Kancelářská kultura dostává v posledním půlroce novou podobu a řada firem se jí bude držet i následující rok. Pracovat z domova umožní svým zaměstnancům i v budoucích měsících giganty, jako je Apple, Facebook nebo Google. U těchto firem se hovoří o návratu do kanceláře až v létě příštího roku.

I když je práce doma pro někoho pohodlnější i efektivnější, většině lidí chybí určitý pravidelný rytmus, který odděluje čas, jejž věnují zaměstnání a odpočinku.

Jak se tedy efektivně vyrovnat se situací, kdy nemůžete odhadnout dobu návratu do režimu, na který jste byli zvyklí ještě před letošním březnem?

Inspirace pro děti

Alžběta Houzarová má v Googlu na starosti korporátní komunikaci a home office musí zvládat společně s péčí o syna, který je v první třídě. Otevřeně přiznává, že pracovat s dětmi je nesmírně složité. Pracujícím rodičům podle ní nepomáhá, že na sebe mají často příliš vysoké nároky.

„Smiřte se s tím, že asi nevyhrajete anketu ‚Rodič roku‘. Naopak, berte to jako příležitost, kdy vaše děti osobně uvidí, jak tvrdě vlastně pracujete, a naučí se samostatnosti,“ tvrdí. Houzarová také doporučuje, abychom v takové situaci co nejvíc domácích povinností delegovali.

„Nestyďte se za to, že někoho najmete na úklid, necháte si dovézt jídlo nebo vaříte z polotovarů,“ dodává komunikační expertka.

Hlavně komunikujte

Nejen domácí konflikty vznikají z nedorozumění a nejasných hranic, proto Alžběta Houzarová radí, aby pracující rodiče přesně stanovili, v jaký čas jsou dětem k dispozici.

„Domluvte se i ve svém zaměstnání přesně na termínu, kdy budete k zastižení,“ prozrazuje svou strategii a dodává, že pokud vašemu potomkovi zavřou školu, bude váš zaměstnavatel za podobný otevřený přístup rád. Je to lepší, než kdybyste nemohli vykonávat své úkoly vůbec.

Video lepší než jen e-mail

Odpůrci home officu si stěžují na ztrátu lidské vazby, kterou při práci na dálku zažívají. Alžběta Houzarová je ale optimistka, protože věří, že technologie dokážou onu blízkost alespoň částečně nahradit.

„I když už máte videokonferencí plné zuby, pořád je lepší být se svým šéfem ve vizuálním kontaktu a číst jeho řeč těla než pak řešit konflikty plynoucí z nedorozumění. Hromadné live chaty na obrazovce videohovorů zase alespoň maličko suplují atmosféru naplněné zasedačky a pospolitosti. Tedy toho, co teď většině z nás asi nejvíc chybí,“ myslí si.

Ergonomická židle a šik košile

Vzhledem k tomu, že se momentálně komukoli cokoli špatně plánuje, navrhuje Alžběta Houzarová, abychom si našli v bytě jedno pevné místo, odkud budeme pravidelně pracovat. „Vytvořte si klidný a pouze váš koutek, který bude rezervován jen na práci. Google nám například umožnil část pracovního nábytku odvézt z kanceláře a zbytek si dokoupit. Při takto dlouhé práci z domova začne být rozdíl mezi běžnou a ergonomickou židlí skutečně znát.“

Vydání Forbesu Zázrak

Druhý bod se týká našeho zevnějšku, kdy je snadné opět zaplout do pohodlných tepláků, ale jak sama Houzarová říká, korporátní svět se nepřestal točit dál. „I přes videokonference se rozhoduje o důležitých věcech, a když si často volám se svými francouzskými kolegy, vidím, že se staví k práci z domova s velkým stylem. Investovala jsem do několika pohodlných, ale šik košil,“ uzavírá.