Turecko chce i letos přivítat turisty. Přichystalo proto zdravotní a hygienické certifikáty, které mají zaručit, že jsou jeho letoviska bezpečná. Země běžně dezinfikovala veřejná místa už před příchodem koronaviru a teď tuto zvyklost rozšiřuje i na hotely a další. Dovolenkáři si na druhou stranu musí připravit negativní test nebo se nechat otestovat na místě.
„Veškeré vnitřní i venkovní prostory důkladně a pravidelně vyčistíme. Hostům bude k dispozici dezinfekce na recepci, v lobby, v restauracích, u bazénu a na dalších místech,“ popisuje v živém vysílání na Instagramu recepční hotelu Sealife Lounge Hotel v Antálii, kam turisty vozí i české cestovní kanceláře.
Opatření jsou podobná jako v Česku – stoly a židle jsou umístěny v dostatečné vzdálenosti od sebe, pokoje se pravidelně dezinfikují a všude jsou k dispozici antibakteriální gely a roušky. „Náš personál projde speciálním školením o hygieně,“ pokračuje recepční v živém vysílání. Tento hotel je jeden z prvních, které se v Turecku chystají na nadcházející sezonu. Zatím nikdo netuší, jak nakonec bude vypadat. Jisté ale je, že naprosto odlišně než v předchozích letech.
V loňském roce do Turecka přijel rekordní počet turistů — téměř 52 milionů. Z Česka jich bylo zhruba 311 tisíc, což bylo také nejvíce za poslední roky. Vypadalo to, že se Turecko konečně pořádně zotavilo z krize způsobené několika teroristickými útoky a pokusem o převrat v roce 2016. Tehdy se zájem turistů výrazně snížil a klesl meziročně o 30 procent.
Letos chtělo Turecko dosáhnout ambiciózního, ale ne nereálného cíle — přivítat 60 milionů turistů.
Jenže pandemie koronaviru tyto plány překazila. Turecko, jehož ekonomika na turismu závisí, tak hledá cesty, jak nalákat turisty i přes nepříznivou situaci. Pomoci mají právě hygienické a zdravotní certifikáty, které mají zaručit, že jsou oblíbená letoviska bezpečná.
Certifikát jako nadstandard
Pro zisk certifikátu musí hoteliéři splnit desítky podmínek. Kromě těch, které nastiňuje výše zmíněné video, se musí hotely vybavit rouškami, teploměry nebo skenery tělesné teploty. Pokoje v certifikovaných hotelech mají být pravidelně dezinfikovány a veškeré textilie se mají prát minimálně na 70 stupňů. Vydezinfikované pokoje pak musí zůstat prázdné minimálně 24 hodin po odjezdu předchozích hostů. Kromě hotelů jsou certifikáty určené i pro restaurace a dopravní společnosti.
Podle Asociace tureckých cestovních kanceláří nicméně není certifikát povinný. Resorty totiž musí bez ohledu na certifikaci splnit řadu nařízení, bez kterých letos nemohou pro turisty otevřít.
„Všechny hotely musí splnit standardy ministerstva zdravotnictví a ministerstva kultury a cestovního ruchu. Kromě úklidu, dodržování bezpečných vzdáleností a kontroly zdravotního stavu personálu jsou to opatření týkající se čistoty pokojů, podávání jídel a nápojů,“ popisuje předseda Asociace tureckých cestovních kanceláří Firuz Bağlıkaya. Ve všech hotelech tak například musí letos turisté oželet oblíbené otevřené bufety. Tentokrát jim obsluha přinese jídlo vždy až ke stolu.
K čemu je tedy certifikát? „Zdravotní certifikát dostanou hotely na vyžádání. Začali jsme ho nabízet pro hotely, které chtějí prokázat před hosty, že jejich zařízení splňují podmínky mezinárodních certifikačních společností,“ objasňuje Bağlıkaya. Certifikací hotelů v Turecku mají být podle něj pověřeny například německé firmy pro kontrolu kvality TÜV Süd a RoyalCert.
Seznam certifikovaných hotelů pak bude k dispozici na webu ministerstva kultury a cestovního ruchu. V každém resortu má být certifikát viditelně umístěný a přes přiložený QR kód se turisté dozvědí, jaká hygienická opatření daný hotel splňuje.
Opalování s rozestupy
Pokud si návštěvníci nepřivezou vlastní test starý maximálně 72 hodin, neobejdou se bez otestování v Turecku. Alespoň podle dosavadních zpráv, které potvrzuje i Bağlıkaya. „Ministerstvo zdravotnictví i ministerstvo kultury a cestovního ruchu uvedly, že test na koronavirus bude požadován od všech turistů. Zatím se tedy zařizujeme podle toho a uvidíme, jak bude situace vypadat nadále,“ říká Bağlıkaya.
