„Prosím o vyplnění, zabere vám to pár minut, děkuji moc.“

Zhruba tak zní žádost, kterou jste už při brouzdání po internetu párkrát četli. A pokud jste si někdy vylepšili karmu a webový dotazník vyplnili, je velmi pravděpodobné, že jej dotyčný vytvořil na platformě Survio, za níž stojí dvojice brněnských podnikatelů Ondřej Coufalík a Martin Pavlíček.

Poslechněte si také: Z rozcestníku tržištěm. Nový majitel změnil Scuk.cz a má stamilionové plány 

Jejich program na tvorbu dotazníků dnes používají na dva miliony uživatelů ve více než 190 zemích světa a jen za poslední čtyři měsíce se na Surviu vytvořilo téměř dvakrát více dotazníků než za celý loňský rok. Celkem jich má jihomoravský startup na svědomí už skoro miliardu. A i když nezanedbatelnou část zákazníků představují studenti, kteří sbírají podklady pro své diplomové práce, 40 procent zákazníků tvoří B2B segment. Mezi platícími klienty jsou firmy jako ČSOB, Continental nebo Tesco.

Kouzlo dotazníků od Survia spočívá v tom, že je opravdu jednoduché je vytvořit – stačí k tomu pár minut na jakémkoli webovém prohlížeči a odpovědi se zpracovávají do výsledků v reálném čase. Než ale Coufalík s Pavlíčkem přišli na to, že v jednoduchosti je opravdu krása,  stálo je to dva neúspěšné projekty, a jak říkají, taky čtyři roky života.

„Začali jsme s dotazníky už v roce 2008 a zahodili dva neúspěšné pokusy. Nebylo to příjemné, ale bez rozhodnutí zabít původní verze bychom tu nebyli,“ rekapituluje Coufalík. „Teď meziročně rosteme zhruba 50procentním tempem už šestý rok v řadě,“ pochvaluje si a dodává, že růst financují z vlastních peněz. K přelomu letošního roku firma míří na dva miliony dolarů v tržbách.

Jeho partner a spoluzakladatel Survia Martin Pavlíček dostal nápad na online dotazníkovou platformu při pobytu v nemocnici. Viděl hromady nevyplněných formulářů, které se válely všude po čekárnách, což byla situace jako zrozená pro inovaci. „Tehdy moc globálních konkurentů nebylo a u nás snad jen jeden. Bylo to tedy naivní rozhodnutí, přesto příležitost,“ vzpomíná Coufalík.

Společně tak dali dohromady první produkt s názvem Likeex. Najali jednoho obchodníka a snažili se dostat k zákazníkům podomním prodejem. „Za rok jsme měli desítky uživatelů a celé dva platící zákazníky. Likeex byla tak složitá aplikace, že na ni bylo potřeba asi čtyřhodinové školení, aby si člověk zvládl udělal dotazník,“ vysvětluje Coufalík, proč se platforma setkala s nezájmem.

V roce 2009 se firma dostala do Jihomoravského inovačního centra. Díky tamějším kontaktům se jí podařilo zajistit testování služby (tentokrát s novým názvem ANAsurvey) na Chicagské univerzitě. „Dostali jsme skvělou zpětnou vazbu a postavili první použitelný produkt. Neměli jsme tolik zákazníků, aby nás to uživilo, ale věděli jsme, kudy jít.“

Trefili se až napotřetí, a to s velmi snadno ovladatelným a škálovatelným produktem, který pojmenovali Survio. Jeho vývoj tehdy dramaticky posunula také angel investice od technologického podnikatele Víta Vrby (zakladatel Webnodu). Ten za 1,5 milionu korun získal asi třetinový podíl.

Aplikace dnes funguje v 15 jazykových lokalizacích a aktivní propagaci má ve 13 dalších. „Řekl bych, že kromě Česka jsme už jedničkou na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Brazílii, Nizozemsku či v Itálii. Možná i v dalších zemích, ale těžko se mi to hodnotí, neb čísla konkurentů jsou poměrně neprůhledná,“ popisuje Coufalík situaci na trhu.

Největším konkurentem je dotazníková platforma ze Silicon Valley s názvem Survey Monkey. Tu údajně využívají spíše pracovníci marketingu a průzkumníci, kteří potřebují komplexní řešení s nichovými funkcemi.

„Majitelé nebo řídící pracovníci firem volí nás, protože chtějí jednoduchou, a hlavně velmi snadno ovladatelnou službu,“ vysvětluje Coufalík a říká, že se Surviu podařilo již spoustu zákazníků od amerického konkurenta přetáhnout.

Shodou okolností se Survio právě chystá vstoupit na trh, jemuž Survey Monkey zcela dominuje – do Spojených států. Nejtěžší trh nechce brněnský počin urvat ničím jiným než tvrdou prací.

„Největší výzvou pro nás bude uspokojit náročné zákazníky a vydržet na trhu několik let, aby se nám to vyplatilo. Jsem ale přesvědčen, že to zvládneme. Nikde není napsané, že uspět můžete pouze ze Silicon Valley,“ uzavírá Coufalík.

Jelikož se Surviu podařilo úspěšně proniknout hned na několik zahraničních trhů, přečtěte si pár tipů, jak to dělají:

Expanze na zahraniční trhy podle Survia

Na začátku vždy stojí rozhodnutí, který trh otevřeme. V potaz bereme následující:

  • velikost online prostředí,
  • kupní sílu,
  • místní konkurenci (pokud není, je to varování, protože v dnešní době je podezřelé, že byste objevili něco zcela nového),
  • podněty od stávajících uživatelů.

Pokud podle těchto kritérií dává daná země smysl, otestujeme si nejdříve trhy místní reklamou. Službu následně lokalizujeme a spustíme. A právě zde se domnívám, že je naše obrovská výhoda. Dáváme si záležet na tom, abychom například pro Nizozemce vypadali jako nizozemská služba (dodejme, že lokalizované platební metody jsme měli dávno před Survey Monkey).

Poté přichází ta „nudná“ část, kdy sbíráme veškerá data, optimalizujeme a čekáme. Někde, jako například v těžkém Německu, se nám začne dařit až po několika letech zkoušení a čekání. Hlavní je zohledňovat zpětnou vazbu zákazníků a nevzdávat to.