Ještě v prvních třech kvartálech uplynulého roku to vypadalo, že je Zuckerbergovo impérium na pomalé cestě do zapomnění. Závěrečný kvartál ale ukázal, že metaverzem posedlý miliardář ještě neřekl své poslední slovo.

Mateřská společnost Facebooku, Instagramu a WhatsAppu měla za sebou pekelný rok. Krize středního věku se u ní již druhým rokem projevovala masivními investicemi do metaverza, o které nikdo moc nestojí, a investoři na trhu, který byl loni vůči technologickému sektoru obecně dost zaujatý, opouštěli Metu jako potápějící se loď.

Není divu – jen na hlavním „hobby projektu“, metaverzové a VR divizi Reality Labs, firma za loňský rok propálila 13,7 miliardy dolarů. To je asi jedna celá a jeden a půl desetiny miliardy dolarů vyhozené z okna měsíčně. Vše přitom v době klesajících reklamních příjmů, které padaly navzdory faktu, že vlajkový produkt firmy – Facebook – používá nejvíce uživatelů v historii. Jejich denní počet totiž překročil magickou hranici dvou miliard.

Výnosy z reklam se však meziročně propadly o více než čtyři procenta na zhruba 31,5 miliardy dolarů. Poslední kvartál roku se proto Mark Zuckerberg chytil za hlavu a dostává firmu zpátky do formy, tedy alespoň prozatím. Podle ve středu oznámených finančních výsledků za čtvrtý kvartál se Zuckerbergovi daří velmi pomalu obracet nelichotivý trend propadu tržeb. Výsledek je ale zatím pořád přinejlepším na trojku.

Zisk za poslední tři měsíce roku dělal 4,6 miliardy dolarů, což je meziroční propad o pětapadesát procent. Celkové výnosy se dostaly na 32 miliard dolarů a překonaly očekávání analytiků, avšak meziročně se opět jednalo o pokles, konkrétně 4,5procentí.

Reklamní příjmy Mety rozdělené podle regionů 

I tak firma zlepšení kondice oslavila pořádným navýšením svého programu pro zpětný odkup akcií. Zatímco po předchozích odkupech v něm zbývalo necelých jedenáct miliard, teď je to o čtyřicet miliard dolarů více. Po nejhorším roce své existence je tak Meta zpátky, nicméně ji stále dohánějí démoni z jeho úvodní části.

Prodeje jsou poprvé v historii společnosti meziročně nižší a také její hodnota za uplynulých dvanáct měsíců klesla na polovinu. Jinými slovy firma vymazala ze své tržní kapitalizace 200 miliard dolarů. Zisky za rok 2022 se propadly o 41 procent na 23,2 miliardy dolarů.

Výkonnosti firmy nepomohlo ani nákladné propouštění a pochopitelně také zatím se nevracející velké investice do rozvoje virtuální reality a metaverza. Divize Reality Labs, která zdá se pro Marka buduje jeho virtuální „meta“ pomník, vytvořila ztrátu 4,3 miliardy dolarů jen za poslední kvartál roku. To je částka nebezpečně se blížící polovině ztráty divize za celý rok 2021, kdy Metě pustila žilou za deset miliard dolarů.

Restrukturalizace firmy, která přinesla zrušení jedenácti tisíc pracovních míst (třinácti procent pracovní síly), pak z firemního rozpočtu odčerpala další čtyři miliardy dolarů. Možná i proto ve středu její generální ředitel nasadil ve svém tradičním proslovu k výsledkům úplně nový tón.

Namísto vizionářského zaměření na dalekou budoucnost a vzývání metaverza prezentoval letošní rok jako rok „efektivity“. Sociální gigant zeštíhlí a chce být efektivnější a rozhodnější. Štafetu nové firemní mantry po metaverzu, zdá se, přebírá umělá inteligence, která má Metě s její transformací pomoci.

Roční vývoj ceny akcií společnosti Meta | Zdroj Tradingview

Mark ale na metaverzum nerezignuje úplně, tedy minimálně prozatím. „Dvě hlavní technologické vlny, které řídí náš plán, jsou dnes umělá inteligence a v dlouhodobém horizontu metaverzum,“ nastínil a volně navázal slovy o vyhledávacím enginu založeném na umělé inteligenci.

„Facebook a Instagram se přesouvají od uspořádání kolem lidí a účtů, které sledujete, ke stále relevantnějšímu obsahu doporučenému našimi AI systémy. Platí to pro všechny formy obsahu, ale obzvlášť to platí pro krátká videa, na které se zaměřujeme, protože Reels rostou tak rychle,“ prohlásil.

Zároveň neopomněl připustit, že trochu bojuje s monetizací tohoto pro řadu lidí návykového a zároveň notně otravného obsahu. „Úzkým hrdlem, na které se zaměřujeme, abychom mohli pokračovat v růstu Reels, je zlepšení efektivity příjmů, generováných za minutu sledování. V současné době je účinnost monetizace Reels mnohem nižší než u feedu. Jak Reels rostou, tak sice zvyšují zapojení uživatelů, ale zároveň ubírají čas feedu, a my tak vlastně přicházíme o peníze,“ připustil Zuckerberg.

Meta teď každopádně bude muset přijít na to, jestli chce být spíš metaverzová společnost, nebo firma, která vnucuje lidem krátká videa, aby zvýšila jejich engagement a ten následně mohla prodat svým inzerentům. Když se ale podívám na svůj oldschoolový Facebook feed, řekl bych, že platí spíše to druhé.