Na plážích pak čekají lehátka a slunečníky v dostatečné vzdálenosti od sebe. I ta zaměstnanci pravidelně dezinfikují a po odchodu návštěvníků na ně pustí nové zájemce až po 20 minutách. Polehávání na vlastních lehátkách či ručnících je pro jistotu zakázané. Na plážích je nově zakázáno i kouření a nechybí ani cedule nabádající k dodržování rozestupů.
Na největších letištích se tak zřizují testovací centra pro turisty, kteří přijedou bez testu. Na rozdíl od Velké Británie ale nemusí cestovatelé do karantény. Ještě donedávna přitom Turecko všechny, kdo do země přicestovali, umisťovalo do dvoutýdenní separace ve veřejných studentských kolejích.
Záchranný balíček nezachrání všechny
K nejnavštěvovanějším destinacím v Turecku patří už zmiňovaná Antálie společně s Istanbulem. Loni byla dokonce Antálie podle analýzy Mastercard Global Destination Cities Index desátým nejnavštěvovanějším městem na světě, přijelo sem přes 12 milionů turistů. Podle stejného žebříčku byl Istanbul na osmém místě, zamířilo do něj více než 13 milionů návštěvníků.
Turismus je rozhodně zásadním pilířem turecké ekonomiky. Zaměstnává kolem 2,2 milionu lidí a v loňském roce dosáhl rekordních příjmů 34,5 miliardy dolarů, což bylo o 17 procent více než v předchozím roce (29,5 miliardy dolarů v roce 2018). Turecko je šestá nejnavštěvovanější turistická destinace na světě a cestovní ruch představuje 12 procent ekonomiky, která nyní kvůli pandemii čelí druhé recesi za poslední dva roky.
V březnu proto Ankara oznámila, že na podporu podniků a průmyslu zasažených pandemií koronaviru vydá stimulační balíček v hodnotě 100 miliard tureckých lir, v přepočtu 14,7 miliardy dolarů. Balíček má za cíl podpořit několik společností a odvětví včetně cestovního ruchu.
Slibuje například po určitou dobu vyplácení části mezd zaměstnanců a odklad půjček a placení daní, do listopadu se nemá platit ani daň za ubytování.
Jenže opatření se nevztahují na sezonní zaměstnance, tedy podstatnou část pracovníků v cestovním ruchu. V Turecku je tak v sázce nejen přežití miliardového průmyslu, ale i velkého počtu pracovních míst.
Aby Turecko turisty nalákalo, začalo proto už v půlce dubna intenzivně jednat s vládami 70 zemí světa, mezi nimiž je i Česko. Zpátky do země chce totiž dostat hlavně turisty z klíčových zemí. Nejvíce jich do Turecka loni zamířilo z Ruska a Německa.
Zatímco na návštěvníky z Ruska, které od cestování tamní vláda odrazuje, si Turecko bude muset ještě nějaký čas počkat, Německo svým občanům nejspíš cestu do země otevře. Rozhodovat se bude podle aktuálního růstu počtu nakažených a taky na základě preventivních opatření na plážích a v hotelech.
Kdy přímou cestu do Turecka otevře Česko, zatím není jasné. „V Turecku je situace velmi komplikovaná, nicméně chceme jednat o celoevropském režimu tak, aby bylo možné cestování nějak obnovit. Ale situace je v samotném Turecku nepřehledná,“ píše na Twitteru ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček. Dodává také, že už teď je možné do Turecka vycestovat s tím, že po návratu do Česka je potřeba podstoupit karanténu nebo se prokázat negativním testem.
Ačkoli v Turecku nenastal italský scénář, jak se původně očekávalo, stále se v zemi objevují nové případy nákazy koronavirem. Počty nových případů jsou nicméně výrazně nižší než před několika týdny a podle turecké tiskové agentury Anadolu Agency zůstávají čísla na očekávané úrovni. K 5. červnu byl v osmdesátimilionovém Turecku počet nových případů 930, celkový počet nakažených 168 340 a počet úmrtí 4648. Z onemocnění se vyléčilo 133 400 lidí.
Levné letenky a slabá lira, a tím i nižší ceny, jsou stále silným lákadlem pro spoustu turistů. Společnost Turkish Airlines plánuje obnovit mezinárodní lety 18. června, potvrzené jsou lety do Německa, Švýcarska, Rakouska, Nizozemska, Dánska a Švédska.
Turecko doufá, že přísná hygienická opatření turisty uklidní, že dovolená v zemi půlměsíce je bezpečná. Přesto ale Ankara ví, že zázraky letos čekat nemůže. „Pokud se nám podaří otevřít 50 až 60 procent hotelů, budeme to považovat za úspěch,“ uvedl v tiskovém prohlášení ministr kultury a cestovního ruchu Mehmet Nuri Ersoy.
„Odhaduje se, že celosvětově utrpí trh cestovního ruchu ztráty kolem 30 až 40 procent. V Turecku to bude podobné,“ dodává Firuz Bağlıkaya z Asociace tureckých cestovních kanceláří.