a chlazení.

Hlavou automobilové manufaktury s dvěma stovkami zaměstnanců ležící poblíž slavného závodního okruhu Nürburgring je závodník Olaf Manthey, kterého proslavily hlavně úspěchy v soutěži DTM. Že svoji práci dělá víc než dobře, dokazuje například sedm vítězství jeho aut ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Nürburgringu.

GTX je nové GTI. Ve světě elektřiny

Zkratku GTI (Gran Turismo Iniezione) sice poprvé použili Italové z Maserati zkraje 60. let, věčnou slávu jí ale zajistil až Volkswagen Golf. Jenže se zdá, že i tahle tři legendární písmenka to mají nahnuté. Může za to elektromobilita, jak jinak. Střídá je totiž trojice písmen GTX, kterou na sobě ponesou ostré elektromobily volkswagenu.

Volkswagen ID.5 GTX

Jako první elektromobil tohle označení letos dostal model ID.4 za 1,4 milionu s výkonem 299 koní, zrychlením na stovku za 6,2 sekundy a dojezdem skoro 500 kilometrů. Teď je na řadě upgrade modelu ID.5, označovaného jako SUV kupé.

Jeho finální podobu automobilka zatím pořád ještě skrývá pod lehce halucinogenními polepy. Technické údaje budou stejné jako u ID.4 GTX. Začátek prodeje je naplánován na příští rok.

A Nürburgring ještě jednou. Tentokrát s Audi

Je to malé, ale zatraceně rychlé. Audi RS 3. Extrémní rychlost audi potvrdilo na okruhu Nürburgring, kde získalo rychlostní rekord v kategorii sériově vyráběných kompaktní aut. Okruh dlouhý 20,8 kilometru zvládlo obkroužit v čase 7 minut a 40.748 sekundy. Až dosud rekordní čas patřil Renaultu Mégane RS Trophy-R, které bylo o víc než čtyři sekundy pomalejší.

Audi RS 3

Při rekordní jízdě na Nürburgringu kroužilo Audi RS 3 ve verzi, která se od té sériové lišila jen bezpečnostní klecí. Auto tak mělo stejný výkon 400 koní, pohon všech kol, zrychlení z 0 na 100 za 3,8 sekundy a schopnost jet rychlostí až 290 kilometrů za hodinu.

Podle Audi za úspěchem z velké části stojí i technická novinka, která dostala název Torque Splitter. Jejím úkolem je při sportovní jízdě v zatáčce zajistit přenos hnací síly na vnější, více zatížené zadní kolo. Výsledkem je dřívější akcelerace na výjezdu ze zatáčky, což vede k rychlejším časům na kolo. Cena za malé rychlé audi? Nejméně 1 552 900 korun.

Fabia nejprodávanějším autem

Teď o ní bude hodně slyšet. Nová Škoda Fabia. Představena byla už v květnu a v polovině července se začala vyrábět. K zákazníkům se ale dostane až během podzimu. Forbes.cz už příští týden přinese první jízdní dojmy.

Malá škodovácká novinka má na co navazovat. První fabia se začala vyrábět už v roce 1999 a od té doby jich z linek sjelo 4,5 milionu kusů. A daří se jí pořád. V červenci dokonce odcházející třetí generace fabie v prodejích předstihla dlouhodobě úspěšnější octavii a s 1455 registrovanými kusy se stala nejprodávanějším autem v Česku.

Mladoboleslavská automobilka už nejenom Česko na novou fabii připravuje. Zveřejnila například, že dosahuje hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,28, což je výrazně nižší údaj než u předchozí generace (cx=0,32). Díky tomu fabia v této kategorii kraluje ve třídě malých aut. Proč je to tak důležité? Pro majitele kvůli spotřebě nižší o několik decilitrů benzinu. Pro automobilku kvůli nižším emisím a následně i menším pokutám za jejich překročení.

Vedle toho fabia slibuje i řadu chytrých prvků, které jsou pro škodovky typické. Nově to má být například skládací odkládací schránka na boku zavazadlového prostoru, vyjímatelný držák nápojů umístěný ve středové konzole mezi předními sedadly, nebo držák karet či parkovacích lístků i pružný úchyt na tužky v odkládací schránce středové konzole.

Z Opelu do Vietnamu

Další z velkých šéfů evropského automobilového světa míří předávat své zkušenosti do Asie. Nic překvapivého. Snad jen kdyby cílovou stanicí odcházejícího šéfa Opelu byla Jižní Korea nebo Čína. Ale není to tak. Michael Lohscheller odchází řídit vietnamskou automobilku VinFast. V Opelu ho od září nahradí Uwe Hochgeschurtz, který přichází z Renaultu.

Michael Lohscheller stál v čele Opelu od roku 2017. Uvadající německou značku, která byla součástí General Motors, úspěšně provedl začleněním nejprve do skupiny PSA a následně koncernu Stellantis. Hlavně ji ale dostal z červených čísel a dotáhl do konce přípravu nového klíčového modelu Astra.

Nově se ale přesouvá do Vietnamu, odkud bude řídit světovou expanzi automobilky VinFast tamějšího miliardáře Phạma Nhậta Vượnga. VinFast loni na domácím trhu prodala 30 tisíc aut, zatím ale nevykázala zisk. Cílem do roku 2022 bylo zvýšit prodej na 56 tisíc vozů, ale automobilka sama uznala, že kvůli globálnímu nedostatku čipů tento cíl nesplní.